Psychologische kennis beschikbaar maken voor managers

In een e-mail ontving ik de volgende vraag: “Heb je ideeën over hoe je om moet gaan met het feit dat er zoveel psychologische kennis is dat het voor de typische manager moeilijk is om het op het juiste moment te onthouden, zelfs als ze het eerder hebben geleerd? Ik blijf neigen naar AI-oplossingen, maar dat kan technofilie zijn.” Voor de vuist weg schreef ik een antwoord op zijn vraag:

Mijn antwoord

“Bedankt voor je interessante vraag! Ik heb hier niet veel over nagedacht, dus hier zijn enkele gedachten uit mijn hoofd:

  1. Train ze in de basics. De hele psychologie is te complex en te omvangrijk om door wie dan ook te worden overzien, laat staan ​​voor drukke managers. Ik denk dat het goed is als managers wat basisprincipes van psychologie in hun systeem opnemen. Dit is in feite precies wat Gwenda Schlundt Bodien en ik proberen te helpen bereiken. We proberen hen een overzicht te geven van psychologische kennis die relevant is voor managers en oefenen veel met hen in situaties die relevant zijn voor hun werk.
  2. Psychologie op scholen: ik denk dat het goed zou zijn als psychologie meer een onderdeel van het onderwijs zou worden (vanaf jonge leeftijd). Dit zou mensen helpen om bepaalde psychologische kennis veel eerder te kennen, waardoor deze meer geïnternaliseerd raakt.
  3. Begeleide intervisie: Een goede manier om psychologische kennis bij de hand te houden is door middel van gestructureerde (en begeleide) intervisiesessies.
  4. Vragenlijstsystemen: we gebruiken tegenwoordig ook technische hulpmiddelen. We laten managers (of docenten, of coaches, etc.) enquêtes invullen, op basis waarvan ze vervolgens een individuele rapportage krijgen met concrete tips om hun eigen leiderschapsstijl te ontwikkelen. (De onderliggende kaders zijn gebaseerd op mentaliteitstheorie en zelfdeterminatietheorie).
  5. Structuren en systemen: een andere manier waaraan ik denk, is om psychologie in te bouwen in de systemen die managers gebruiken. Een voorbeeld zijn gespreksformats die ze gebruiken om met medewerkers te praten. Zo trainen we managers om jaargesprekken te voeren met medewerkers waarbij we hen uitgewerkte gespreksstructuren aanreiken. Alleen al de structuur maakt de gesprekken vaak minder negatief en veroordelend, waardoor ze nuttiger en prettiger worden voor zowel de medewerker als de leidinggevende.

Dit zijn slechts enkele ideeën. Ik vermoed dat de toepassing van AI inderdaad ook heel belangrijk gaat worden, al kan ik de exacte manieren niet goed overzien. Denk hierbij aan databases of digitale assistenten of coaches. Wat denk jij?”

Meer ideeën?

Mocht je, dit lezende, aanvullende ideeën hebben, dan hoor ik ze graag.

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (6)
  • Bruikbaar (3)