In een nieuw artikel beschrijft onderwijspsycholoog Barak Rosenshine tien principes van instructie, ofwel 10 strategieën, gebaseerd op onderzoek, die iedere docent zou moeten kennen en gebruiken. Hieronder staan deze 10 essentiële docentstrategieën. Als je ze gelezen hebt, noteer dan eens welke je zelf al toepast en over welke je wel meer te weten zou willen komen.
Trainingen Progressiegericht Werken |
- Herhaal: Begin elke les met een kort herhaling van wat eerder is geleerd: dagelijks herhalen kan eerder leren versterken en kan leiden tot het goed paraat hebben van de stof.
- Kleine stappen: Presenteer nieuw materiaal in kleine stapjes waarbij leerlingen na iedere stap kunnen oefenen: begeleid leerlingen terwijl ze oefenen.
- Vragen: Stel veel vragen en sta stil bij de antwoorden van alle leerlingen. Vragen helpen leerlingen om nieuwe informatie te verwerken en om nieuw materiaal in verband te brengen met eerder geleerd materiaal.
- Modellen: Bied modellen aan: Door leerlingen modellen en uitgewerkte voorbeelden aan te reiken help je ze om problemen sneller te leren oplossen.
- Begeleiding: Begeleid het oefenen van leerlingen: succesvolle docenten besteden meer tijd aan het begeleiden van het oefenen van leerlingen met nieuwe stof.
- Toets: Controleer of leerlingen de stof hebben begrepen: zo help je ze om de stof met minder fouten aan te leren.
- Mik op succes: door stof in kleine stappen aan te bieden en begeleid te oefenen, voorkom je dat leerlingen fouten inoefenen.
- Steigers: Bied ondersteuning bij moeilijke taken in de vorm van ‘steigers’, tijdelijke ondersteuning tijdens het leren die later stap voor stap weer wordt weggenomen.
- Oefenen: Verwacht en monitor onafhankelijk oefenen: dit helpt om kennis en vaardigheden te automatiseren.
- Opfrissen: Kom met de leerlingen wekelijks en maandelijks terug op geleerde stof om goed verbonden en geautomatiseerde kennis op te bouwen.
Meer uitleg over elk van deze strategieën kun je lezen in het originele Engelstalig artikel of in dit Nederlandse artikel.
0 reacties