Hoe mindsetinterventies de geestelijke gezondheid van adolescenten kunnen verbeteren. Een nieuw artikel van David Yeager en Carol Dweck brengt het idee naar voren dat adolescenten verschillende denkbeelden hebben over hun persoonlijke kwaliteiten, en dat het veranderen van deze denkbeelden kan leiden tot een betere omgang met uitdagende situaties en een verbeterde geestelijke gezondheid. Het artikel presenteert zowel theorie als gegevens die dit idee ondersteunen.
Mindsets
De definitie van mindsets in hun artikel verwijst naar overtuigingen over de aard en werking van menselijke eigenschappen zoals intelligentie en persoonlijkheid. Dit gebruik van het woord mindset wijkt iets af van de meer algemene manier waarop mensen het woord soms gebruiken (zoals in “hij heeft positieve mindset”).
In onderzoek worden statische mindsets (soms ook vaste mindsets genoemd) beschouwd als de overtuiging dat menselijke eigenschappen zoals intelligentie vastliggen en niet veranderd kunnen worden, terwijl groeimindsets verwijzen naar de overtuiging dat deze eigenschappen ontwikkeld kunnen worden door hard werken, goede strategieën en hulp van anderen.
Geestelijke gezondheid
Yeager & Dweck bespreken in hun artikel hoe mindset-onderzoek inzicht kan geven in de oorzaken van psychische klachten en hoe deze kunnen worden voorkomen of behandeld. Statische mindsets zijn in verband gebracht met minder veerkrachtige reacties op obstakels en internaliserende en externaliserende symptomen, en er zijn cognitieve, affectieve en psychofysiologische mechanismen die aan deze resultaten ten grondslag liggen. Korte mindset-interventies blijken academische en geestelijke gezondheidsresultaten te verbeteren, wat kan leiden tot kosteneffectieve interventies voor de geestelijke gezondheid van adolescenten.
Groeimindsetinterventie
De schadelijke effecten van een statische mindset op de geestelijke gezondheid zijn bekend. Een groeimindset-interventie, die mensen leert dat gedrag kan worden veranderd, blijkt gunstige effecten te hebben op de geestelijke gezondheid. In een onderzoek door Miu & Yeager (2014) onder 598 leerlingen van de “ninth grade” (14-15 jaar) resulteerde een één sessie durend programma voor groeimindset in een vermindering van 36% van klinisch significante symptomen van depressie gedurende het schooljaar.
Het effect was sterker voor leerlingen die voorheen een statische mindset hadden. In een replicatiestudie bleek dat de groeimindset-interventie ertoe leidde dat adolescenten veerkrachtiger reageerden op uitdagingen, waardoor de effecten van stressfactoren op de geestelijke gezondheid op de lange termijn werden gecompenseerd.
Onderzoek bij klinische populaties
Schleider et al. (2015) hebben het door Yeager et al. ontwikkelde programma voor groeimindset herzien voor klinische populaties, en vonden in een eerste pilotstudie dat het depressieve symptomen verminderde met 0,32SD bij 9 maanden follow-up. Vergelijkbare bevindingen werden waargenomen in een internationale replicatiestudie en een grote replicatiestudie uitgevoerd tijdens de COVID-19 pandemie, waar het eenmalige online groeimindsetprogramma significante effecten vertoonde voor angstsymptomen en COVID-gerelateerde trauma’s naast depressieve symptomen. De effecten van het groeimindsetprogramma waren vergelijkbaar met die van de enige andere succesvolle eenmalige interventie voor depressie, “gedragsactivering”.
Combineren van mindsets
Groeimindsetinterventies kunnen individuen aanmoedigen om uitdagingen aan te gaan en stress te vermijden, maar het ervaren van stress is onvermijdelijk. Adolescenten kunnen moeite hebben om hun groeimindset in te zetten als ze zich overweldigd voelen door stress. Om dit aan te pakken werden groeimindset-interventies gecombineerd met de boodschap dat stress een adaptieve respons is die individuen kan voorbereiden om effectiever te handelen.
Deze “synergetische” mindset bleek in zes studies bij adolescenten stressgerelateerde waarderingen, dagelijkse cortisolniveaus, meldingen van algemene angstsymptomen en studiesucces te verbeteren. Toekomstig werk zal de combinatie van mindset overtuigingen over andere persoonlijke kwaliteiten en affectieve ervaringen onderzoeken om andere geestelijke gezondheidsproblemen aan te pakken.
Waarschuwing
Onderzoekers hebben ontdekt dat eenmalige mindsetinterventies bescheiden maar zinvolle effecten kunnen hebben op psychische symptomen, vooral bij kwetsbare adolescenten. Deze programma’s zijn goedkoop en kunnen grote bevolkingsgroepen bereiken, maar moeten zorgvuldig op verschillende subgroepen worden afgestemd en getest.
De effecten van deze interventies zijn echter heterogeen en hangen af van de mogelijkheden in de omgeving voor adolescenten om de interventieboodschap in praktijk te brengen. Toekomstig onderzoek zal trachten deze bronnen van heterogeniteit te begrijpen en te beïnvloeden voor duurzamere behandelingseffecten.
Conclusie
Mindsetinterventies kunnen helpen om de geestelijke gezondheid van adolescenten te verbeteren. Hoewel de ontwikkeling van effectieve geestelijke gezondheidsinterventies voor adolescenten zich nog in een vroeg stadium bevindt, is deze belangrijk gezien de beperkingen van conventionele therapieën.
De auteurs hopen dat de verdere ontwikkeling van schaalbare, empirisch gevalideerde behandelingen de toename van geestelijke gezondheidsproblemen tijdens de adolescentie kan helpen voorkomen en een betere geestelijke gezondheid in de samenleving kan bevorderen.
Open link
► Een onderzoek (Tao et al., 2022) onder 2.505 eerstejaarsstudenten aan een universiteit in China heeft gekeken naar de invloed van een “groei mindset” op de zelfgerapporteerde mentale gezondheid van studenten. Een groei mindset verwijst naar de overtuiging dat onze capaciteiten kunnen worden ontwikkeld door oefening, wat invloed kan hebben op onze gedachten en gedragingen. Met behulp van de Growth Mindset Scale, Adolescent Self-rating Life Events Checklist en SCL-90 Scale werden gegevens verzameld.
Uit de bevindingen bleek dat studenten in de groei mindset groep significant lagere scores hadden op “mentale gezondheidsproblemen” en “stress als gevolg van levensgebeurtenissen” dan studenten in de fixed mindset groep. De resultaten suggereren dat individuen met een groei mindset minder vatbaar zijn voor mentale gezondheidsproblemen dan individuen met een fixed mindset. Dit onderzoek draagt bij aan het begrip van de relatie tussen mindset en mentale gezondheid bij studenten.
Open link
► Dit onderzoek (Lai et al., 2022) onderzocht de impact van een groeimindset op de mentale gezondheid van adolescenten na twee jaar.
Een steekproef van 2543 Chinese adolescenten werd gevolgd in een drie-golf longitudinaal ontwerp. Uit de resultaten bleek dat een groeimindset een significant negatieve invloed had op angst (β = −0.053, p = 0.004) en depressie (β = −0.074, p < 0.001), zelfs na het controleren voor verschillende covariaten en autoregressieve effecten van mentale gezondheidsproblemen. Bovendien bleek het gebruik van de smartphone, zowel voor entertainment als problematisch gebruik (PSU), een mediator te zijn in het effect van mindset op angst en depressie. Het onderzoek benadrukt de potentiële klinische waarde van interventieprogramma's die de mindset richten om de mentale gezondheid te verbeteren.
Open link
► Dit onderzoek van Gerber et al. (2023) richt zich op de effecten van een eenmalige groeimindset-interventie (GM-SSI) bij autistische jongeren met internaliserende symptomen zoals depressie en angst.
De pilot-Randomized Controlled Trial (een gecontroleerd experiment met willekeurige toewijzing) toonde aan dat deze enkele sessie resulteerde in verbeteringen op het gebied van ervaren primaire controle, veranderbaarheid van persoonlijkheid, en sociale competentie. De interventie had ook een positief effect op zelfgerapporteerde symptomen van depressie en emotionele regulatie bij een follow-up na drie maanden. Er werden echter geen verbeteringen waargenomen in angstsymptomen.
Het onderzoek suggereert dat de eenmalige groeimindset-interventie, oorspronkelijk ontwikkeld voor niet-autistische jongeren, veelbelovend is voor autistische jongeren maar dat aanpassingen noodzakelijk zijn om de behandeling te optimaliseren. Denk aan: extra sessies of herinneringen, zoals ondersteunende tekstberichten, om de voordelen van de interventie te behouden.
Open link
► Dit onderzoek van Lei et al. (2024) keek naar hoe een groeimindset de negatieve mentale gezondheid bij Chinese middelbare scholieren beïnvloedt. Er deden 1204 scholieren mee die vragenlijsten invulden over hun mindset, veerkracht en mentale gezondheid.
De resultaten toonden aan dat een groeimindset niet alleen direct invloed heeft op hoe scholieren zich mentaal voelen, maar ook indirect via hun psychologische veerkracht (het vermogen om goed om te gaan met tegenslagen). Verder bleek dat dit indirecte effect sterker was bij meisjes dan bij jongens.
Dit suggereert dat programma’s die een groeimindset bevorderen, kunnen helpen om de veerkracht en mentale gezondheid van scholieren te verbeteren, vooral bij meisjes. Het onderzoek benadrukt het belang van het aanpakken van mindset en veerkracht in het onderwijs om negatieve mentale gezondheid bij jongeren te verminderen.
Wat een bijzondere uitkomst. Is er ook een verklaring voor het verschil in effect tussen jongens en meisjes?
Waar kan im dit onderzoek vinden. Coert?
Wat dit verschil verklaart weet ik niet. Je kunt de paper vinden door op de link bovenaan te klikken (“Open Link”)
Open link
► Dit artikel van Wang et al. (2024) stelt dat een groeimindset (de overtuiging dat intelligentie en capaciteiten ontwikkeld kunnen worden) een negatieve correlatie heeft met eenzaamheid onder studenten. De studie gebruikte vragenlijsten om groeimindset, eenzaamheid, interpersoonlijke stress en welzijn te meten. De resultaten toonden aan dat een groeimindset via verminderde interpersoonlijke stress en verhoogd welzijn de eenzaamheid van studenten kan verminderen. Dit biedt nieuwe inzichten voor interventies die gericht zijn op het verbeteren van het welzijn en het verminderen van eenzaamheid bij studenten.