Autonomie-ondersteuning door coaches en het functioneren van sporters

Hoe hangt autonomie-ondersteuning door sportcoaches samen met het functioneren van sporters? In de sportwereld komen regelmatig verhalen naar buiten over hoe sporters door hun coaches autoritair worden begeleid. In de turnwereld werden sporters bijvoorbeeld vernederd, beledigd en gechanteerd (lees meer). De belangrijkste motivatietheorie binnen de psychologie, de zelfdeterminatietheorie, pleit voor een heel andere manier van begeleiden van sporters. Deze manier van coachen draait om autonomie-ondersteuning. Een nieuw onderzoek brengt de correlaties tussen autonomie-ondersteuning en allerlei aspecten van functioneren van sporters in kaart.

Trainingen Progressiegericht Werken

Meta-analyse autonomie-ondersteuning door sportcoaches

Lara Mossman et al. (2022) voerden een review en meta-analyse uit om zicht te krijgen op hoe autonomie-ondersteuning door coaches samenhangt met diverse aspecten van functioneren van sporters. De meta-analyse betrof een database van 1.320 correlaties over 131 onafhankelijke steekproeven (N = 38.844).

Autonomie-ondersteuning door coaches

Het bieden van autonomie-ondersteuning houdt in dat de coach dingen doet om:

  1. keuzes te bieden aan de sporters,
  2. sporters duidelijke redenen te geven voor taken en grenzen
  3. de gevoelens en perspectieven van de sporters te erkennen
  4. niet-controlerende, competentiegerichte feedback te geven
  5. ego-betrokkenheid na te streven
  6. openlijke dwangmiddelen te vermijden, zoals het gebruik van tastbare straffen of beloningen om gewenst gedrag uit te lokken

Autonomie-ondersteuning hangt samen met positief functioneren van sporters

Al met al ondersteunden de resultaten uitgangspunten van de ZDT. Autonomie-ondersteuning blijkt een robuuste voorspeller te zijn van:

  • de bevrediging van psychologische basisbehoeften behoeften aan autonomie, competentie en verbondenheid,
  • de autonome motivatie om aan sport of lichaamsbeweging te doen
  • het welbevinden van sporters in het algemeen.

Ook interessant is om te zien dat de correlaties tussen autonomie-ondersteuning door coaches met verschillende aspecten van presteren van sporters positief waren.

Een compleet overzicht van de gevonden correlaties vind je hier:

Conclusies gelden in verschillende contexten en culturen

Deze effecten waren relatief stabiel voor verschillende culturele groepen, soorten sport (d.w.z. team of individueel), variërende leeftijden van sporters, en wedstrijdniveau. Deze resultaten werden zowel in sport situaties (prestatiesituaties) als in trainingssituaties gevonden.

 

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (0)