Plantaardig eten: progressie voor dieren, gezondheid en milieu

Twintig jaar gelden stopte ik met vlees eten omdat ik het gevoel had dat het beter was om geen vlees te eten dan om wel vlees te eten. De aanleiding om te stoppen was dat ik iets op tv had gezien over de manier waarop dieren in de bio-industrie werden behandeld. Mijn redenering was dat dit zinloze wreedheid tegen dieren was* omdat we ook goed kunnen overleven zonder vlees te eten.

Trainingen Progressiegericht Werken

Ongemakjes

Het stoppen met eten van vlees bracht enkele ongemakjes met zich mee. Er was nog geen groot aanbod aan vleesvervangers in de winkels. Daarnaast was het sociaal ongemakkelijk. Veel mensen vroegen waarom ik geen vlees meer at. Ook legden ze vervolgens dikwijls uit dat zij zelf vlees veel te lekker vonden om vegetariër te worden.

De efficiëntie van plantaardig eten

Nu, 20 jaar later, maak ik de stap naar volledig plantaardig eten (plus paddenstoelen), met andere woorden: naar veganisme. Alle voedingsmiddelen die we binnenkrijgen via het eten van dierlijke producten (met uitzondering van vitamine B-12**) zijn namelijk afkomstig van planten. Wanneer dieren planten eten, zetten ze slechts een klein deel van de opgenomen energie en voedingsstoffen om in vlees. Schattingen suggereren dat bijvoorbeeld voor rundvlees slechts ongeveer 3% tot 10% van de energie uit planten wordt omgezet in dierlijk weefsel, afhankelijk van de specifieke omstandigheden en berekeningen. Dit betekent dat er een enorm verlies is in het proces.

Door planten direct te consumeren, kunnen we deze inefficiëntie vermijden en profiteren van een groter deel van de oorspronkelijke energie en voedingsstoffen. Het gebruiken van dieren als een ‘tussenstation’ in onze voedselketen is dus niet alleen inefficiënt, maar kan ook belastend zijn voor het milieu vanwege de bijkomende bronnen die nodig zijn voor de veehouderij. Als we overstappen op plantaardig eten, kan ook de productie va plantaardig voedself (zoals soja) enorm omlaag, want het overgrote deel ervan wordt vandaag de dag geconsumeerd door dieren die mensen eten.

► Kortom: Het is enorm inefficiënt en schadelijk om onze voedingsmiddelen binnen te krijgen door ze eerst door dieren te laten opeten en dan die dieren op te eten.

Andere nadelen: antibiotica en hormonen

Door te stoppen met het eten van dierlijke producten, stoppen we bovendien tegelijk met het binnenkrijgen van antibiotica en hormonen (aangezien dieren in de bio-industrie deze op grote schaal krijgen toegediend).

Vele argumenten

Er is in de tussentijd erg veel veranderd. In mijn omgeving zijn veel mensen gestopt met vlees eten en zelfs al enkele die helemaal geen dierlijke producten meer eten. Het voorkomen van zinloos dierenleed blijft een belangrijk argument voor veganisme (voor mij het hoofdargument). Daarnaast zijn er talloze andere, goede argumenten om helemaal plantaardig te gaan eten.

Heel kort gezegd: het is beter voor dieren, beter voor je gezondheid en beter voor het milieu (lees meer).

Het mooie is dat je als individu een klein steentje kunt bijdragen aan het realiseren van de progressie die de wereld nodig heeft door over te stappen op plantaardig eten. Inmiddels hoef je minder bang te zijn voor afkeurende blikken. Steeds meer mensen raken gewend aan het idee dat vlees en zuivel eten niet top is. Daarnaast kun je in winkels en restaurants tegenwoordig kiezen uit een breed aanbod aan heerlijke plantaardige producten, waaronder vele op sojabasis.

Meer weten?

Wil je iets meer weten over dit onderwerp? Kijk dan naar bijvoorbeeld de documentaire The Game Changers (zie hieronder). In die documentaire krijg je antwoorden op vele vragen die vaak gesteld worden, zoals: zijn we als menselijke soort niet meer geschikt voor een vleesdieet dan voor een plantaardig dieet? en: kun je als veganist wel sterk en gezond zijn? (antwoord: ja)

Lees ook:

 

 

Hier zijn enkele andere documentaires die de moeite waard zijn.

 

* Ik spreek van wreedheid omdat dieren (net als wij) voelende wezens zijn, die lijden en welzijn kunnen ervaren.

** Ook vitamine B12 wordt niet door het dier zelf geproduceerd maar door micro-organismen zoals bacteriën. Dieren krijgen het binnen door grondwater te drinken waar vitamine B12 in voorkomt. Mensen die geen dierlijke producten eten, kunnen eenvoudig aan vitamine B12 komen door het toe te voegen aan hun dieet (bijvoorbeeld in de vorm van tabletten). (Meer info)

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (5)
  • Bruikbaar (4)