Archief
Per categorie
Op datum
- september 2023 (13)
- 29: Progressiegerichte intervisie: hoe het werkt en wat het oplevert (0)
- 27: De verborgen schade van de controlerende motivatiestijl (0)
- 27: Progressiegericht werken: model van betekenisvolle progressie (0)
- 23: Het HEAR-model: hulpmiddel voor gespreksontvankelijkheid (2)
- 22: Toxische negativiteit: hoe overmatig negatieve denkstijlen ons belemmeren (2)
- 20: Middelmanagers in de klem? Bevindingen en suggesties van Gallup (0)
- 18: Winactie (0)
- 17: Hoe doorzie je logicafouten? 17 Vaak voorkomende redeneerfouten (0)
- 16: De psychologie van overtuigingen, waarom overtuigingen veranderen lastig maar belangrijk is (0)
- 15: Vier soorten ‘ja maar’-reacties na stuurvragen (en hoe je kunt reageren) – met video (0)
- 10: Vier progressiestrategieën voor persoonlijke en professionele groei (0)
- 06: “Progressiegericht Lesgeven, Florerend leren” door Gwenda Schlundt Bodien (0)
- 03: Groeimindset en het verminderen van ongelijkheid in het onderwijs (0)
- augustus 2023 (8)
- 31: Onderzoeksupdates over mindset, motivatie, progressie, wijsheid (0)
- 25: MicroLeren: Principes en Toepassingen (0)
- 24: Effecten van negatieve feedback op zelfbeeld, emoties, cognities en gedrag van bachelorstudenten (0)
- 23: Feedbackgesprek tussen een leidinggevende en een medewerker (0)
- 20: Feedback: wanneer, waartoe en hoe? (1)
- 18: Fraude in wetenschappelijk onderzoek: drie grote namen onder vuur (0)
- 15: Ondersteunende boodschappen van docenten versterken het effect van stressinterventies (0)
- 10: Het spanningsveld tussen eerlijkheid en schade in gesprekken (0)
- juli 2023 (13)
- 28: Contextuele disrupties en gedragsverandering: starten en stoppen (0)
- 26: De impact van goed luisteren op relaties (0)
- 19: Van Lachen naar Leren: Dr. Switzer had niet helemaal ongelijk (0)
- 16: Luisterkwaliteit vermindert eenzaamheid door verbondenheid en autonomie (1)
- 15: Checklist progressiegerichte trainersvaardigheden (0)
- 13: De aangekondigde nuttigheidsvraag (0)
- 11: Buiten je comfortzone treden kan je levensvoldoening verbeteren (2)
- 10: Een paradox van groeimindsets: welzijn versus activisme (0)
- 07: Effectief Leiderschap in de Moderne Tijd: Nieuwe Inzichten uit Onderzoek (1)
- 05: Hoe Motivatiestijlen en Mindset van Leraren Cognitief Begaafde Leerlingen Beïnvloeden (0)
- 04: Het uiten van dubbele zorg bij kritiek op verkeerd gedrag (0)
- 03: Over Betekenisvolle Progressie (0)
- 01: Zelfgeoriënteerd Versus Sociaal Voorgeschreven Perfectionisme: Effecten op Werkbetrokkenheid en Uitputting (0)
- juni 2023 (10)
- 22: Perfectionisme: Afhankelijk van Frustratie van Basisbehoeften (0)
- 21: Het Belang van Autonomie-Ondersteuning op de Werkplek (0)
- 17: De Aantrekkingskracht en Gevaren van Oneerlijke Leiders (0)
- 15: Groeimindsetbevordering door waardenafsteming: betere prestaties, minder ongelijkheid (1)
- 14: De ontwikkelbaarheid van wijsheid (0)
- 08: Van de wal in de sloot hulpverlening (0)
- 07: Power and Progress (boek): technologie en socio-economische veranderingen (2)
- 06: Groeimindset-interventie verhoogt interesse in wiskunde en wetenschap (2)
- 02: Gebruik metacognitie om je stressmindset te veranderen en beter te functioneren (0)
- 02: Onze universele behoefte aan progressie en 4 strategieën om progressie te boeken (0)
- mei 2023 (10)
- 30: Van Perfectionisme naar Optimalisme: ‘Niet perfect, toch tevreden’ (Liesbet Boone) (0)
- 27: De Consultancy-Industrie Onder de Loep: 5 Onthullende Kritiekpunten (2)
- 22: Zelfhandicappen en Groeimindsetinterventies: Heterogeniteit in Effecten (0)
- 18: Wetenschap: betrouwbaarste weg naar kennis, ook in de psychologie (0)
- 16: Cirkeltechniek to the rescue! (0)
- 12: Overwinnen van stereotypen: de rol van intellectuele bescheidenheid en briljantheid-oriëntatie in onderwijs en werk (0)
- 09: Rijkdom, roem en schoonheid nastreven kan ongelukkig maken (0)
- 09: Ongemak als teken van persoonlijke groei (0)
- 06: De Opbrengsten van Progressiegerichte Opleidingen (0)
- 02: Nieuwe Inzichten in Onderwijsstrategieën: John Hattie’s “Visible Learning: The Sequel” (0)
- april 2023 (10)
- 29: De impact van ChatGPT op ons leven: bevindingen en reflecties (3)
- 23: Het gedachteverschil: we denken meer over elkaar dan we denken (2)
- 19: Leidinggevende uit waardering maar het lijkt niet te werken (2) (0)
- 19: De kracht van continuïteit bij organisatieverandering (0)
- 13: Leidinggevende uit waardering maar het lijkt niet te werken (1) (0)
- 12: Immuun voor nepnieuws (1)
- 10: Top 6 van meest schadelijke overtuigingen (2)
- 07: De essentie van betekenisvol werk: het leveren van een positieve bijdrage (1)
- 06: Controlerend leidinggeven werkt niet, lees hoe het anders kan (0)
- 05: Effectiever communiceren met SSG: bondig, specifiek en genereus (0)
- maart 2023 (10)
- 28: Eenvoudige interventie om de groeimindset van leraren te bevorderen (0)
- 25: Van D-factor naar prosociale overtuigingen (2)
- 23: De kracht en grenzen van Self-Fulfilling Prophecies (0)
- 21: Hoe Reablement de ouderenzorg kan helpen verbeteren (0)
- 17: Hoe we reflecteren op onze levenservaringen bepaalt of deze ons wijzer maken (1)
- 15: Gemotiveerd Blijven tijdens de Pandemie: De Rol van Groeimindset en Autonomie-ondersteuning bij Thuisonderwijs (2)
- 10: Ouderdom komt niet alleen met gebreken (2)
- 09: De illusie van machteloosheid: waarom we meer invloed hebben dan we denken (0)
- 06: De verschillende effecten van de vervulling en frustratie van basisbehoeften (0)
- 05: De wreedheidsprikkel: negatief beoordelen om intelligent over te komen (0)
- februari 2023 (10)
- 24: De kracht van kleine daden gericht op het algemeen belang (5)
- 22: Handelen naar je waarden leidt tot je beter voelen en beter functioneren (0)
- 21: Hoe mindsetinterventies de geestelijke gezondheid van adolescenten kunnen verbeteren (2)
- 17: Waarden en wijsheid: hoe we wijzer kunnen worden (1)
- 16: De noodzaak van wijsheid neemt toe; pakken we de handschoen op? (0)
- 12: Wat is je mindset over kansen? (1)
- 11: Waarom schaffen we prestatiebeoordeling niet af? (2)
- 10: Balans tussen intrinsieke en geïnternaliseerde motivatie als sleutel tot succes (0)
- 04: Welke rol spelen leiderschap en taakeisen in het welzijn van leraren en hun verloopintenties? (5)
- 03: Cognitieve immunologie: hoe kunnen we ons beschermen tegen schadelijke en onjuiste ideeën? (0)
- januari 2023 (9)
- 28: 5 principes voor het verwerken van negatieve gebeurtenissen (0)
- 24: Progressie-post-its: slimme manier om progressie zichtbaar te maken (0)
- 22: Wereldwijd onderzoek naar liefde: hoe cultuur en omgevingsfactoren invloed hebben (0)
- 21: Van autoritair en sarcastisch naar progressiegericht: een persoonlijke oefening (0)
- 15: Onze mentale versies van de mensen in ons leven (2)
- 15: Interview met Keith Stanovich (0)
- 15: Hoe wil ik mij van dag tot dag verhouden tot dit onderwerp? (1)
- 11: Hoe progressiegericht leidinggeven meer voldoening en progressie brengt voor medewerkers en de organisatie (0)
- 05: Onderwijsfilosofie Maarten Van Rossem ontkracht: Competitie en cijfers zijn niet de sleutel tot succes (0)
- december 2022 (7)
- 27:
- 16: Hoe vindt internalisatie van motivatie plaats? (2)
- 14: Groeimindsetinterventies met meer effect door neurofeedback (4)
- 12: Plusjes vangen (0)
- 07: De verrassende waarheid over intelligentie: het belang van de intelligente houding (2)
- 05: Het belang van afleren en bewust achterwege laten (0)
- 02: Aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan (1)
- november 2022 (11)
- 28: Ontdek een krachtige tegenmaatregel tegen de negativiteitsbias: progressiemonitoring (3)
- 25: Progressiegericht zonder dat ik het doorhad (0)
- 23: Predictoren en correlaten van autonome motivatie en gecontroleerde motivatie (0)
- 22: Mag ik een koffiemomentje? (0)
- 19: De Van Nieuwkerk-affaire: toxisch gedrag is een vorm van valsspelen (1)
- 16: Valse groeimindset: oppervlakkig napraten van groeimindset-ideeën (0)
- 15: Referentiebias en zelfregulatie (2)
- 12: Twee nieuwe onderzoeken over effecten van groeimindset-interventies met verschillende conclusies: hoe kan dit? (4)
- 08: Hoe goed voorspelt de bevrediging van psychologische basisbehoeften subjectief welzijn? (1)
- 05: Overmoed bij leiders: waar komt het vandaan en wat doen we ertegen? (1)
- 02: Gemengde gevoelens over nieuwe inzichten (0)
- oktober 2022 (12)
- 29: Mindset-interventies door oud-studenten (0)
- 28: Ons vertrouwen in wetenschap (1)
- 27: Progressiewandelen: goed voor progressie (0)
- 26: Hoe kun je effectief omgaan met lastig gedrag? (0)
- 24: De leermindset: vier overtuigingen voor schoolsucces (1)
- 20: Excellencisme: het realistische en gezonde alternatief voor perfectionisme (3)
- 16: Moeten verkopers oneerlijk zijn? (4)
- 13: Wanneer is liegen acceptabel? (4)
- 11: De afnemende motivatie van leerlingen gedurende het schooljaar (0)
- 08: Wanneer werken groeimindsetinterventies goed en wanneer minder goed? (1)
- 08: Wilskracht versus vrijwillige strategische zelfbeheersing (0)
- 02: Toxische positiviteit: positiviteit opleggen werkt niet (0)
- september 2022 (14)
- 30: Mensen zijn niet zwart of wit en ook niet rood, blauw, groen of geel (1)
- 27: Social Progress Index 2022: Sociale Progressie Vertraagt (4)
- 26: De dubbele groeimindset (0)
- 22: Emotiedoelen: hoe willen we ons voelen? (0)
- 20: Bestaat depressief realisme? Zijn depressieve mensen inderdaad realistischer? (2)
- 15: Erbij horen: de wetenschap van het creëren van verbinding en het overbruggen van scheidslijnen (1)
- 15: Kunnen we mentale inspanning leuk leren vinden? (0)
- 13: De negatieve kanten van menselijk gedrag (1)
- 08: Is de wereld minder democratisch aan het worden? (3)
- 06: Zelfkritiek, depressie en autonomie-ondersteuning (0)
- 04: Motivatie en enthousiasme van docent voorspellen hun motivatiestijl (0)
- 03: Hoe wiskundeangst bij ouders hun betrokkenheid bij het onderwijs van hun kinderen kan beïnvloeden (en hun prestaties) (3)
- 02: Wat is het effect van hoe ouders feedback geven op de prestaties van hun kinderen? (0)
- 01: Hoe hangt wijsheid samen met welbevinden? (0)
- augustus 2022 (8)
- 30: Impliciete bias buitenspel zetten (sidelining bias) (0)
- 25: Docentgedragingen die boodschappen geven over hun mindset (0)
- 24: Hoe een statische mindset over persoonlijkheid samenhangt met depressie en psychische nood (0)
- 23: Autonomie-ondersteuning door sportcoaches en het functioneren van sporters (0)
- 22: Tegenspoed in de kindertijd: statische mindset, leerproblemen en internaliserende symptomen (0)
- 16: Kiezen voor intrinsieke doelen is een wijzere keuze (1)
- 12:
- 02: Groeimindset: meer bereid anderen te helpen in hun ontwikkeling (0)
- juli 2022 (8)
- 31: Afwijzen van wetenschappelijke consensus en de illusie van begrip (8)
- 21: Myside bias: de vooringenomenheid die ons verdeelt (1)
- 20: Empatische-mindset interventie bij leraren: minder schorsingen (0)
- 12: Het mindset-betekenissysteem (0)
- 11: Checklist ZDT-interventies voor de gezondheidszorg (0)
- 09: Handboek Progressiegericht Leidinggeven (0)
- 07: Leerling blijft de les verstoren (0)
- 03: De voordelen van intellectuele nederigheid (0)
- juni 2022 (5)
- mei 2022 (11)
- 31: Kritiek van De Snijtafel op ‘De meeste mensen deugen’ (5)
- 27: Het samenbrengen van verspreide bronnen van kennis (0)
- 24: Kunnen we elkaars authenticiteit goed inschatten? (0)
- 20: “Wat heb je nodig?” is een overschatte vraag (1)
- 19: Slecht gestructureerde problemen (0)
- 17: Het probleem van probleemanalyse (0)
- 15: Logische consequenties toch als straf ervaren? (0)
- 13: Schema van de logische-consequentie-aanpak (0)
- 08: We hebben allemaal het vermogen om te veranderen (0)
- 05: Plantaardig eten: progressie voor dieren, gezondheid en milieu (24)
- 02: Cynisme ontmaskerd: de mythe van de intelligente cynicus (1)
- april 2022 (7)
- 28: Elon Musk (5)
- 27: Actief zijn (0)
- 26: Positieve gevoelens en de weg vooruit (0)
- 25: De ontwikkeling van wijsheid (0)
- 23: Co-teaching: voordelen van twee leraren voor de klas (3)
- 04: Hoogbegaafdheid en de statische mindset (3)
- 04: De logische-consequentie-aanpak (0)
- maart 2022 (6)
- februari 2022 (7)
- 19: Dominant gedrag van leiders vermindert de hulpbereidheid van medewerkers (1)
- 17: Depressie bij jongeren: gratis, korte, en zelf uitvoerbare interventies kunnen helpen (1)
- 14: Optimaal welzijn na psychopathologie (0)
- 13: Ik wist het…. de wereld gaat naar de knoppen! (0)
- 12: Classificatiesysteem ZDT-interventies voor leraren (1)
- 11: Duur van progressiegerichte coaching: meestal kort, soms langer (0)
- 06: De mindset van de leraar (0)
- januari 2022 (10)
- 30: Wijsheid in samenwerking (0)
- 29: Groeimindset over vooroordelen: meer interraciale interacties (2)
- 26: De ontwikkeling van de liking gap bij kinderen (2)
- 22: Ik ga echt niet naar de mentorles! (0)
- 21: Kies een goed moment voor je gesprek (0)
- 19: Beginnen met de groenen (2)
- 16: 5 Dingen die bijdragen aan geluk (0)
- 12: 3×3 Vragen om meer uit eerdere successen te halen (0)
- 09: Het belang van handhaven (0)
- 09: Misschien zouden we iets nederiger, guller en sportiever mogen zijn (1)
- december 2021 (6)
- 20: Reageren op een onterecht verwijt (0)
- 20: Dunning-Kruger effect ≠ Mount Stupid (0)
- 12: Bonhoeffers theorie van domheid (0)
- 12: De stoïcijnse houding (1)
- 06: Van weerstand naar draagvlak via de cirkeltechniek (0)
- 01: Het schijnwaarheidseffect: onze verrassende goedgelovigheid voor herhaalde informatie (1)
- november 2021 (8)
- 30: Een 3×3 model van plezier en nut (0)
- 23: Cirkeltechniek: binnen èn buiten staan plusjes (0)
- 21: Toxisch leiderschap: vaak van tevoren herkenbaar (5)
- 18: Ontwikkel je attributiestijl (0)
- 14: Modern leiderschap is wijs leiderschap (0)
- 11: Gesprekje tussen docent en leerling over rustig meedoen met de les (0)
- 05: Case: coaching met een projectleider die te snel in de uitvoering schiet (1)
- 02: Social Progress Index 2021 (0)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- augustus 2021 (3)
- juli 2021 (5)
- juni 2021 (11)
- 25: Checklist wijs redeneren (0)
- 24: Individuele coaching en training (0)
- 23: Welke progressiegerichte techniek heb je al benut? (0)
- 20: Progressiegericht sturen (animatie) (0)
- 19: Checklist Progressiegericht Adviseren (0)
- 12: Aannames in progressiegericht werken (animatie) (0)
- 10: Is progressiegericht werken echt onweerstaanbaar? (2)
- 09: Doen waar de situatie om vraagt is vaak het halve werk (0)
- 05: Wijs redeneren als sleutel om groepen tot elkaar te brengen (1)
- 03: De Progressiegerichte Cirkeltechniek (2)
- 01: Checklist Progressiegericht Trainen (0)
- mei 2021 (11)
- 29: De optimale-zoneschaal (0)
- 28: Motivatie (animatie) (0)
- 27: Noise: een onderschat probleem in menselijke oordeels-en besluitvorming (deel 3) (0)
- 21: De leerzone en de presteerzone (animatie) (0)
- 20: Noise: een onderschat probleem in menselijke oordeels-en besluitvorming (deel 2) (0)
- 18: Noise: een onderschat probleem in menselijke oordeels-en besluitvorming (deel 1) (0)
- 16: Animatie: De schaalvraag (2)
- 16: Betekenisvolle progressie: hoe komt het tot stand en wat is het? (0)
- 10: Van afwijzen naar omarmen (0)
- 09: De synergetische mindset interventie (animatie) (0)
- 07: De bereikte-progressievraag (0)
- april 2021 (9)
- 29: De brede invloed van mindsets (animatie) (2)
- 23: Psychologische interventies: recursieve verandering in personen en situaties (0)
- 21: Samenvatting filmpje Ed Deci over autonomie-ondersteuning (4)
- 18: De CPW 7-stappenaanpak (0)
- 13: Leerling heeft haar boek voor de tweede keer niet bij zich (0)
- 10: Progressiegericht werken? Ken het niet, kan het niet, wil het niet… (0)
- 09: Giftige vragen, surplusproblemen en psychologische interventies (0)
- 08: 4 Verbetersuggesties van livecliënten (0)
- 01: Een groeimindset over moraliteit (1)
- maart 2021 (9)
- 31: Zijn grote investeringen in onderzoek en technologie gerechtvaardigd? (0)
- 18: 5 Manieren waarop mindset relevant is in de hulpverlening en zorg (0)
- 16: Het nastreven van het geluk van anderen (0)
- 14: Checklist progressiegerichte organisatieverandering (0)
- 14: Een 7-stappen-gesprek met de cirkeltechniek (0)
- 09: BOEKENSHOP PROGRESSIEGERICHT WERKEN (0)
- 08: De Bugental interventie: 5 samenhangende vragen (1)
- 07: Dunning-Kruger effect: Waarom gebeurt het? Waarom is het zo tricky? (0)
- 06: Zelfkleinering en de statische mindset (0)
- februari 2021 (10)
- 24: Wijsheid en waarden: bepaalt wat we belangrijk vinden hoe we denken over wijsheid? (1)
- 22: De synergetische mindsets interventie (1)
- 19: Mindsets zijn belangrijk in alle facetten van ons leven (2)
- 18: Marcs herexamen (1)
- 17: Interview met Greg Walton (0)
- 10: Het Dunning-Kruger effect (0)
- 09: We hebben een voorkeur voor tweetallen (0)
- 04: Checklist Progressiegericht Sturen (0)
- 03: Checklist voor docenten: autonomie-ondersteuning en structuur (0)
- 01: Waarover ben je tevreden in hoe je 2021 bent gestart? (0)
- januari 2021 (6)
- 22: Hoe hangen de zelfdeterminatietheorie en de theory of planned behavior met elkaar samen? (0)
- 15: Progressiegericht Opvoeden – Mozaïek van Mogelijkheden, Gwenda Schlundt Bodien (2020) (0)
- 07: Kun je wijsheid cultiveren in werksituaties? (1)
- 06: Antwoorden op vier kritische vragen over de groeimindset (0)
- 02: Zelfdistantiëring helpt bij het nadenken over stressvolle gebeurtenissen in verleden en toekomst (1)
- 01: Je eigen autonomie ondersteunen via zelfspraak werkt beter dan jezelf onder druk zetten (0)
- december 2020 (14)
- 24: Zelfbevestigingsinterventies leiden tot meer vertrouwen en beter gedrag bij leerlingen (0)
- 23: Werkt zelfdistantiëring bij intense emoties en bij kwetsbare personen? (1)
- 22: Gedistantieerde zelfspraak verandert hoe we onszelf zien (0)
- 21: Interview met Igor Grossmann (0)
- 18: Ethisch leiderschap hangt samen met betrokkenheid en prestaties van werknemers (0)
- 17: World After Covid-website: antwoorden van wetenschappers op 5 vragen (0)
- 15: Incompany online dagdeelsessies over progressiegerichte thema’s
- 15: In hoeverre draagt intellectuele bescheidenheid bij aan het leren van nieuwe dingen? (0)
- 13: Bescheiden leiderschap en het functioneren van medewerkers (0)
- 13: Bescheidenheid van leiders leidt tot authenticiteit van volgers (2)
- 12: Moraliteit als psychologische basisbehoefte (0)
- 03: De liking gap in teams (2)
- 02: Progressiekans: NU grootschalig investeren in duurzame energie (2)
- 02: The Precipice: existentiële risico’s en de toekomst van de mensheid (0)
- november 2020 (10)
- 29: Ontdek positieve mogelijkheden in moeilijke omstandigheden (0)
- 29: “Gelooft u echt dat ik kan veranderen?” (0)
- 21: Opwaartse spiraal tussen autonomie-ondersteuning en autonome motivatie (0)
- 18: De illusie van begrip (0)
- 15: Implementatiewetenschap voor het hoger onderwijs (0)
- 14: 19 Wijze interventies uit de sociale psychologie (0)
- 14: Welke kenmerken van situaties roepen vooral verschillen op in hoe we ons gedragen? (0)
- 08: Zelfconcordante doelen, optimisme en welzijn (0)
- 04: Het veronderstellen van slechte bedoelingen bij anderen (the worst-motive fallacy) (0)
- 04: Debunking Handbook: de basics over het weerleggen van misinformatie (2)
- oktober 2020 (8)
- 31: Naar een betere definitie van leerlingbetrokkenheid (mèt agentische betrokkenheid) (1)
- 30: 4 Principes voor het opzetten van trainingen (0)
- 29: Voordelen van het hebben van een progressiegerichte buddy (0)
- 24: Voorspellen motivatie en mindset levensuitkomsten van oudere mensen? (0)
- 22: Hoe een statische mindset met depressie samenhangt (0)
- 18: Hoe om te gaan met concurrerende waarden? (0)
- 18: Hoe ontwikkelt de motivatie van medewerkers zich over tijd? (0)
- 16: Vraag: wat is de relatie tussen voorkeuren en keuzes? (0)
- september 2020 (7)
- 27: Leren of etaleren, waar ben je op gericht? (0)
- 25: De dubbelprocesaanpak naar progressie (2)
- 22: Hoe de motivatie en mindset van leraren voorspelt hoe zij lesgeven (1)
- 20: Psychologische kennis beschikbaar maken voor managers (0)
- 18: We moeten psychologie weggeven (0)
- 11: Social Progress Index 2020: Boekt de wereld (genoeg) progressie? (0)
- 01: Moeilijke gesprekken: omgaan met de spanning tussen eerlijkheid en welwillendheid (4)
- augustus 2020 (6)
- 29: Meta-analyse: samenhang tussen motivatietypen en functioneren van leerlingen (1)
- 17: Wie was Anders Ericsson? (0)
- 12: Paradigmaverschuiving in sociale wetenschap: de heterogeniteitsrevolutie (0)
- 11: Calling bullshit: The Art of Skepticism in a Data-Driven World (boek) (0)
- 06: How to Argue with a Racist (boek) (1)
- 03: Zelfoverschatting: hoe bescherm je jezelf ertegen? (boek) (0)
- juli 2020 (4)
- juni 2020 (12)
- 29: Progressiegericht Leidinggeven: Hoe creëer je een motiverende werkomgeving? (1)
- 27: Cliënten in de rol van uitlegger (0)
- 24: Mikken op tijdelijkheid van het coach-cliëntcontact (0)
- 22: The Deficit Myth: Modern Monetary Theory als sleutel tot betere economieën en samenlevingen (0)
- 20: Gewetensvolheid als basis voor professionaliteit (0)
- 18: Recensie van ‘De cirkeltechniek: voor wie vooruit wil komen’ (0)
- 14: Het probleem als begin van progressie (0)
- 11: De strategische mindset verbetert strategieën en prestaties (0)
- 10: Wat zijn waarden en hoe ontwikkelen deze zich bij kinderen? (1)
- 06: Persoonlijke controle: belangrijke psychologische bron in zware tijden (0)
- 05: Surviving Autocracy: wat komt er na Trumps autocratische poging? (0)
- 04: Een gemeenschappelijk model van wijsheid (0)
- mei 2020 (15)
- 31: Door een psychologische bril kijken naar cultuur (0)
- 27: 8 Autonomie-ondersteunende praktijken voor het opvoeden van peuters (0)
- 25: Intellectuele bescheidenheid en het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden (0)
- 23: Hoe praat je zodat kinderen luisteren en hoe luister je zodat kinderen praten? (0)
- 21: Wijs redeneren bij het anticiperen op conflicten: meer betekenis en betere relatie (1)
- 20: Behoeftenfrustratie en psychopathologie (1)
- 16: Niet je eigen mindset maar je lesaanpak hangt samen met de mindset van je leerlingen (0)
- 15: Opvoedtip: vermijd voorwaardelijke achting, ondersteun basisbehoeften (0)
- 14: 3 Tips om als leraar zelf het voorbeeld te geven van een groeimindset (0)
- 10: Hoe statische mindsets van docenten hun studenten belemmeren (0)
- 09: Progressiegericht werken – Betekenisvolle vooruitgang (0)
- 07: Korte social belonging interventie levert duurzame voordelen op voor studenten uit etnische minderheidsgroepen (2)
- 03: Relatieve autonomie: niemand is perfect gemotiveerd (1)
- 03: Betekenis in het leven (2)
- 02: Kleuters zelfbeheersing aanleren via een verhaaltje (1)
- april 2020 (11)
- 22: Psychologische basisbehoeften, stress en COVID (0)
- 21: Wie moeten we geloven tijdens de Corona-crisis? (5)
- 19: Hoe reageer je bij herhaald ongewenst gedrag van je kind? (0)
- 19: Betekenis vinden in een onvolmaakte wereld (2)
- 18: Over de principes van democratie (0)
- 12: Tegenslag benutten – Voordeel uit nadeel (0)
- 11: Werken met wat er is (0)
- 09: Misschien ziet ze het later (0)
- 06: Leiden van één stap van achteren (0)
- 05: Checklist progressie in progressiegericht werken (0)
- 04: Werken met wat er naar je toekomt (0)
- maart 2020 (9)
- 30: Train je interne coach (0)
- 21: 10 Suggesties voor een groeimindset tijdens de Corona-crisis (0)
- 19: Voeden van ARC-basisbehoeften tijdens de Coronacrisis (0)
- 13: Dankbaarheidsinterventies beperkt effectief bij angst en depressie (0)
- 11: Schiet je chronische pijn weg (0)
- 08: Verbetering doorstroom studenten via Trello (0)
- 06: Een alternatief voor Ja-maar (2)
- 01: Voordelen van verveling (0)
- 01: Versla dopamineboosters via saaiheid (1)
- februari 2020 (8)
- 22: Individuen met sociale privileges kunnen hun privileges vaak niet zien (1)
- 20: Statische mindset over sociale status en pestgedrag (3)
- 19: Voordelen voor leerlingen en docenten van autonomie en structuur (0)
- 16: Heftige opmerkingen: hoe kunnen we er het beste mee omgaan? (0)
- 14: A Brief Introduction to the Progress-Focused Approach (0)
- 13: Under the influence (Robert Frank, 2020) (0)
- 07: Waar pleit jij voor? (0)
- 06: Mindset en uitdagingen aangaan (0)
- januari 2020 (5)
- 26: Zeg het niet zo! Bewijs dat dwingend praten weerstand opwekt (4)
- 24: De cirkeltechniek – Voor wie vooruit wil komen (2)
- 10: Hoe kan zelfdistantiëring helpen bij het omgaan met alledaagse tegenslag? (0)
- 06: Psychologische basisbehoeften: overzicht en ontwikkelingen (0)
- 05: Progressiegericht woordenboek
- december 2019 (5)
- 13: Psychologische affordanties: welke mogelijkheden biedt de context om een psychologische interventie te laten werken? (3)
- 08: Eenvoudige heranalyse van Li & Bates (2019) laat zien dat Mueller & Dweck (1998) niet wordt ontkracht maar juist bevestigd (0)
- 07: Mindfulness als manier om motivatie te verbeteren (0)
- 06: Keuzevrijheid in hoe je wilt stoppen met roken werkt (0)
- 05: De theory of reasoned goal pursuit (TRGP) (0)
- november 2019 (12)
- 30: Ontmaskeraars ontmaskerd? Repliceerders hebben een belang bij het mislukken van replicaties en permitteren zich te veel vrijheden (0)
- 24: Primaire sociale goederen, basisbehoeften en welzijn (0)
- 23: Exclusieve progressienotatie: het motiverende effect van het alleen opschrijven van daadwerkelijke progressie (0)
- 15: Weldadigheid is een basiswelzijnsversterker (0)
- 12: Intrinsieke en extrinsieke aspiraties en welzijn: welke doelen zijn goed voor ons? (0)
- 11: Aanvullende aanwijzingen dat de behoefte aan nieuwheid een basisbehoefte is (0)
- 10: De zelfdeterminatietheorie toegepast op gymnastiekonderwijs: systematische review en meta-analyse (0)
- 09: Is de behoefte aan nieuwheid/variatie een universele basisbehoefte? Het zou kunnen (1)
- 07: De wijsheid van tentatieve toon en taal (0)
- 03: Carol Dweck: Leading Students Toward Contribution to Society (0)
- 03: Bevestiging van het belang van deliberate practice bij de ontwikkeling van topbekwaamheid (1)
- 02: Hoe verhoudt de self-enhancement bias zich tot de negativiteitsbias? (0)
- oktober 2019 (11)
- 26: De naturaliseerfout: denkfouten achter beweringen over de menselijke natuur (0)
- 25: Hoe de confirmation bias progressie belemmert en wat we hiertegen kunnen doen (0)
- 24: Luisteren naar progressie (0)
- 16: De wat-nog-meer-vraag (2)
- 15: “Ik weet al precies wat hij gaat zeggen!” (1)
- 13: 4 Elementen van wijs leiderschap (0)
- 11: Wanneer komt het moment waarop je zegt: “En nu ben ik er helemaal klaar mee!”? (0)
- 11: 6 principes van progressiegericht sturen (1)
- 06: We hebben niets aan het lijden van een ander (0)
- 06: 4 Verschillen tussen de Piramide van Maslow en de psychologische basisbehoeften uit de zelfdeterminatietheorie (0)
- 03: Activerende gesprekstechnieken voor coaches (0)
- september 2019 (10)
- 30: Checklist effectieve feedback (0)
- 28: Interventies uit de zelfdeterminatietheorie voor de gezondheidszorg (0)
- 22: Klassiek onderzoek Mueller & Dweck (1998): de ondermijnende effecten van intelligentiecomplimenten (0)
- 18: Social Progress Index 2019 (0)
- 17: Organisatiemindsets voorspellen vertrouwen en betrokkenheid (0)
- 13: 3 Tips voor het voorbereiden van cruciale gesprekken (0)
- 08: Wereldwijd onderzoek naar de negativiteitsbias in nieuwsconsumptie (1)
- 05: Progressiegericht sturen in vogelvlucht (video) (0)
- 04: Paden naar progressie: stroomschema progressiegericht coachingsgesprek (0)
- 02: Studiebegeleidingsgesprek met een student (mindsetinterventie) (0)
- augustus 2019 (15)
- 30: Hoe kun je bepalen of je beweringen moet geloven of niet? (0)
- 25: Progressiegericht coachingsgesprek met een onvrijwillige coachee (0)
- 20: Kennisquiz over Progressiegerichte Interventies (0)
- 18: Hoe verkleinen we de kans op sjoemelen? (0)
- 17: Kennisquiz over de zelfdeterminatietheorie (4) (0)
- 15: Kennisquiz over mindset (4) (0)
- 10: Kennisquiz over de zelfdeterminatietheorie (3) (0)
- 09: Een dual process model voor het verbeteren van de motivatie van leerlingen (0)
- 08: National Study of Learning Mindsets: wanneer en voor wie verbetert een mindsetinterventie het presteren? (0)
- 07: Kennisquiz over mindset (3) (0)
- 06: Valentie-effecten: negativiteitsbias en positiviteitsbias voor woorden en gezichten bij volwassenen en kinderen (0)
- 04: Pleidooi voor een Wetenschap van Progressie (1)
- 03: Reactance effect: sterker bij gedachtencontrole of bij gedragscontrole? (0)
- 02: Kennisquiz over de zelfdeterminatietheorie (2) (0)
- 01: Kennisquiz over mindset (2) (0)
- juli 2019 (10)
- 20: Wat zijn de effecten van advies geven op de adviesgevers zelf? (0)
- 17: Afstand nemen helpt om je beter te voelen en betekenis te scheppen (0)
- 16: Kennisquiz over de zelfdeterminatietheorie (1) (1)
- 12: Welke prijs betaal je voor het opofferen van je basisbehoeften ten behoeve van je carrièredoelen? (0)
- 11: Kennisquiz over mindset (1) (0)
- 08: De relaties tussen sociaaleconomische status, mindsets en schoolprestaties (0)
- 06: Hoe veranderen framing en reframing effecten bij het ouder worden? (0)
- 05: Kennisquiz over progressiegericht werken (2) (2)
- 04: Moeten we kinderen via beloningen leren om zich sociaal te gedragen? (0)
- 03: Autonomie-ondersteunend onderwijs werkt (ook in Chinese scholen) (1)
- juni 2019 (11)
- 29: Enquête: hoe kijk jij naar je werk? (0)
- 26: Replicatie van 7 klassieke psychologische effecten (6 keer succesvol) (0)
- 25: Rosy retrospection bias (de rooskleurige-terugblikbias) (0)
- 23: Waarover gaat progressiegericht werken? (0)
- 21: Klassiek onderzoek Deci (1971): het ondermijningseffect van beloningen op intrinsieke motivatie (0)
- 20: Kennisquiz over progressiegericht werken (1) (1)
- 14: Relaties tussen werkcontext, motivatie en betrokkenheid van medewerkers (0)
- 12: Hoe kunnen we studieloopbaanadvies nuttiger maken? (0)
- 09: Hoe wijsheid nodig is om complexe problemen op te lossen (2)
- 08: Jospeh Stiglitz’ pleidooi voor progressief kapitalisme (0)
- 06: Positieve-psychologie-interventies minder effectief dan eerst gedacht (0)
- mei 2019 (12)
- 31: Onethisch gedrag in organisaties – wat is de rol van hoe we doelen stellen? (0)
- 30: Hoe hangen doelgerichtheid en progressie samen met geluk? (0)
- 28: De vitaliteit bij autonome doelen wekt een groeimindset over wilskracht op (0)
- 26: Het is geen wedstrijd: onze doelen zijn verschillend (0)
- 25: Hoe kan ik het beste met mijn emoties omgaan? (3)
- 24: De zero-sum bias (1)
- 17: Interpretatie-ondersteuning: een onderschatte vaardigheid (0)
- 17: Hoe kan ik effectiever reageren op een dominante gesprekspartner? (0)
- 12: Wise interventions: psychologische oplossingen voor persoonlijke en sociale problemen (1)
- 11: 3×5 tips om beter te blijven worden na de training progressiegericht werken (0)
- 05: The inner level: economische ongelijkheid en psychologische problemen (1)
- 05: Waarom de wereld niet naar de knoppen gaat (0)
- april 2019 (6)
- 21: Mathematical Mindsets: opwekken van groeimindsets in wiskundeonderwijs (1)
- 15: De waarde van alles (Mariana Mazzucato) (0)
- 13: Motivatie en toetsing in het onderwijs: wat werkt en wat niet? (1)
- 12: De sociale psychologie van goedgelovigheid (0)
- 03: Checklist progressiegerichte gespreksvoering plus 4 principes (0)
- 01: De relatie tussen intellectuele nederigheid en kennisverwerving (2)
- maart 2019 (9)
- 24: Ron Berger: Austin’s Butterfly (0)
- 24: Hoe mindsets van docenten de interesse voor exacte studies beïnvloeden (2)
- 21: Welke waarden zijn goed voor jonge mensen? (2)
- 17: Leerdoelen, reflectie, job crafting en work engagement (0)
- 17: Langetermijneffecten van psychologische interventies: verklaringen en voorbeelden (3)
- 08: Progressie en regulatory focus (0)
- 07: Rational-override: microfricties plus informatie leiden tot bewuste keuzes (0)
- 06: Wat zijn nudges en hoe kunnen we ze gebruiken? (1)
- 01: Wat is intrinsieke motivatie? (5)
- februari 2019 (13)
- 27: Onderzoek naar de effecten van progressiegerichtheid op taakvolharding (0)
- 23: Hoe stimuleer je internalisatie in de klas? En waarom zou je? (1)
- 20: Enquête over mindset bij juniormentoren op een middelbare school (0)
- 18: Het belang van een groeimindset voor universitair docenten in exacte vakken (3)
- 16: Checklist motiverend leidinggeven (0)
- 15: Progressiegerichte sessie met een nieuw samengesteld team (0)
- 14: De illusie van transparantie (1)
- 10: De wijsheid nooit in pacht (0)
- 07: Hoe komt het dat oudere mensen meestal positiever zijn? (6)
- 06: Managen in moeilijke tijden – doen wat werkt als het tegenzit (0)
- 05: Mindset: een blik uit twee tijdperken (0)
- 05: De Situated Wise Reasoning Scale (SWIS) (0)
- 02: Emodiversiteit als sleutel tot wijsheid (1)
- januari 2019 (7)
- 27: Hoe vind en bewaar je je professionele rust (en waarom zou je)? (0)
- 23: Carol Dweck (2019): de keuze om het verschil te maken (0)
- 22: Het progressieprincipe: betekenisvolle progressie motiveert (0)
- 16: Oefening: Progressiereceptie (1)
- 13: Zie jezelf als een deskundige in ontwikkeling (0)
- 11: Progressiegerichte zelfcoaching (0)
- 06: Dementerenden kunnen ook blijven leren (4)
- december 2018 (9)
- 21: 100 Progressiegerichte Interventies (0)
- 14: Checklist Leren en presteren (0)
- 12: De progressiegerichte kantelinterventie (voor gesprekken met onvrijwillige cliënten) (1)
- 11: Bestellen van uitleg (0)
- 09: Case: conflict tussen twee collega’s (1)
- 09: Progressiegerichte conflicthantering: principes en technieken (1)
- 09: Zelfdistantiëring: effectief blijven in emotionerende situaties (0)
- 01: Het progressiegerichte kantelmodel (0)
- 01: Praktijkcase: subtiel en indirect coachen (0)
- november 2018 (14)
- 30: De kracht van zelf-uitleg (1)
- 29: Heidag met studieadviseurs (0)
- 25: Geweld tegengaan op een niet-controlerende manier (0)
- 23: Checklist positieve innerlijke werkbeleving (0)
- 20: Presentatie mindset en motivatie (0)
- 17: Autonomie-ondersteuning en het gezag van de leidinggevende (0)
- 16: Progressiegericht verzoek aan een collega (0)
- 15: Hoe kunnen we advies beter maken? (0)
- 11: Recensie Handboek Progressiegericht Coachen – “nuttig en goed onderbouwd handboek” (0)
- 11: Bewezen effectieve trainingsmethoden (0)
- 08: Is SMART progressiegericht? (0)
- 03: Nederlandse politieverhoren moeten beter (0)
- 02: Interesse: meer inspanning, minder vermoeidheid (0)
- 01: Hoe maak je een goede indruk? (0)
- oktober 2018 (12)
- 30: Een geïntegreerd model van motiverende en demotiverende docentstijlen (2)
- 29: Eerst competentie, dan pas begrip (0)
- 28: Het probleem met ‘waarom’-vragen (0)
- 27: Meta-analyse van het effect van ZDT-technieken op motivatie voor gezond gedrag (2)
- 20: Progressiepresentaties in het team (0)
- 18: Probeer de cirkeltechniek uit in jouw team (0)
- 17: Reflectie en zelfreflectie: belangrijk onderdeel van de leerzone (0)
- 15: Dat perfectie niet bestaat betekent niet dat progressie niet bestaat (2)
- 14: Sequentie van 4 interventies bij uitdagende antwoorden op de schaalvraag (0)
- 07: Meta-analyse signature strengths interventies: onderbouwing sterktegerichtheid? (0)
- 06: De gelukstaart blijkt een misbaksel (0)
- 04: Progressiegerichte e-mailcommunicatie (2)
- september 2018 (10)
- 28: Is er een verschil tussen altruïstisch geven en strategisch geven? (0)
- 27: Misschien vinden we elkaar aardiger dan we ons realiseren (0)
- 23: Betekenisvol werk via de drie basisbehoeften plus beneficence (0)
- 21: De liking gap: waarschijnlijk vinden anderen je aardiger dan je denkt (1)
- 21: Social Progress Index 2018 (0)
- 17: Hoe spreek je elkaar aan? Een situationeel communicatiemodel (3)
- 09: Hoe geef je negatieve feedback die niet demotiveert? (2)
- 09: Recensie Handboek Progressiegericht Coachen (0)
- 07: Is cultuurverandering mogelijk en wenselijk? (0)
- 07: Zijn we overgeleverd aan onze emoties? (1)
- augustus 2018 (2)
- juli 2018 (4)
- juni 2018 (12)
- 30: Herstel na depressie: het bestaat! (1)
- 29: Wat moeten we met hiërarchie? (6)
- 26: Expressief schrijven (0)
- 22: Van ‘gevangen in de min’ naar weten waar je heen wilt (1)
- 22: Organisatiemindset: wat zijn de kenmerken en consequenties? (0)
- 22: Mindset en interesses – kant en klaar of ontwikkelbaar? (0)
- 13: Oefening: Deel je fantastische worsteling (1)
- 11: Motivatiedagboek (0)
- 09: De consensusvraag – waar zijn we het al wel over eens? (0)
- 08: Progressiegerichte tips bij baanverlies of ontslag (0)
- 05: Vier vragen om je feedback zo effectief mogelijk te maken (1)
- 04: Ontwerp je eigen deliberate practice (0)
- mei 2018 (10)
- 31: Progressie-ondersteunende feedback in coaching (0)
- 31: Duurzame inzetbaarheid en onderwijskwaliteit door autonomie ondersteuning – hoe kan HR helpen? (0)
- 24: Mindsetdagboek (1)
- 24: Waar komen onze cognitieve fouten vandaan? (2)
- 24: Het baanbrekende werk van Kahneman & Tversky over cognitieve fouten (4)
- 18: Progressiegerichte heidag: hoe verbeteren we de synergie? (0)
- 18: Versterken van je eigen motivatie (0)
- 10: Zie boosheid als een alarmbel (0)
- 10: “Waarom moeten wij wiskunde leren?” (3)
- 06: Ruimte bieden in progressiegerichte gesprekken (1)
- april 2018 (14)
- 26: 4 Progressiegerichte aannames over effectieve gesprekken (2)
- 25: 4 Progressiegerichte aannames over duurzame inspanning (3)
- 25: De vraag naar het overwinnen van de aandrang tot ongewenst gedrag (0)
- 24: 4 Progressiegerichte aannames over betekenisvolle progressie (3)
- 23: 4 Progressiegerichte aannames over mensen (4)
- 19: Progressiegerichte heisessies: 6 principes (0)
- 19: Progressiegesprekken (0)
- 19: Progressiegerichte online coaching (2)
- 11: Progressiegericht dagboek (0)
- 10: Progressiegerichte startoefeningen (2)
- 08: Kritische analyse van Sisk et al. (2018) – twee meta-analyses over mindsets (4)
- 06: Het progressiegerichte intakegesprek (0)
- 05: Hoe je een groeimindset kunt opwekken (en wat je beter niet kunt doen) (1)
- 05: De do’s en don’ts van autonomie-ondersteuning (1)
- maart 2018 (20)
- 28: De volgende-stap-vooruitvraag (0)
- 27: De eerdere-successenvraag (3)
- 26: Eerst aansluiten, dan doorschakelen (2)
- 25: De copingvraag: hoe lukt het je om vol te houden? (1)
- 24: Vertrouwt u de leerlingen? (0)
- 20: Progressiebehoeftevraag: wat wil je dat er beter wordt? (2)
- 19: De observatiesuggestie: de uitnodiging om door een progressiebril te gaan kijken (1)
- 18: De uitzonderingenvraag versterkt het vertrouwen in progressie (1)
- 17: Mutualiseren: krachtige techniek voor mediators (2)
- 16: Doorvragen richting beschrijvingen van eigen effectief gedrag (7)
- 15: Toekomstprojectievragen: verhelderend en motiverend (3)
- 13: De platformvraag: hoe ver ben je al? (0)
- 11: Snel schrijven: produceren zonder angst en met spontaniteit (0)
- 10: Positief herformuleren om cliënten verder te helpen (2)
- 09: De houding van niet-weten: wat is het idee erachter en hoe doe je het? (0)
- 08: De perspectiefwisselingsvraag: wanneer pas je hem toe en wat levert hij op? (1)
- 08: Normaliseren helpt om rust, optimisme en doelgerichtheid te vergroten (2)
- 06: De optimismevraag schept optimisme als je het het hardst nodig hebt (6)
- 05: De continueringsvraag: wat hoeft er niet beter te worden? (3)
- 01: De wet van Parkinson en perfectionisme (3)
- februari 2018 (14)
- 28: Het is beter dan het eruit ziet (over Easterbrook, 2018) (2)
- 24: Recensie Leren & presteren (0)
- 23: Bespreking van Enlightenment Now (Steven Pinker, 2018) (3)
- 23: Van organisatiestrategie tot individueel gedrag (0)
- 22: Actief leren in 5 stappen (0)
- 14: Progressiefobie: wat is het en hoe kunnen we het genezen? (0)
- 13: Hoe progressiegerichte intervisie de wijsheid in een team kan stimuleren (1)
- 12: Het belang van wijsheid en hoe we het kunnen onderwijzen (3)
- 11: Leerling voor de klas (0)
- 10: Hoe ga jij je beter gedragen in de klas? (0)
- 09: Hoe groot is het probleem van overbeschermende ouders (helikopterouders)? (3)
- 07: Stuurvraag in plaats van pestprotocol (0)
- 05: Wat hebben we over voor de rechtstaat? (0)
- 02: De vraag naar de gewenste situatie (1)
- januari 2018 (7)
- 28: Effectief communiceren met dementerenden (6)
- 25: Vier principes voor het voeren van goede gesprekken met andersdenkenden (2)
- 18: De groepsgroeimindset: groepen kunnen veranderen en verbeteren (0)
- 13: Waarom de blockchain vooruitgang zal brengen (2)
- 09: Wanneer is het backfire-effect relevant? (1)
- 04: Experiment: adolescenten leren hoe emoties kunnen worden beïnvloed, werkt (3)
- 04: Wijsheid en sociale klasse (2)
- december 2017 (5)
- 22: Beter denken (3)
- 15: Wat kan er buiten de buitencirkel? (0)
- 12: Wat is progressiegericht werken? (0)
- 08: Leren van progressie (0)
- 07: Hoe creëer je een leergierige cultuur? (0)
- november 2017 (15)
- 30: Niet een teveel aan autonomie maar een tekort aan structuur! (1)
- 28: Valkuil: na een fout meer willen veranderen dan nodig en verstandig is (0)
- 25: Hoe voorkom jij het gevoel dat je je tijd hebt verspild? (1)
- 22: Checklist autonomie-ondersteuning (1)
- 21: Wat ik bedoel als ik het woord ‘aanname’ gebruik (0)
- 21: David Pakman: The Truth About Race and IQ (0)
- 17: Checklist groeimindset (4)
- 15: Presentatie Autonomie-ondersteuning (0)
- 14: Ed Deci legt de zelfdeterminatietheorie uit in 7 minuten (0)
- 10: Mindsetinterventie voor kinderen verlaagt hun depressie (0)
- 10: Wat zijn de nadelen van overdreven complimenten aan kinderen? (2)
- 10: Progressiegesprekken (Schlundt Bodien, 2017) (0)
- 04: Carol Dwecks theorie over de fundamenten van persoonlijkheidsontwikkeling (0)
- 02: Als jij mij niet probeert te redden (0)
- 01: Progressiegericht aan de slag in het team (0)
- oktober 2017 (6)
- 22: Fouten zijn aanwijzers van wat er beter kan (0)
- 21: Ben je wel authentiek als je progressiegerichte gesprekken voert? (6)
- 16: Waarom training aan leraren in autonomie-ondersteuning werkt (2)
- 13: Motivatie door progressie: progressiebehoeftes definiëren en progressie zichtbaar maken (0)
- 12: Wat is jouw fantastische worsteling? (0)
- 10: Het meest interessante en nuttige in onze trainingen progressiegericht werken (0)
- september 2017 (12)
- 29: Mini-enquête progressiegericht werken (0)
- 28: Steven Pinker over Enlightenment Now: heeft de Verlichting progressie gebracht? (0)
- 25: Dubbelwerkende gespreksinterventies: voorspellend en bestellend (0)
- 22: Het spotlighteffect: wat het is en hoe je er minder last van kunt hebben (3)
- 22: Hoe winnen we de strijd tegen misinformatie? (4)
- 22: De drie elementen van behoeftenondersteunend lesgeven (0)
- 15: De angst van de leidinggevende (1)
- 15: Progressiegerichte procesconsultancy (0)
- 13: Wekken persoonscomplimenten spieken op? (0)
- 10: Hoe we beter kunnen leren denken (2)
- 09: Achteruitplannen of vooruitplannen? (2)
- 08: Ik leer een nieuwe taal (6)
- augustus 2017 (3)
- juli 2017 (3)
- juni 2017 (12)
- 29: Hoe ontwikkel je je progressiecontext? (0)
- 21: 10 Essentiële docentstrategieën (0)
- 20: De universele mindset en onderwijs als fundamenteel recht (0)
- 15: Zelfovertuiging of directe communicatie: wat werkt beter? (0)
- 12: We moeten kennis weer meer gaan waarderen (0)
- 11: Paden naar oplossingen (heruitgave 2017) (2)
- 10: Trainingen Progressiegericht Werken
- 09: Kantelinterventie (voorbeeldgesprek) (0)
- 09: De psychologie van progressie – Kiezen voor vooruitgang (2017) (0)
- 03: Hoe interesses zich ontwikkelen (2)
- 02: De minimaal aanwezige coach (0)
- 02: De nuttigheidsvraag: aanpakgerichte en opbrengstgerichte formuleringen (2)
- mei 2017 (14)
- 27: Zijn IQ-verschillen tussen rassen genetisch bepaald en onveranderbaar? (3)
- 27: Hoe vraag je hulp aan je partner? (0)
- 26: Geloven in individuele leerstijlen leidt tot verkeerde aanpakken (2)
- 19: Organismische integratie (groei+integratie) (3)
- 18: Moet iedereen meteen aan de Mindfulness Meditatie? (3)
- 14: Is Positive Education zo effectief als Martin Seligman suggereert? (0)
- 11: Doet intrinsieke motivatie ertoe in omstandigheden van extreme armoede? (1)
- 11: Werkstress hangt samen met de frustratie van psychologische basisbehoeften (0)
- 07: Zuiver altruïsme: bestaat het? (3)
- 06: Worden positieve stereotypes opgevat als complimenten? (0)
- 05: Hoe komt het stereotype threat effect door de replicatiecrisis? (1)
- 04: Hoe interpreteer jij het als je ergens veel moeite voor moet doen? (0)
- 02: Waar komt betekenis in het leven vandaan? (2)
- 01: Zoek het eerdere succes daar waar het probleem zich bevindt (2)
- april 2017 (11)
- 30: Het overloopeffect en de cruciale rol van basisbehoeften (0)
- 30: De straffende versus de empathische mindset (0)
- 20: Waarom herstellen we beter na falen wanneer we een groeimindset hebben? (0)
- 18: De groeimindset en intrinsieke motivatie dragen beide bij aan volharding (1)
- 15: Wat doen schoolcijfers met motivatie? (1)
- 13: De problemen met tweelingonderzoeken (0)
- 11: De effecten van bewondering en jaloezie (2)
- 08: De opkomst van de neurowetenschap van intrinsieke motivatie (1)
- 07: Het leren-en-presteren-model (1)
- 06: Wat kies jij: hardlopen of wandelen? (2)
- 06: Hoe zorg je dat je houding in een gesprek de inhoud ondersteunt? (0)
- maart 2017 (15)
- 31: Onvriendelijkheid als een donkere wolk voor je duidelijkheid (3)
- 30: Oefenen van lastige situaties in trainingen (0)
- 27: Checklist: 7 vragen om je professionele ontwikkeling te ondersteunen (1)
- 22: Hoe combineer je als docent autonomie-ondersteuning met structuur? (3)
- 21: Intellectuele bescheidenheid (0)
- 20: 4 Verrassende bevindingen over de epigenetica (0)
- 16: Het effect van autonomie-ondersteuning op hoe presteren zich ontwikkelt (0)
- 14: Democratische rechten zijn als spieren: gebruik ze of verlies ze (2)
- 10: Is het gevoel dat je competent bent altijd een indicatie van incompetentie? (0)
- 08: Positieve effecten van positieve en autonomie-ondersteunende feedback (0)
- 07: Blijven werken aan het ontwikkelen van je groeimindset en je autonome motivatie (1)
- 05: Mindset is ook belangrijk voor sociaal gedrag (2)
- 03: Hoe het Dunning-Kruger effect progressie kan bemoeilijken (0)
- 03: 2×2 Progressiemodel: heb je zicht op geboekte en verder te boeken progressie? (2)
- 02: Intrinsieke en extrinsieke motivatie en doelen (3)
- februari 2017 (11)
- 23: Drie basisbehoeften: overal en altijd van kracht ook als we het zelf niet doorhebben (5)
- 20: Interview met Coert Visser door Jozef van Giel (1)
- 19: De effecten van autonomie-ondersteuning door leidinggevenden (0)
- 18: 6 Evidence-based leerstrategieën (1)
- 17: De zelfdeterminatietheorie in organisaties (1)
- 11: Hoe kun je beter worden in waar je om geeft? (3)
- 10: Mensen respecteren als gelijkwaardige individuen: sleutel tot sociale progressie (0)
- 10: De veranderlijkheid en veranderbaarheid van persoonlijkheid (4)
- 05: Self-determination theory. Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness (1)
- 02: Breintraining werkt maar er zijn nog weinig goede aanbieders (2)
- 02: Hoe komt het dat gecontroleerde regulatie zo veel voorkomt? (5)
- januari 2017 (12)
- 26: We hebben een opleving nodig van het geloof in de relevantie van bewijs (2)
- 24: De kracht van countdown timers (3)
- 22: De Status Quo Bias: Belemmering om te Kiezen voor Progressie (0)
- 19: Groeimindset staat op een stevige fundering maar we zijn het huis nog aan het bouwen (3)
- 19: Schrijf de mindsettheorie nog niet af (0)
- 15: Kritiek op het onderzoek naar mindsets (2)
- 13: 10 Vragen om zelf te werken aan de vervulling van je basisbehoeften (0)
- 12: Gemotiveerd redeneren: hoe we in ons eigen straatje redeneren (0)
- 11: Het 4PR model: wanneer switch je van rol? (0)
- 03: Naïef realisme: ongedetecteerde bron van vele conflicten (0)
- 03: Comparatief voordeel: waarom kapitalisme niet inherent slecht is (4)
- 03: De fundamentele attributiefout: de onderschatting van de kracht van de situatie (6)
- december 2016 (8)
- 22: De sociale besmettelijkheid van mindsets (0)
- 22: Hoe ik mijn angst voor het spreken voor groepen overwon (0)
- 15: Moment van spontane progressie (0)
- 15: 8 Groeimindsetinterventies (0)
- 07: Bespreking van Against Empathy – Paul Bloom (8)
- 03: Wanneer is leiderschap legitiem? (0)
- 02: De vitale rol van frustratie bij deliberate practice (2)
- 01: Kunnen zelfovertuigingstechnieken averechts werken? (1)
- november 2016 (11)
- 28: We moeten wetenschap, democratie en kapitalisme niet bestrijden maar de factoren die hen corrumperen (1)
- 26: Hoe kun je leerlingen motiveren voor deliberate practice? (2)
- 26: Hoe we door prestatieplafonds heen kunnen blijven breken (1)
- 17: Hoe we in schijnwaarheden blijven trappen (21)
- 16: Onderbrekingen verminderen de kwaliteit van je werk (3)
- 16: Ongemak als aanwijzing dat je aan het leren bent (0)
- 11: Uit onze echokamer komen (0)
- 11: Hoe werkt deliberate practice? (1)
- 10: Wat is de negativiteitsbias en hoe kunnen we ermee omgaan? (7)
- 06: De groeimindset gaat hand in hand met een besef van onze eigen beperktheid (0)
- 03: Een lerende houding is essentieel voor leiderschapsontwikkeling (2)
- oktober 2016 (13)
- 29: Interview met Keith Stanovich over CART, een testbatterij voor rationaliteit (0)
- 28: “Dit is saai!” – uiting van ongemotiveerdheid of van een statische mindset? (0)
- 28: Een pleidooi voor brede rationaliteit (0)
- 28: 3 Dimensies van effectief studeren (1)
- 20: Hoe moeten we kijken naar het maken van fouten? (0)
- 20: Wilskracht wordt overschat (0)
- 14: Hoe bereid zijn we om het gesprek met andersdenkenden aan te gaan? (0)
- 13: Coaching als het vullen van 7 emmertjes (1)
- 13: De cirkeltechniek in intakegesprekken (5)
- 07: Effectief omgaan met nadelen van progressie (0)
- 06: Een not-yet toets (0)
- 06: De talentbias – onbewust, veelvoorkomend en schadelijk (2)
- 02: The Developing Genome – de opmars van de epigenetica (2)
- september 2016 (12)
- 30: Onderzoek: directe beloningen die intrinsieke motivatie versterken (3)
- 30: Leerling-evaluaties hangen niet samen met docent-effectiviteit (0)
- 21: Progressie: tien redenen om de toekomst positief tegemoet te zien (5)
- 20: Diep werk: sneller en dieper leren, beter presteren (2)
- 19: Het onfalsifieerbaar maken van overtuigingen (6)
- 16: Hoe vergroten we onze weerstand tegen onwaarheden? (1)
- 16: Te weinig problemen hebben is niet goed voor je (1)
- 16: Twee componenten van positiever communiceren (0)
- 10: Het belangrijke verschil tussen geluk en tevredenheid over je leven (0)
- 10: Hoe centraal moeten we geluk stellen in ons leven? (3)
- 04: 3 Manieren waarop de psychologie progressie probeert te boeken (2)
- 02: Welke soorten doelen wanneer? (3)
- augustus 2016 (11)
- 27: Carol Dwecks mindsettheorie getest en grotendeels bevestigd (6)
- 26: Het positiviteitseffect bij ouderen (4)
- 24: Positief fantaseren kan leiden tot depressie (11)
- 24: Zelfs Einstein worstelde! (0)
- 21: Wanneer werkt positieve feedback motiverender en wanneer negatieve feedback? (0)
- 19: Het nut van een toekomstperspectief in conflicten (1)
- 18: Wordt de toekomst beter? (1)
- 17: Kun je de meeste mensen vertrouwen? (1)
- 08: Sociale progressie (2016) (0)
- 07: Een groeimindset beschermt tegen negatieve effecten van een lage sociaal-economische afkomst (0)
- 06: Bevrediging van psychologische basisbehoeften voorspelt het stellen van leerdoelen (0)
- juli 2016 (5)
- 15: Wat is de relatie tussen leerdoelen en intrinsieke motivatie? (0)
- 14: Portugal decriminaliseerde drugsgebruik en waar leidde het toe? (0)
- 13: Is behoefte aan noviteit de vierde basisbehoefte? (4)
- 01: Het 4PR-model: 4 progressiegerichte rollen (3)
- 01: Reactie op twee tweets van Steven Pinker (over rassen en sekseverschillen) (4)
- juni 2016 (13)
- 26: Zelfgestuurde persoonlijkheidsontwikkeling (1)
- 25: Groeimindset-interventie verbetert stressreacties van adolescenten (0)
- 25: Wijsheid hangt samen met geluk (0)
- 24: Alledaagse wijsheid is geen stabiel persoonskenmerk (0)
- 15: Haat je homo’s? Misschien ben je homo (0)
- 15: Mindset-interventie voorafgaand aan universiteit helpt prestatieverschillen voorkomen (0)
- 14: Eenvoudige pleziertjes bufferen tegen de negatieve effecten van kleine ergernissen op progressie (0)
- 11: Betekenis en motivatie in werk: wat is de rol van de leidinggevende? (0)
- 09: Recensie van Angela Duckworths boek GRIT (0)
- 06: Vitaal ouder worden (3)
- 03: 4 manieren om de cirkeltechniek te gebruiken (3)
- 03: Bestrijden van gevaarlijke ideeën (0)
- 01: Hoe breek je de macht van collectieve waanideeën? (0)
- mei 2016 (12)
- 31: Recensie van The Big Picture (Sean Carroll, 2016) (3)
- 28: Wees duidelijk over wat je bestelt! (0)
- 27: Deliberate practice is ook belangrijk voor creatieve prestaties (1)
- 26: De progressiespiraal (0)
- 26: Succes en geluk (nieuw boek van Robert Frank) (0)
- 21: Epistemologisch interviewen (0)
- 20: Het onderschatten-van-medewerkingseffect (0)
- 17: Nieuw boek over de ontwikkelbaarheid van intelligentie (0)
- 16: Onze rebellie tegen onze genen (3)
- 16: 3 Soorten schade door irrationele overtuigingen (8)
- 07: De escalerende retoriek van Donald Trump lijkt op die van dictators (6)
- 07: We onderschatten negatieve emoties van anderen (0)
- april 2016 (13)
- 30: Hoe ouders over falen denken, voorspelt de mindsets van hun kinderen (0)
- 30: Utopia voor realisten (0)
- 25: Dwang vermindert de verantwoordelijkheid die we voelen voor de consequenties van ons gedrag (0)
- 23: Ervaren van onmiddellijke beloningen voorspelt naleving van langetermijndoelen (0)
- 16: Onderzoek: schoolprestaties voorspellen intrinsieke motivatie maar intrinsieke motivatie voorspelt niet schoolprestaties (0)
- 15: Progressiespiralen opwekken (3)
- 13: Autonomie-ondersteuning lijkt het vragen om feedback te stimuleren (0)
- 12: Onderzoek: sterktegerichte interventie wekt statische mindset op en verzwakt presteren (13)
- 07: 81 Cognitieve fouten en effecten (8)
- 06: Waarover ik het oneens ben met Steven Weinberg (2)
- 04: 9 Tips om effectief te studeren (0)
- 03: Prosociaal gedrag bevordert welbevinden en energie (0)
- 01: Presentatie progressiegericht werken (2)
- maart 2016 (10)
- 30: Progressiegericht sturen (1)
- 28: Autonomie-ondersteuning in 2 minuten (3)
- 27: Gecontroleerde motivatie kan goede relaties tussen groepen belemmeren (0)
- 24: Mindset in 2 minuten (1)
- 20: Intrinsieke motivatie en deliberate practice versterken elkaar (0)
- 19: Zelfconcordante doelen voelen als gemakkelijker om aan te werken (4)
- 15: Psychologie op weg naar volwassenheid (9)
- 08: Het doek valt voor ego-depletie (0)
- 07: De progressielunch (0)
- 04: Interview met Anders Ericsson (3)
- februari 2016 (17)
- 29: “Wat moeten we met de slechtheid van de mens?” (4)
- 27: Hersenvitaminen: compact, interessant en bruikbaar (0)
- 25: Carol Dweck over de groeimindset (filmpje) (3)
- 25: 5 Redenen om prestatiebeloning voor topmanagers af te schaffen (0)
- 23: Redenen om kennis te maken met progressiegericht werken (10)
- 21: Het winnen van een wedstrijd voorspelt oneerlijk gedrag (0)
- 20: Hoe de statische mindset de gevolgen van afwijzing verergert (0)
- 19: Weet jij een mooi citaat over progressie? (26)
- 17: Gespeelde boosheid is geen verstandige strategie om je zin te krijgen (0)
- 17: Interview met Heidi Grant Halvorson (0)
- 13: Interview met Carol Dweck (2)
- 13: Resultaatsverwachtingen: wanneer werken ze wel en wanneer niet? (2)
- 12: Bevrediging van de psychologische basisbehoeften en bevlogenheid (0)
- 11: 5 Kenmerken van effectieve teams bij Google (9)
- 06: Van niveaudenken naar progressiedenken (4)
- 06: Is het mogelijk om ouderdomsverziendheid tegen te gaan? (10)
- 05: De gestage opmars van de idealen uit de Radicale Verlichting (0)
- januari 2016 (11)
- 30: Onderzoeksbevindingen omtrent ‘Powerposes’ van Amy Cuddy twijfelachtig (0)
- 30: Tegenvoorbeelden van stereotypes stimuleren flexibiliteit (0)
- 30: Voordelen van het zetten van een kleine stap vooruit (2)
- 22: Robert Biswas Dieners kritische reflectie op de positieve psychologie (1)
- 20: De overschatte waarde van zelfgerapporteerd geluk (1)
- 16: Het corrigeren van schadelijk werkgedrag (10)
- 16: Het belang van het praten over problemen en over het verleden (2)
- 16: Hoe zelfbeoordeling demotiverend kan werken (4)
- 10: Immigratie tot een succes maken (2)
- 04: HBR: de sterktegerichte aanpak kan averechts werken (9)
- 04: Het belang van het kwantificeren van menselijke progressie (1)
- december 2015 (8)
- 19: De kracht van intrinsieke beloningen is groot maar snel vergeten (0)
- 19: Zelfoverschatting en de statische mindset (3)
- 19: Alternatieven voor ik-ben formuleringen (7)
- 12: Het belang van experimenteel onderzoek (2) (3)
- 12: Progressiegerichte intervisie: doelgericht, snel en ondersteunend (9)
- 11: Drie manieren van ik-ben-denken die schadelijk kunnen zijn (7)
- 06: Kennis en metakennis: een 2×2 model (2)
- 05: Gedeelde intentionaliteit (2)
- november 2015 (14)
- 29: Progressiegericht oefenen: deliberate en behoeftenondersteunend (3)
- 28: Autonome motivatie bevordert autonomie-ondersteuning (0)
- 28: Waarom de tv een vertekend beeld van de werkelijkheid geeft (0)
- 21: Verspreiding van Westerse waarden? (5)
- 21: Hoe ontwikkel je volharding? (0)
- 15: Het loslaten van irrationele overtuigingen (4)
- 14: De beperkte waarde van zelfrapportage (0)
- 14: Geloven in progressie is niet hetzelfde als geloven in perfectie (0)
- 11: Autonome motivatie: interessant en/of belangrijk (1)
- 11: Gewoon hoe we het geoefend hebben in de training (1)
- 10: De kracht van intrinsieke doelen (1)
- 01: Het wegoefenen van foutjes (1)
- 01: Onderzoek: ouderen beter in corrigeren van gemaakte fouten dan jongeren (0)
- 01: Hoe intelligente mensen blijven geloven in wat niet waar is (0)
- oktober 2015 (12)
- 25: Wat kies je: leerdoelen of bekwaamsheidsdoelen? (3)
- 25: Niet denken aan het halen van het belangrijke doel (0)
- 25: The Great Escape (Angus Deaton) (1)
- 18: Wat is een groeimindset niet? (4)
- 18: 4 Factoren die het veranderen van overtuigingen bemoeilijken (1)
- 16: Voorwaardelijke achting door ouders heeft negatieve effecten (4)
- 11: Activity scheduling en depressiviteit (0)
- 11: Boek: Building Autonomous Learners (0)
- 11: Het belang van experimenteel onderzoek (2)
- 04: Kiezen voor goed onderwijs en voor de groeimindset (0)
- 04: De belemmerende effecten van impliciete zelfovertuigingen (1)
- 03: Hoe robuust zijn onderzoeksbevindingen over de groeimindset? (0)
- september 2015 (12)
- 27: Onderzoek: het Dunning-Kruger effect bestaat echt (3)
- 27: Effectief omgaan met negatieve en positieve emoties (0)
- 23: Carol Dweck reflecteert op de groeimindset in het onderwijs (0)
- 20: Recensie van Leadership BS (Pfeffer, 2015) (10)
- 17: Van probleem naar positieve emoties naar progressie (4)
- 14: Wilskracht zien als gelimiteerd hangt samen met lage progressie en laag welbevinden (1)
- 12: Mentale inspanning kan aanstekelijk werken (0)
- 12: Keuze in taken verhoogt vertrouwen en intrinsieke motivatie (0)
- 08: Verbale beloningen en autonome motivatie (0)
- 06: Paden naar progressie (2)
- 06: Een 3×2 model van progressie (2)
- 03: IDoneThis: wat heb jij vandaag voor elkaar gekregen? (2)
- augustus 2015 (6)
- 30: 5 dimensies van overtuigingen (0)
- 30: Dunning-Kruger effect: Hoe om te gaan met de houding van arrogante onwetendheid (7)
- 28: Het oplossen van het replicatieprobleem in de sociale wetenschap (4)
- 22: Vragen naar recente eerdere successen (0)
- 21: Alfie Kohns misleidende kritiek op Carol Dweck (0)
- 21: Bespreking van Mindware: tools for smart thinking door Richard Nisbett (3)
- juli 2015 (8)
- 20: Carol Dweck: “The Growth Mindset” | Talks at Google (0)
- 10: Benoem niet de boosheid maar blijf bij het onderwerp (2)
- 09: De feedbackladder: stapsgewijze communicatieve feedback (3)
- 07: The upright thinkers (2)
- 04: Schriftelijke feedback via de plus, het pijltje en het vraagteken (0)
- 03: Het respect voor waarheid (0)
- 03: Monitoren van progressie werkt (1)
- 01: Waarom ik het woord ‘talent’ liever niet gebruik (1)
- juni 2015 (12)
- 28: Bestaat er zoiets als beschaving? (0)
- 27: De geschiedenis van de vooruitgang (3)
- 24: Geen progressiegarantie (0)
- 23: Wanneer is het wijs om iets te geloven? (0)
- 21: De CPW 7-stappenaanpak en 3 progressiegerichte pijlers (11)
- 20: Waar haal jij je energie vandaan? (0)
- 14: De echte les uit het Stanford-gevangenisexperiment? (1)
- 14: In afzondering werken aan ambitieuze doelen (0)
- 14: 7 Sceptische opmerkingen over neuroplasticiteit (1)
- 06: Het activeren van een leerling (4)
- 05: De ontdekking van de groeimindset, 40 jaar geleden (0)
- 02: Negatieve gevolgen van een statische mindset over persoonlijkheid (0)
- mei 2015 (12)
- 31: De keldermetafoor: eerdere successen vinden in de kelder van ons brein (7)
- 28: 3 Jaar progressiegericht werken (1)
- 27: Over het bekritiseren van concepten en methodes (2)
- 24: 5 Voordelen van het vragen om hulp (0)
- 24: Het leren gaat door na het presteren (2)
- 23: 7 Mythes rondom meditatie (4)
- 17: 5 Vormen van breinonderhoud (4)
- 15: Bestaan ego depletion zeer twijfelachtig (2)
- 12: Waarom psychologie moeilijker is dan je denkt (4)
- 10: Redenen voor scepsis over onderzoek naar geluk (3)
- 10: HIIT – kortdurend bewegen met een hoge intensiteit (4)
- 09: 20 Psychologische principes voor het onderwijs (4)
- april 2015 (15)
- 30: Duurzame inzet: effectief en voldoende lang (0)
- 30: Breinplasticiteit: wat is het en hoe kun je het benutten? (1)
- 30: Continu realiseren van kleine verbeteringen (0)
- 26: Neerwaartse spiralen uitschakelen door opwaartse op te starten (0)
- 24: De plus achter de min zoeken: hoe vraag je door? (2)
- 24: Hoe baan je je een weg in het oerwoud van de neurowetenschap? (1)
- 19: De gelijkheidsfout (2)
- 19: Is neurowetenschap relevant voor coaches? (0)
- 17: Het beïnvloeden van mindsets (2)
- 12: Morele progressie door wetenschap en rede (3)
- 12: The upward spiral: stap voor stap van je depressie af (0)
- 11: Het veranderen van je persoonlijkheid (3)
- 06: Rassen bestaan niet (1)
- 06: Willen-doelen maken zelfregulatie gemakkelijker dan moeten-doelen (1)
- 06: 5 Tips om beter te slapen (3)
- maart 2015 (15)
- 29: Hoe harder we drukken, hoe slechter het wordt (0)
- 29: Hoe krijg je doelen die werken? (2)
- 28: 10 Voordelen van wandelen (10)
- 21: De ontdekking van de wetenschap (1)
- 21: Nieuwe mogelijkheden voor progressie op hogere leeftijd? (5)
- 20: Slimmer worden in 5 stappen (2)
- 15: Grit: hoe zien langetermijnpassies er uit? (4)
- 15: Je concentratievermogen verbeteren door te oefenen (0)
- 12: Laten we onze mindset over de wereld veranderen (1)
- 07: Vluchten voor feiten (0)
- 07: Moet er altijd progressie zijn? (3)
- 07: Afdwalen kan nuttig zijn (1)
- 03: Progressiegericht stroomschema (0)
- 01: De afdwalende geest is een ongelukkige geest (2)
- 01: Grenzen ter bescherming van sociale systemen (0)
- februari 2015 (11)
- 26: Wijzer kijken naar je eigen situatie door afstand te nemen (0)
- 22: De combinatie van kritisch denken en hoop (10)
- 22: Mindfulness-meditatie verlaagt stress (3)
- 18: Laten we een druppel in de golven zijn (0)
- 15: 7 Mindsetrubrieken (3)
- 15: Het wegbewegen van Parkinson-symptomen? (1)
- 13: Resetten tijdens een gesprek (0)
- 08: Hoe we vitaal oud kunnen worden (1)
- 06: Leidinggevenden helpen om duidelijk te zijn (8)
- 05: Attributie en groeimindset (3)
- 01: Neuroplasticiteit en genezing (5)
- januari 2015 (9)
- 30: Leidinggevende toont een groeimindset (0)
- 29: Recensie van The brain’s way of healing (Norman Doidge) (0)
- 25: Beter worden in het voorkomen van het ongewenste (0)
- 25: Is er al een begin van succes? (0)
- 25: Ogen dicht tijdens een coachingsgesprek? (10)
- 18: Voel je je schuldig terwijl je doet wat werkt? (2)
- 18: De plus achter je eigen min (1)
- 17: Wu-wei: bewust oefenen en spontaan presteren (2)
- 08: Nieuw boek: ‘How the body knows its mind’ door Sian Beilock (0)
- december 2014 (12)
- 30: Recensie van ‘Laat je hersenen niet zitten’ (2)
- 25: De wereld gaat stug door met progressie boeken (4)
- 19: Zie jezelf als een werk in progressie (2)
- 17: Carol Dweck: De kracht van geloven dat je kunt verbeteren (4)
- 11: Twee punten van zorg over mindfulness-meditatie (7)
- 09: De groeimindset en het accepteren van verantwoordelijkheid (0)
- 08: Reframen om verleidingen te weerstaan (0)
- 08: Zelfgekozen gedrag en hersenactiviteit (0)
- 05: Mindfulness, bevlogenheid en emoties (1)
- 05: Iedere sessie kan de laatste zijn (0)
- 04: Zelfdeterminatietheorie en de hersenen (2)
- 03: Geloven in het zilveren randje verbetert prestaties (0)
- november 2014 (12)
- 28: Nuttigheidsvragen in conflicthantering (0)
- 27: De lijn gaat open in het gesprek (0)
- 27: Mindfulness-meditatie en progressiegericht werken (8)
- 21: Hoe beperk je de schade van een negatieve teamsfeer? (0)
- 21: Neuroplasticiteit bij ouderen (0)
- 21: Bewijs voor de voordelen van mindfulness-meditatie (4)
- 15: Werken met enthousiaste opdrachtgevers (0)
- 15: Wanneer boekt een land progressie? (1)
- 15: Wanneer onderbreken? (6)
- 07: Ben je zelf autonoom gemotiveerd? (0)
- 07: Macnamara et al (2014) onderzoek over deliberate practice niet overtuigend (0)
- 05: Net genoeg begrijpen om cliënten verder te helpen (0)
- oktober 2014 (18)
- 31: Pendelen tussen probleem en gewenste situatie (5)
- 29: Opvoeding en autonomie en verbondenheid (13)
- 28: Geen antwoord op de nuttigheidsvraag? (0)
- 24: Flow en mindfulness (6)
- 22: Rethinking Positive Thinking door Gabriele Oettingen (5)
- 16: Samen oefenen via de cirkeltechniek (4)
- 16: Eerst aansluiten, dan doorschakelen (0)
- 16: Het versterken van je prefrontale cortex (5)
- 16: 8 Feiten over erfelijkheid (0)
- 15: 20 Inspirerende citaten uit “Een echte professional” (0)
- 10: Progressiegericht samenvatten (2)
- 09: De 10-minuten-regel (6)
- 08: Moeten uitleggen helpt bij het leren (1)
- 06: Voorbereiden op je Sollicitatiegesprek met de STAR-techniek (0)
- 06: Netwerken naar nieuw werk (3)
- 06: 5 Soorten huiswerksuggesties bij progressiegerichte loopbaanbegeleiding (1)
- 02: The Marshmallow Test door Walter Mischel (3)
- 01: Wandelen om relatie te verbeteren (3)
- september 2014 (11)
- 26: Als-dan planning (3)
- 25: Twee factoren die duurzame progressie mogelijk maken (4)
- 22: Korte interventie verlaagt kans op depressie (0)
- 18: De kracht van perspectiefwisselingen (3)
- 17: Team maakt rooster (0)
- 14: Het vermelden van etniciteit in een beoordelingssituatie (0)
- 10: Autonomie-ondersteuning in de klas: realistisch en effectief (3)
- 09: Wandelen stimuleert creativiteit (15)
- 08: Interesse verbetert je functioneren (0)
- 05: De vloek van kennis (2)
- 03: Waarover gaat de zelfdeterminatietheorie? (0)
- augustus 2014 (2)
- juli 2014 (14)
- 31: Succes vieren of ‘het gaat de goede kant op’? (0)
- 29: Wat zou je graag leuk willen leren vinden? (4)
- 28: Positieve stereotypes kunnen prestaties ook ondermijnen (0)
- 22: Effectief nee zeggen (0)
- 21: Congruentie vergemakkelijkt progressiegericht werken (0)
- 17: Positieve relatie tussen prestatiebeloning en autonome motivatie gevonden (0)
- 17: Aanmoedigingen die een groeimindset opwekken (Khan Academy onderzoek) (0)
- 17: Korte online mindset-interventie verbetert schoolcijfers (0)
- 09: Leerdoelen versus bekwaamheidsdoelen (2)
- 07: Hoe verschillende soorten motieven functioneren en groei beïnvloeden (2)
- 06: Oefening: hou een interessedagboek bij (4)
- 03: Congruentie vergemakkelijkt het gebruik van progressiegericht werken (0)
- 03: Combineren van doelgerichtheid en sensitiviteit (1)
- 03: Ingezonden case: manager woningstichting (0)
- juni 2014 (13)
- 27: Wat als je interesse minder sterk of afwezig is? (1)
- 27: “We moeten tot heldere afspraken komen!” (0)
- 25: Uitgangspunten van progressiegericht werken (2)
- 21: Cruciale gesprekken voeren in 10 stappen (1)
- 20: Evaluatiebijeenkomst met de progressiegerichte cirkeltechniek (0)
- 20: Neurochemische effecten van positieve en negatieve gespreksuitingen (1)
- 18: Organisatiebrede verandering via het draaiknoppenmodel (2)
- 18: Een nieuwe kijk op financieel toezicht (1)
- 12: 34 Progressiegerichte technieken (0)
- 10: Het plezier en het nut van samen improviseren (3)
- 04: Kennismakingsreceptie (2)
- 03: Erinkomoefeningetjes (5)
- 02: Huiswerkwandelen (1)
- mei 2014 (15)
- 30: Het draaiknoppenmodel voor het realiseren van gewenst gedrag (2)
- 30: Genen x omgeving: we kunnen intelligentie verwerven (0)
- 30: Wetenschap verbeteren (0)
- 21: 4 Manieren om je manager te beïnvloeden (2)
- 19: Wanneer ego-uitputting niet van toepassing is (6)
- 18: Kun jij van de loopband af? (0)
- 18: ‘Mensen in hun kracht zetten’ is niet mijn favoriete uitdrukking (0)
- 17: Wat is bevlogenheid (work engagement)? (2)
- 17: Hij haalt nooit zijn deadlines! (0)
- 17: Hoe we werk meer behoeftenondersteunend kunnen maken (4)
- 11: Iemand die niets van ons werk af weet (0)
- 11: Het Dunning-Kruger effect (7)
- 03: Zelfdiscipline wordt overschat (2)
- 02: Progressiegericht bespreken van casuïstiek in teams (0)
- 01: Cliënten luisteren naar zichzelf (0)
- april 2014 (11)
- 30: De trainingsontwerptabel (0)
- 25: De Reciprociteits-Ring (0)
- 21: Capital in the Twenty-First Century- Thomas Piketty (1)
- 18: Ontzeg ze niet de Nee-optie (1)
- 15: De plus achter de min zoeken (7)
- 14: Verplichte deelname aan trainingen? (0)
- 10: Meest gebruikte progressiegerichte technieken (0)
- 08: Interesses als drijvende krachten achter ontwikkeling (8)
- 04: Werken-met ouderschap (0)
- 03: Niet elk doel is goed voor je. Kies je wensen wijs … (2)
- 02: De weg naar meer veiligheid (0)
- maart 2014 (12)
- 29: John Legend en Jimi Hendrix (1)
- 27: De kantelinterventie bij onvrijwillige cliënten (2)
- 23: Geloven in de ‘onuitputtelijkheid’ van wilskracht werkt (1)
- 21: Willen we echt goed worden dan moeten we zwoegen (0)
- 20: Beschuldigen draagt nooit bij aan progressie (1)
- 19: Minitaak voor als je vastzit (0)
- 16: De kracht van kleine stappen in projectmanagement (case door Niklas Tiger) (2)
- 13: Autonomie-ondersteuning op het werk (4)
- 12: Onderzoek: groeimindset hangt samen met bevlogenheid (2)
- 03: Sociale netwerkincentives gebruiken om teaminteracties en -resultaten te bevorderen (0)
- 03: 8 uitgangspunten bij progressiegericht veranderen (4)
- 01: Zijn progressiegerichte vaardigheden niet meer dan gesprekstrucjes? (0)
- februari 2014 (5)
- januari 2014 (13)
- 31: Bekwaamheidsdoelen werken goed als er autonomie-ondersteuning is (1)
- 31: Ed Deci: het belang van autonomie-ondersteuning (1)
- 30: Welke effecten uit primingonderzoek zijn echt en welke niet? (2)
- 30: Recensie David en Goliath van Malcolm Gladwell (0)
- 24: Coaches en cliënten kunnen een gesprek heel verschillend beleven (0)
- 24: 4 Ingrediënten van progressiegericht helpen (0)
- 24: Jezelf beperkingen opleggen om je functioneren te verbeteren (0)
- 16: Oefenen – Aansluiten – Reflecteren (5)
- 16: Klopt het dat het niet erg progressiegericht is om adviezen te geven? (0)
- 16: Hoe verhoudt progressiegericht leidinggeven zich tot hiërarchie? (1)
- 08: 5 Tips om beter te worden in progressiegericht werken (2)
- 04: Prosociaal gedrag volgt vaak intuïties (0)
- 02: Concentreer je op hoog-niveau cognitieve controle bij het uitvoeren van complexe taken (2)
- december 2013 (21)
- 28: Anders Ericsson reageert op kritieken (0)
- 26: Hoe meer je ergens over weet, hoe relevanter deliberate practice wordt voor verdere groei (0)
- 26: Het geloof dat je je emoties kunt veranderen is goed voor je (0)
- 21: De reflex om zwaktes in toppresteerders te zoeken (0)
- 20: Voordelen van interessegericht ontwikkelen (4)
- 19: Reciprociteit in progressiegericht werken (2)
- 15: Wil je mij vragen wat er goed gaat in mijn werk? (0)
- 15: “Ik wil de moeilijke puzzel pakken!” (0)
- 15: Zelfhandicappen: jezelf belemmeren zodat je eventueel falen kunt wijten aan deze belemmering (0)
- 15: Omgaan met de paradox van zelfverzekerde onwetendheid (0)
- 15: Hoe ga ik om met mijn eigen emoties als leidinggevende? (1)
- 15: Jeugdzorg en de keepersrol (4)
- 15: Een subtiele progressiegerichte groeimindsetinterventie (1)
- 15: Het voorkomen van ongemak bij schaalwandelen (1)
- 15: De sleutel tot banencreatie is ‘empowering innovations’ (1)
- 15: De voordelen van sociale cognitie versus de voordelen van een taakgerichte focus (0)
- 14: Een balans tussen progressiegerichtheid en commitmentgerichtheid (1)
- 10: Voorzichtig met die copingvraag (2)
- 07: Misvatting 10: het concept mindset is niet relevant voor mensen met een verstandelijke beperking (0)
- 05: Stuurgesprek via de cirkeltechniek (3)
- 05: Misvatting 9: de theorie van mindset is alleen bruikbaar voor individuen (1)
- november 2013 (7)
- 27: Misvatting 8: het concept van de groeimindset zet kinderen te veel onder druk (0)
- 21: ‘Nee’ zeggen (1)
- 20: Teamleden vragen om ideeën voor verbetering (2)
- 07: Misvatting 7: het concept van de groeimindset gaat alleen over kinderen (0)
- 06: De wetenschap van interesse (0)
- 05: Samenwerking is voor mensen een doel op zich, geen verhulde vorm van eigenbelang (1)
- 01: De progressiegerichte cirkeltechniek (10)
- oktober 2013 (12)
- 22: Het belang van het kritisch evalueren van waarheidsclaims (2)
- 22: Misvatting 6: het verbeteren van leren en presteren is louter een kwestie van mindset (2)
- 18: Dominante visie op intelligentie ontkracht (1)
- 17: Misinformatie en de correctie ervan (0)
- 17: Misvatting 5: mensen met een groeimindset zijn obsessief met leren bezig en willen altijd de beste zijn (0)
- 16: Misvatting 4: de theorie van mindset gaat alleen over intelligentie (0)
- 15: Misvatting 3: er valt weinig te doen aan wat voor mindset je hebt (1)
- 13: Misvatting 2: de theorie van mindset zegt dat iedereen of een fixed mindset of een groeimindset heeft (3)
- 12: Misvatting 1: de theorie van mindset zegt dat kan iedereen alles kan bereiken en leren (1)
- 10: 10 Misvattingen over mindset (1)
- 08: 11 Effectieve leerstrategieën (1)
- 02: Dogmatische trekjes aan de positieve psychologie en oplossingsgericht werken? (7)
- september 2013 (9)
- 26: Laten we een klein begin maken aan het oplossen van het probleem (0)
- 18: Waarom wij het concept van de future perfect niet gebruiken (2)
- 15: Alfie Kohns kritiek op complimenten (die afwijkt van die van Carol Dweck) (2)
- 12: Bespreek progressie met elkaar (0)
- 10: Focus op betekenisvol werk (3)
- 09: Verwijder obstakels (0)
- 07: Definieer ‘betekenisvol’ (1)
- 05: 5 Stappen om het progressieprincipe in de praktijk te brengen (2)
- 01: Bevindingen van groeimindset-onderzoek toepassen op scholen (2)
- augustus 2013 (2)
- juli 2013 (1)
- juni 2013 (1)
- 23: Het motivatiecontinuum (1)
- mei 2013 (3)
- april 2013 (2)
- maart 2013 (2)
- februari 2013 (3)
- januari 2013 (5)
- december 2012 (4)
- november 2012 (3)
- september 2012 (5)
- augustus 2012 (5)
- juli 2012 (22)
- 31: De testen-en-leren aanpak (2)
- 29: De kunst van wijsheid is om jezelf voor te bereiden op een toekomst van onvoorstelbare mogelijkheden (2)
- 28: Het temmen van het beest (2)
- 23: Abundance, boek over de toekomst die beter zal zijn (0)
- 17: Is het beter om je aandacht te richten op bereikte progressie of op resterende progressie? (1)
- 14: 5 Progressiegerichte vragen: een krachtige sequentie (1)
- 13: Zo dichtbij en toch zo ver: de mentale representatie van progressie (0)
- 11: De schaalvraag: flexibele en veelzijdige techniek voor progressiegerichte professionals (4)
- 11: Case: het vertrouwen in elkaar is weg (3)
- 10: Zelfconcordante doelen → effectieve zelfregulatie → progressie (3)
- 09: Eerste-teken-van-verbetering vraag (0)
- 09: Soms kan het kijken naar progressie ons afleiden van ons doel (1)
- 08: De cirkeltechniek (0)
- 07: Zelfkritiek lijkt progressie in de weg te staan (3)
- 05: Progressie over lange periodes (1)
- 04: Zelftheorieën en progressie (1)
- 04: Wat is de zelfconcordantietheorie? (4)
- 03: Visualiseren van progressie (0)
- 02: De ‘Wat gaat er beter?’ vraag (0)
- 02: Positieve effecten van een focus op progressie (0)
- 01: Het progressieprincipe (14)
- 01: Wat is jouw favoriete citaat over PROGRESSIE? (1)
Open link ► Dit artikel op de website Our World in Data idee onderstreept het belang van het verminderen van…