Hoewel mensen intuïtief nogal eens denken dat autonomie-ondersteuning en het bieden van structuur tegengesteld zijn aan elkaar, blijkt dat niet zo te zijn. Autonomie-ondersteuning en structuur gaan hand in hand. Het bieden van structuur versterkt de beleving van autonomie en is daar zelfs doorgaans een voorwaarde voor (lees meer). Docenten doen er dus goed aan om expliciet te mikken op de combinatie van het bieden van structuur en autonomie-ondersteuning. De onderstaande checklist laat zien hoe je autonomie-ondersteuning en structuur kunt bieden. Tevens bevat de checklist enkele gedragingen die je beter achterwege kunt laten omdat ze de autonomie van leerlingen ondermijnen.
Trainingen Progressiegericht Werken |
Vul de onderstaande checklist eerst voor jezelf in. (Zet vinkjes in de kolommen)
Twee vervolgvragen
Beantwoord na het invullen van de checklist de volgende twee vragen:
- Hoe lukt het mij al om de dingen die ik bij kolom 1 hebt aangekruist voor elkaar te krijgen?
- Hoe wil ik de dingen die ik bij kolom 2 heb aangekruist voor elkaar gaan krijgen?
Je kunt deze vragen natuurlijk voor jezelf proberen te beantwoorden. Als je dat doet, is mijn suggestie om ze schriftelijk te beantwoorden. Maar je kunt ze natuurlijk ook met een collega’s of buddy beantwoorden. Dan kun je elkaar bevragen en op ideeën brengen.
Wat ga je doen?
Beantwoord ten slotte voor jezelf de vraag Wat neem ik mij voor om te gaan doen naar aanleiding van deze oefening?
0 reacties