Doorvragen
(Richting beschrijvingen van eigen effectief gedrag) Progressiegerichte vragenstructuren zoals de CPW-7-stappen-aanpak werken alleen goed als tevens goed doorgevraagd wordt. Het is voor cliënten vaak namelijk helemaal niet zo gemakkelijk om na een enkele vraag meteen te antwoorden in concrete positieve gedragstermen. Goed doorvragen helpt hen om hier stap voor stap wel verder in te komen. Door goed doorvragen worden cliënten actief, neemt hun motivatie toe en krijgen zij meer inzicht en vertrouwen.
Klik hier of hier om meer te lezen over Doorvragen.
► Verwante begrippen: Progressiegericht werken, 7 stappenaanpak, Wat-nog-meer vraag, Goed luisteren
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Subjectieve norm, ARIA, Theory of planned behavior, Novelty search, Rationale
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Open link ► Dit artikel van Oviedo et al. (2025) laat zien dat mensen vaak onderschatten hoe positief anderen hen…
Bedankt John
Dank je wel Coert. Ik heb het even snel gescand en het is een goed gestructureerd en inhoudelijk overzicht. Het…
Bedankt John! Misschien ook interessant: in 1995 schreef ik dit artikel over ZSTs: https://progressiegerichtwerken.nl/zelfsturende-teams-wat-waartoe-en-hoe/
Indien ge¨interesseerd in zelfsturende teams kijk dan op de site van 'Corporate Rebels' uit Amsterdam. Zij hebben zich globaal al…
ja; dankjewel voor dit perspectief; voor mij (weer) helder
Open link ► Dit artikel van Zhang en He (2025) laat zien dat de relatie tussen de groeimindset van studenten…
Hallo Roel, Ik denk dat 360-gradenfeedback onder bepaalde voorwaarden nuttig kan zijn. Maar ik heb regelmatig kritische geluiden gehoord van…
Hi Coert, dank voor dit waardevolle artikel. Hoe kijk je naar 360 gr feedback als middel om tot reflectie te…
Ik waardeer het zeer hoe je ook deze recensie verwoord en zelf van commentaar voorziet. Inspirerend!
In mijn bespreking van Pinker’s boek Enlightenment Now schreef ik dat ik de maatschappelijke problemen in de VS als ernstiger…
Open link ► Dit artikel van Fong et al. (2024) laat zien dat het gevoel van verbondenheid met de onderwijsinstelling…