Attributie en groeimindset

We kunnen vaak eenvoudig beïnvloeden hoe anderen hun falen interpreteren. Door dit te doen kunnen we het makkelijker maken voor hen om vol te houden.
De rest van dit artikel is alleen toegankelijk voor geregistreerde leden. U kunt zich gratis registreren en hebt dan toegang tot alle artikelen. Mocht u al een account hebben aangemaakt, dan kunt u hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.
3 Comments
Maar dikwijls is de externe attributie: “Het ligt niet aan mij, het is de leraar die me niet graag heeft” of zo. Dat lijkt me een externe attributie die wel degelijk een fixed mindset bloodlegt, want als de leraar me niet graag heeft, kan ik er niets aan doen.
Hoe ga je daar dan mee om?
Hallo Jozef, klopt helemaal. Ook kun je een interne attributie hebben die getuigt van een groeimindset (“Ik heb er deze keer gewoon niet hard genoeg aan gewerkt”).
Hoe je met zo’n fixed mindset externe attributie om kunt gaan? Daar valt heel veel over te zeggen (heb ik nu geen tijd voor). Maar een ding wat je zou kunnen doen is om progressiegerichte vragen te stellen in de trant van: “Hoe kun je zo min mogelijk last hebben van het feit dat de leraar je niet zo graag heeft?” of: “Wanneer is het je al eens gelukt om daar minder last van te hebben?”
[…] verklaring voor de studieachterstand aan te reiken, namelijk dat de studie moeilijk is. Attributie is een proces waarbij we als mensen steeds verklaringen genereren voor de gebeurtenissen in ons […]