Logische consequentie aanpak
Bij de logische consequentie-aanpak verbinden we een logische consequentie aan herhaald ongewenst gedrag of grensoverschrijdend gedrag. De ingreep kan zijn: 1) het opleggen van een beperking (bijvoorbeeld een taak bij iemand wegnemen). De beperking heeft een duidelijke relatie tot het ontstane probleem en wordt daardoor niet ervaren als vergelding; of 2) het geven van een taak om de persoon medeverantwoordelijk te maken voor oplossen ontstane probleem. Voorbeeld: “Ik zie dat je naar dat enge programma blijft kijken waar je broertje en zusje bij zijn. Zolang ik er niet zeker van kan zijn dat jij de televisie verantwoordelijk gebruikt, kun je er niet naar kijken.”
Klik hier om meer te lezen over Logische consequentie aanpak.
► Verwante begrippen: Zelfdeterminatietheorie, Geïnternaliseerde motivatie, Progressiegericht nee-zeggen
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Vitaliteit, Empowering innovations, Hellend vlak, Boosheidsalgoritme, Fout
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.
Dan Katz legt uit dat de DISC-aanpak, zoals gepresenteerd door Thomas Erikson in Omringd door Idioten, volledig berust op pseudowetenschap.…
Beste Wim, Dank voor je reactie. Begrijp ik goed dat jij vindt dat het creëren van werkplekdemocratie een plicht voor…
Als we in een democratische rechtsorde leven met sociale grondrechten dan is zeggenschap van de werknemer in het bedrijf een…
Dat ben ik met je eens. Hij heeft dat vanaf het begin gedaan. Hier schreef ik erover tijdens de campagne…
Eigenlijk past Trump precies dezelfde tactieken toe als Hitler. Van die laatste weten we tot wat dat geleid heeft. (en…
Open link ► Dit artikel van Landry et al. (2024) laat zien dat vegetarische en veganistische eetpatronen kunnen helpen om…
Stel je voor dat je naar een autodealer gaat en de verkoper prijst zijn eigen 'slimme tactiek' aan: "Ik heb…
Open link ► Dit artikel van Schimmelpenninck (2024) laat zien dat het Nederlandse debat steeds meer wordt verstoord door tactieken…
Open link ► Dit artikel van Harrison et al. (2024) laat zien dat het schoolklimaat een belangrijke rol speelt in…
Open link ► Dit artikel van Wang et al. (2024) laat zien dat leerlingen van leraren die hun psychologische basisbehoeften…
Open link ► Dit artikel van Olafsen et al. (2024) laat zien dat dagelijkse schommelingen in frustratie van psychologische basisbehoeften…
► Interessant perspectief van Laura Batstra en Sanne te Meerman 🇺🇦 op ADHD en de misvattingen rondom deze classificatie. Zij…