Depressie onder jongeren is een serieus probleem. Jongeren met depressie hebben niet altijd gemakkelijk toegang tot zorg. Tijdens de De COVID-19-pandemie is het risico op depressie bij jongeren vermoedelijk toegenomen. Onderzoekers Jessica Schleider et al. (2021) gingen op zoek naar gemakkelijk toegankelijke en snel werkende interventies voor deze doelgroep.
Korte zelf-uitvoerbare interventies
Ze zetten een gerandomiseerde gecontroleerde studie online op, waarin diverse interventies bestaande uit een enkele sessie (Single-Session Interventions, SSI’s) uitprobeerden. Deze SSI’s konden zelf op de computer worden afgenomen door de jongeren en duurden een half uur.
Gedragsgericht of Mindsetgericht vs controlegroep
Aan het onderzoek deden jongeren mee met verhoogde depressie (N = 2.452, leeftijden 13-16). Zijn werden random toegewezen aan één van de 3 SSI’s:
- Gericht op gedrag: een SSI voor gedragsactivering
- Gericht op een groeimindset: een SSI die leert dat eigenschappen kneedbaar zijn
- Een ondersteunende controle (een actieve controlegroep) (https://osf.io/u4axs/.)
Gedragsgerichte SSI
De gedragsgerichte SSI (BA-SSI) omvatte 5 elementen: (1) Een inleiding tot de grondgedachte van het programma: dat het deelnemen aan op waarden gebaseerde activiteiten die plezier en prestatie opleveren, een sombere stemming en een laag zelfbeeld kan bestrijden; (2) Psycho-educatie over depressie, inclusief hoe gedrag gevoelens en gedachten vormt; (3) Een beoordeling van levenswaarden, waarbij jongeren belangrijke gebieden (familierelaties, vriendschappen, school of hobby’s) identificeren waaruit ze plezier en betekenis putten (of ooit putten); (4) Creatie van een activiteiten “actieplan”, waarin jongeren 3 activiteiten identificeren (van vooraf gegenereerde lijsten) en personaliseren (in begeleide oefeningen) om te streven naar verandering; en (5) een oefening waarin jongeren schrijven over voordelen die kunnen voortvloeien uit het deelnemen aan elke activiteit; een obstakel dat hen ervan zou kunnen weerhouden de activiteiten uit te voeren; en een strategie om geïdentificeerde obstakels te overwinnen. Interventiematerialen zijn hier beschikbaar: https://osf.io/ch2tg/
Groeimindsetgerichte SSI
De groeimindset-gerichte SSI (GM-SSI) omvatte: (1) een inleiding tot de hersenen en een les over neuroplasticiteit; (2) Getuigenissen van oudere jongeren die hun mening beschrijven dat eigenschappen kneedbaar zijn vanwege de plasticiteit van de hersenen; (3) Verdere verhalen van oudere jongeren, die tijden beschrijven waarin ze “groeimindsets” gebruikten om door te zetten tijdens sociale / emotionele tegenslagen; (4) Onderzoekssamenvattingen waarin wordt aangegeven hoe/waarom persoonlijkheid kan veranderen; en (5) Een oefening waarbij jongeren aantekeningen maken voor jongere leerlingen, waarbij ze wetenschappelijke informatie gebruiken om het vermogen van mensen om te veranderen uit te leggen. Interventiematerialen zijn hier beschikbaar: https://osf.io/a9uv2/
Effecten
De onderzoekers testten de effecten van elke SSI direct na de interventie (hopeloosheid, agency) en 3 maanden na de interventie (depressie, hopeloosheid, agency, gegeneraliseerde angst, COVID-gerelateerd trauma, restrictief eten). De effecten (vergeleken met de controlegroep) waren:
- beide actieve SSI’s verminderden de depressieve symptomen na 3 maanden (ds = 0,18);
- direct en na 3 maanden nam de hulpeloosheid af (ds = 0,16-0,28)
- de agency na direct na de interventie toe (ds = 0,15-0,31)
- restrictief eten nam af gedurende 3 maanden (ds = 0,12-17).
- Er kwamen verschillende verschillen tussen actieve SSI’s naar voren.
De resultaten bevestigen het nut van gratis online SSI’s voor adolescenten met hoge symptomen, zelfs in de COVID-19-context met hoge stress.
Link naar artikel
► Sung et al., 2023): Geestelijke gezondheidsklinieken hebben moeite om aan de grote vraag naar geestelijke gezondheidszorg te voldoen, wat leidt tot lange wachtlijsten. Het aanbieden van bewezen effectieve, eenmalige sessies aan mensen die op de wachtlijst staan, kan helpen dit probleem aan te pakken. Een voorbeeld hiervan is de Single-Session Consultation (SSC), een eenmalig consult dat effectief en haalbaar bleek te zijn als het persoonlijk werd gegeven. Dit onderzoek evalueert SSC via telehealth (online) tijdens de COVID-19 pandemie voor mensen op de wachtlijst voor geestelijke gezondheidszorg. Van de 147 mensen die een SSC kregen aangeboden, accepteerden 95 (64,63%) de uitnodiging, planden 74 (77,89%) een afspraak met een zorgverlener, en woonden 65 (87,84%) de sessie bij. Deelnemers voelden zich na de sessie minder hopeloos (dz = .91, p < .001) en waren meer bereid om veranderingen door te voeren (dz = -0.49, p < .001). Na 2 weken waren angstsymptomen verminderd (dz = .40, p = .04), maar depressiesymptomen niet significant afgenomen (dz = .21). Deelnemers vonden de online SSC-sessies acceptabel en voelden een goede band met de zorgverlener (M = 6.13, SD = 0.76). De online SSC bleek acceptabel, haalbaar en op korte termijn effectief. Dit wijst op het nut van dit soort laagdrempelige en schaalbare interventies voor mensen die wachten op geestelijke gezondheidszorg.
Open link
► Dit onderzoek van Pinder et al. (2024) bekijkt de verbanden tussen hoe jongeren met veel depressiesymptomen denken over depressie en hoe ze hiermee omgaan. Er deden 106 jongeren mee die veel last hadden van depressie. De onderzoekers keken naar hun gedachten over hoe lang een depressie duurt en wat de oorzaken zijn. Ze onderzochten ook hoe deze ideeën samenhingen met hun gedrag, dat werd opgedeeld in actief gedrag (proberen de situatie te verbeteren) en vermijdend gedrag (dingen uit de weg gaan en veel piekeren). Uit de resultaten bleek dat jongeren die geloven dat hun depressie lang gaat duren, minder vaak proberen actief iets aan hun situatie te doen. Ze neigen meer naar vermijdend gedrag en piekeren. Wat jongeren denken over de oorzaken van hun depressie had geen duidelijke invloed op hun gedrag. Dit is belangrijk omdat het laat zien dat de manier waarop jongeren denken over de duur van hun depressie, invloed heeft op hoe ze ermee omgaan. Dit kan nuttig zijn bij het behandelen van depressie bij jongeren, door te focussen op het veranderen van hun gedachten over de aard en het verloop van hun depressie.