Cirkeltechniek
Een progressiegerichte en visuele methode die niet alleen gebruikt kan worden om de vooruitgang van teams te volgen, maar ook effectief is bij de begeleiding van individuen. Het proces begint met het selecteren van een relevant onderwerp waarop progressie nodig is. Het belang van dit onderwerp wordt benadrukt, waarna het onderwerp duidelijk wordt gedefinieerd. Vervolgens wordt de reeds geboekte vooruitgang ten opzichte van dit onderwerp geïdentificeerd. Alles wat bereikt is, wordt opgeschreven op kleine post-it briefjes en geplakt in de binnencirkel die op een groot vel papier of een flipovervel getekend is. Hierbij wordt er aandacht besteed aan elke grote stap en elk klein stapje vooruit dat al gezet is. Deze stappen worden in positieve termen geformuleerd, wat benadrukt dat geen enkele prestatie te klein is om erkend te worden. Hierna wordt de nog te bereiken vooruitgang op het gekozen onderwerp in kaart gebracht. Deze gewenste stappen worden ook op post-it briefjes genoteerd en vervolgens in de buitencirkel geplakt. Het is belangrijk dat deze stappen voorwaarts in positieve en concrete termen worden beschreven, zodat ze haalbaar en begrijpelijk zijn. Tot slot wordt er een actieplan gemaakt voor het volgende stapje voorwaarts. Een persoon kiest een post-it uit de buitencirkel en bedenkt hoe en wanneer hij of zij deze stap wil zetten. Dit briefje wordt dan naar de binnencirkel verplaatst, wat symboliseert dat er actieve inspanningen worden gedaan om vooruitgang te boeken op het gekozen onderwerp.
Klik hier of hier om meer te lezen over Cirkeltechniek.
► Verwante begrippen: Cirkeleigenaren, Progressiegericht werken, 7 stappenaanpak, Betekenisvolle progressie, Platformvraag, Progressiebehoeftevraag, Volgende-stap-vooruitvraag
► Willekeurige suggesties voor zoektermen: Scaffolding, Surplusprobleem, Gesloten denkstijl, Interactionisme, Latente intrapersoonlijke effecten
Heeft u een vraag of suggestie, stuur ons dan gerust een mail.

Open link ► Dit artikel van Marsh et al. (2025) laat zien dat schoolleiders vaak opereren in wat de auteurs…
Open link ► Dit artikel van Andreescu et al. (2025) liet zien dat landen op de lange termijn meestal beter…
Goedenavond, ik zie bij deze post de checklist niet staan. Is het mogelijk om deze misschien te ontvangen? Alvast bedankt!
Open link ► Dit artikel van Eskreis-Winkler, L., Woolley, K., Kim, M., & Polimeni, E. (2025) laat zien dat mensen…
Heb je het filmpje van Nathan Rutjes gezien? Hoe hij een jeugdvoetbalelftal coacht is geweldig. https://www.instagram.com/reel/DQcBbAJje4X/?igsh=MXhpdjk1YzF1Yzgwcw==
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…