Open link ► Dit artikel van Yeager en Walton (2011) laat zien dat kleine sociaal-psychologische interventies in het onderwijs, zoals korte oefeningen die zich richten op de gedachten, gevoelens en overtuigingen van studenten over school, kunnen leiden tot grote verbeteringen in de leerprestaties en het verkleinen van prestatiedispariteiten, zelfs maanden of jaren later.
Deze interventies richten zich niet op het aanleren van academische inhoud, maar op het beïnvloeden van de psychologie van studenten, zoals hun overtuiging dat ze in staat zijn hun intelligentie te verbeteren of dat ze erbij horen en gewaardeerd worden op school. Wanneer deze interventies langdurige effecten hebben, kunnen ze verrassend en zelfs “magisch” lijken, wat ertoe kan leiden dat mensen ze zien als simpele oplossingen voor complexe problemen of als onwaardig om serieus te worden overwogen.
Het artikel waarschuwt voor beide reacties en benadrukt dat deze interventies blijvende effecten hebben omdat ze zich richten op de subjectieve ervaringen van studenten op school, gebruikmakend van overtuigende maar subtiele methoden om psychologische ideeën over te brengen. Bovendien maken deze interventies gebruik van terugkerende processen (recursieve processen) in educatieve omgevingen. Door sociaal-psychologische interventies te begrijpen als krachtige maar contextafhankelijke tools, kunnen onderzoekers beter voorbereid zijn om deze op grotere schaal toe te passen. Het artikel sluit af met een bespreking van de uitdagingen die gepaard gaan met het opschalen van psychologische interventies en hoe deze uitdagingen kunnen worden overwonnen.
0 reacties