Checklist autonomie-ondersteuning

Autonome motivatie is kwalitatief goede motivatie. Als we autonoom gemotiveerd zijn staan we volledig achter wat we aan het doen zijn. Als we autonoom gemotiveerd zijn voelen we ons beter en functioneren we ook beter. In deze presentatie kun je hier meer uitleg over lezen. Als we werken met andere mensen (kinderen, leerlingen, medewerkers, cliënten) kunnen we dingen doen die de kans vergroten dat zij autonoom gemotiveerd zijn. We kunnen dit doen door dingen te doen die hun autonomie ondersteunen. Veel docenten en leidinggevenden vallen nogal eens terug op een strenge, straffende en belonende manier van werken met anderen omdat ze niet goed weten hoe het anders kan. Ze zien niet concreet voor zich hoe autonomie-ondersteuning in de praktijk werkt. Vaak stellen ze zich ook voor dat het nogal moeilijk is om autonomie-ondersteunend te werken. Maar als ze autonomie-ondersteunende technieken hebben aangeleerd, voelen ze zich competenter en zelf ook meer gemotiveerd. Ook zeggen ze meestal dat het bieden van autonomie-ondersteuning minder moeilijk was dan ze van tevoren dachten. Hieronder bied ik een checklist aan van concrete dingen die je kunt doen om autonomie van (bijvoorbeeld) leerlingen te ondersteunen. Door hem op te slaan en te printen en dan in te vullen kun je je eigen repertoire van autonomie-ondersteunende interventies vergroten. 

 Trainingen Progressiegericht Werken 

Checklist autonomie-ondersteuning

De onderstaande checklist bevat een overzicht van dingen die de motivatie van leerlingen/medewerkers verbeteren en van dingen die de motivatie van medewerkers verslechteren.

Twee vervolgvragen

Beantwoord na het invullen van de checklist de volgende twee vragen:

  1. Hoe lukt het mij al om de dingen die ik bij kolom 1 hebt aangekruist voor elkaar te krijgen?
  2. Hoe wil ik de dingen die ik bij kolom 2 heb aangekruist voor elkaar gaan krijgen?

Je kunt deze vragen natuurlijk voor jezelf proberen te beantwoorden. Als je dat doet, is mijn suggestie om ze schriftelijk te beantwoorden. Maar je kunt ze natuurlijk ook met een collega’s of buddy beantwoorden. Dan kun je elkaar bevragen en op ideeën brengen.

Wat ga je doen?

Beantwoord ten slotte voor jezelf de vraag Wat neem je je voor om te gaan doen naar aanleiding van deze oefening?

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (5)
  • Bruikbaar (3)