Hieronder vind je een geordend overzicht van onderzoeksupdates op deze website van de afgelopen 2 maanden.
I. Mindsettheorie (lees meer)
Nr. |
Link |
Samenvatting |
Trefwoorden |
1 |
Link |
Dit onderzoek van Handa et al. (2023) laat zien dat grote taalmodellen zoals ChatGPT effectief zijn in het coachen van leraren om groeimindset-ondersteunende taal te gebruiken. Zowel leraren als studenten vonden de model-gegenereerde uitspraken nuttig. |
Groeimindset-ondersteunende taal, ChatGPT. |
2 |
Link |
Onderzoek van Schoneveld & Brummelman toont aan dat overdreven complimenten van leraren kunnen leiden tot negatieve stereotypen over de intelligentie van kinderen uit lage-SES-achtergronden. |
Overdreven complimenten, Lage SES |
3 |
Link |
Dit onderzoek van Gerber et al. (2023) toont aan dat een eenmalige groeimindset-interventie positieve effecten heeft op depressiesymptomen en emotionele regulatie bij autistische jongeren, maar niet op angst. |
Groeimindset, Autistische jongeren |
4 |
Link |
Onderzoek van Wu & Cai toont aan dat stereotiepe overtuigingen over wiskundevaardigheden, voornamelijk overgebracht via leeftijdsgenoten, de prestaties van meisjes negatief beïnvloeden. Het effect ontstaat vroeg en vermindert inspanning en zelfvertrouwen. |
Stereotiepe overtuigingen, Peeromgeving |
5 |
Link |
Onderzoek van Hoyt et al. toont aan dat een groeimindset over armoede leidt tot meer steun voor herverdeingsbeleid. De studie benadrukt het belang van mindset in beleid rondom armoede. |
Groeimindset, Herverdelingsbeleid |
6 |
Link |
Dit artikel van Kirsten Weir (2023) bespreekt wiskunde-angst, de oorzaken en gevolgen ervan, en biedt tips voor ouders en opvoeders. Het fenomeen kan al op jonge leeftijd ontstaan en wordt mede beïnvloed door maatschappelijke stereotypen. |
Wiskunde-angst, Groei-mindset |
Nr. |
Link |
Samenvatting |
Trefwoorden |
7 |
Link |
Dit onderzoek van Leonard et al. (2023) toont aan dat kinderen tussen 4 en 6 jaar meer gemotiveerd zijn om uitdagingen aan te gaan als ze verbetering in hun prestaties zien. Constante prestaties werken demotiverend. |
Kindermotivatie, Prestatieverbetering |
III. Zelfdeterminatietheorie (lees meer)
Nr. |
Link |
Samenvatting |
Trefwoorden |
8 |
Link |
Dit onderzoek van Ma et al. (2022) toont aan dat autonomie-ondersteuning door leraren en een groeimindset bij adolescenten de externaliserende problemen verminderen. De effecten variëren per etniciteit, met een sterkere bufferwerking van groeimindset bij Hui-adolescenten. |
Autonomie-ondersteuning, Groeimindset |
9 |
Link |
Dit onderzoek van Ma et al. (2023) toont aan dat autonomie-ondersteuning door docenten samenhangt met positieve emotioneel-gedragsmatige profielen bij adolescenten. Meisjes profiteerden extra bij hoge autonomie-ondersteuning en groeimindset. |
Autonomie-ondersteuning, Groeimindset |
10 |
Link |
Dit onderzoek van Johansen et al. (2023) toont aan dat relevante leeroefeningen in STEM-vakken de autonome motivatie, vitaliteit en inzet van studenten in hoger onderwijs verhogen, gebaseerd op Zelfdeterminatietheorie. |
Relevantie, Leren |
11 |
Link |
Dit onderzoek van Bradshaw et al. (2023) benadrukt dat mentale gezondheid in ouderenzorg meer nodig heeft dan alleen fysieke interventies; autonomie is essentieel voor het welzijn van ouderen. |
Ouderenzorg, Autonomie |
Nr. |
Link |
Samenvatting |
Trefwoorden |
12 |
Link |
Ballinger et al. (2023) introduceren ‘leken theorieën van diversiteitsinitiatieven’ met twee overtuigingen: Zero-sum beliefs en Win-win beliefs. Deze theorieën verklaren hoe de meerderheidsgroep reageert op diversiteitsbeleid. |
Diversiteitsinitiatieven, Zero-sum beliefs |
13 |
Link |
Onderzoek van Lackner et al. (2023) onderzoekt het verband tussen zelfvertrouwen en wetenschappelijke kennis. Overmatig zelfvertrouwen is het hoogst bij mensen met gemiddelde kennis en deze groep staat het meest sceptisch tegenover wetenschap. |
Overmatig zelfvertrouwen, Wetenschaps-communicatie |
Nr. |
Link |
Samenvatting |
Trefwoorden |
14 |
Link |
Dit onderzoek van Zhang et al. (2023) toont aan dat een toekomstgericht tijdsperspectief, vooral 30 jaar vooruit, wijs redeneren in interpersoonlijke conflicten verbetert. Eerst toekomstgericht denken verbetert ook huidig redeneren. |
Toekomstgericht tijdsperspectief, Wijs redeneren |
VI. Overig/div
Nr. |
Link |
Samenvatting |
Trefwoorden |
15 |
Link |
Dit onderzoek van Itzchakov et al. (2023) toont aan dat hoogwaardig luisteren tijdens meningsverschillen polarisatie en defensiviteit vermindert. Dit gebeurt via positiviteitsresonantie en niet-defensieve zelfreflectie. |
Hoogwaardig luisteren, Meningspolarisatie |
16 |
Link |
Dit onderzoek van Wang et al. (2023) concludeert dat een goed uitgebalanceerd plantaardig dieet het risico op type 2 diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en algehele sterfte significant verlaagt. |
Plantaardig dieet, Chronische ziekten |
0 reacties