Hoe progressiegerichte intervisie de wijsheid in een team kan stimuleren

In dit artikel beschrijf ik het werk van Igor Grossmann en zijn collega’s over het belang van wijs redeneren. Wijs redeneren heeft nog relatief weinig aandacht gehad in onderwijs en wetenschap maar het lijkt verstandig dit meer te gaan doen. Wijs redeneren is goed aan te leren en hangt samen met verschillende wenselijke uitkomsten zoals sociaal gedrag, welbevinden en genuanceerd denken. Het lijkt essentieel te zijn voor goed leiderschap en het kan helpen om complexe vraagstukken op te lossen en polarisatie tegen te gaan. Daarom lijkt het een goed idee om in onderwijs aandacht te besteden aan de ontwikkeling van wijsheid. Maar ook in organisaties kunnen we dingen doen om wijsheid te bevorderen. Een aanpak die hierbij goed kan werken, is progressiegerichte intervisie.
De rest van dit artikel is alleen toegankelijk voor geregistreerde leden. U kunt zich gratis registreren en hebt dan toegang tot alle artikelen. Mocht u al een account hebben aangemaakt, gebruik dan deze link om in te loggen.
1 Comment
Professional Workplace-Learning. Can Practical Wisdom be Learned?
https://link.springer.com/article/10.1007/s12186-020-09249-x
This article aims at investigating whether physicians can acquire and develop practical wisdom in their practices through structural case discussions focused on learning. Our starting point is that practical wisdom is essential to realize the moral purpose of professional care: to help each individual patient to alleviate her suffering and to promote her health in a way that is attuned to her individual personality and situation. In recent publications on learning practical wisdom after the formal curriculum, we have found two different opinions. Some authors claimed that practical wisdom can only be learned implicitly from experiences in the workplace; others that learning practical wisdom can also be accomplished intentionally in peer groups reflecting on their work. We have analyzed the lessons learned from 100 case reviews, recorded by the participating physicians themselves. The discussions had been organized in a Dutch general hospital during a twelve-year period. We have found that the joint practitioners really did acquire practical wisdom through reflection and deliberation, partly implicitly, partly explicitly. We have also discovered that they managed to translate practical wisdom into the infrastructure and the culture of collaborating groups, practices and the institutional work context. The results of this investigation have led us to formulate proposals to stimulate the learning of practical wisdom through reflection on everyday work in hospitals. Practical wisdom will foster the realization of the moral purpose of professional medical practices.