Een lerende houding is essentieel voor leiderschapsontwikkeling
Effectieve leiderschapsontwikkeling vergt een groeimindset en een gerichtheid op leerdoelen.
Recent schreef ik een kort artikel over het stellen van doelen. In dat artikel werden onder andere prestatiedoelen en leerdoelen met elkaar vergeleken. Prestatiedoelen hebben betrekking op te bereiken resultaten; leerdoelen hebben betrekking op aan te leren kennis of vaardigheden. Prestatiedoelen leiden in het algemeen tot de beste resultaten bij rechttoe-rechtaan-taken, met andere woorden: indien de door het individu te verrichten taak geheel duidelijk is en indien het individu geheel competent is voor die taak. Leerdoelen leiden tot de beste resultaten indien taken complex zijn en niet geheel kunnen worden overzien en indien zij verder leren vergen van het individu. Met dit in gedachten is het niet gek om te veronderstellen dat leerdoelen relevanter zijn voor leiderschapsontwikkeling dan prestatiedoelen.
De rest van dit artikel is alleen toegankelijk voor geregistreerde leden. U kunt zich gratis registreren en hebt dan toegang tot alle artikelen. Mocht u al een account hebben aangemaakt, gebruik dan deze link om in te loggen.
2 Comments
Wederom mooi uitgelegd Coert!
Ben zo vroj om de volgende opmerking te plaatsen:
Zodra het woord ‘ontwikkeling’ genoemd wordt in het te behalen resultaat (hier: ontwikkeling doormaken op het gebied van leiderschap) lijkt mij dat een groeimindset hierbij altijd helpend is en een statische minder belemmerend.
Dus ongeacht welke vaardigheid je wilt ontwikkelen…
Ontwikkeling heeft toch altijd te maken met reflectie, leren van ‘fouten’ en gericht op willen verbeteren.
Of is deze conclusie te snel door de bocht?!
zeer mee eens, Hera