Progressiegericht Werken
► De term progressiegericht werken is in 2012 bedacht door Coert Visser en Gwenda Schlundt Bodien. De progressiegerichte aanpak is een set van principes en technieken die individuen en teams helpen bereikte en gewenste betekenisvolle progressie zichtbaar te maken en ideeën te krijgen over volgende stappen vooruit. De aanpak wordt gebruikt door talloze coaches, trainers, managers, leraren en werknemers.
► De progressiegerichte aanpak steunt vooral op bevindingen uit de wetenschappelijke psychologie. Voorbeelden zijn:
- de zelfdeterminatietheorie (van Richard Ryan, Edward Deci, Maarten Vansteenkiste, Johnmarshall Reeve, Bart Soenens, Richard Koestner, Kennon Sheldon, Netta Weinstein, Anja Van den Broeck, en anderen);
- de mindset theorie (van Carol Dweck, David Yeager, Jeni L. Burnette, Alia Crum, Elizabeth A. Canning, Crystal L. Hoyt, Michael M. Barger, Mary Murphy, Kyla Haimovitz, Paul A. O’Keefe, en anderen;
- de wetenschap van wijsheid (door Igor Grossmann, Judith Glück, Robert Sternberg, Nic M. Weststrate, Ursula M. Staudinger, en anderen);
- de wetenschap van korte psychologische interventies (door Greg Walton, Timothy Wilson, Claude Steele, Geoffrey Cohen, Jessica L. Schleider, Shannon Brady, en anderen);
- deliberate practice (door Anders Ericsson);
- cognitieve psychologie (door Daniel Kahneman, Amos Tversky, Richard Nisbett, Keith Stanovich, David Dunning, Gordon Pennycook, en anderen).
► Voorbeelden van praktische progressiegerichtegerichte technieken zijn:
- de cirkeltechniek;
- de 7 stappen aanpak;
- progressiegericht sturen;
- progressiegericht nee zeggen;
- de logische consequentie-aanpak;
- de kantelinterventie
- het 4PR-model.
► De progressiegerichte benadering beoogt twee kloven te overbruggen: de kloof tussen psychologische theorie en praktijk en de kloof tussen verschillende psychologische theorieën.
- De motivatie om de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen komt voort uit de overtuiging dat wetenschappelijke psychologische theorie nuttig kan zijn bij vrijwel alles wat mensen doen. Terwijl iedereen baat kan hebben bij kennis over psychologie heeft de meerderheid van de mensen weinig toegang tot wetenschappelijk gefundeerde psychologische kennis.
- De motivatie om de kloof tussen verschillende robuuste psychologische theorieën te overbruggen heeft te maken met het volgende. Veel geleerden produceren (mini)theorieën waarop ze vervolgens blijven voortbouwen. Wat zij minder lijken te doen is bruggen slaan tussen hun eigen theorieën en die van anderen. Wij proberen enkele van die kloven te overbruggen.
► Dit model van betekenisvolle progressie toont enkele samenhangen van belangrijke progressiegerichte concepten:
—
► Coert Visser (1963), psycholoog, trainer, coach en schrijver van boeken en artikelen, studeerde aan de Rijksuniversiteit Groningen en aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is samen met Gwenda Schlundt Bodien medeoprichter van de progressiegerichte benadering. Zij werken al meer dan 25 jaar samen, de laatste jaren onder de naam Centrum Progressiegericht Werken (cpwportal.nl). CPW geeft trainingen aan honderden coaches, managers, zorgprofessionals, trainers en docenten per jaar. Coert is te bereiken via coertfvisser50@gmail.com of 06-22523183.
Open link ► Het APA-rapport "Using Psychological Science to Understand and Fight Health Misinformation" benadrukt hoe psychologische wetenschap kan helpen…