De relatie tussen intellectuele bescheidenheid en kennisverwerving

Intellectuele bescheidenheid is een psychologisch construct dat de laatste jaren meer in de belangstelling is komen te staan. Een van de redenen daarvoor is dat intellectuele bescheidenheid een aspect blijkt te zijn van wijs redeneren, een onderwerp waarnaar de laatste jaren veel onderzoek is gedaan. Een nieuwe publicatie beschrijft onderzoek naar de relatie tussen intellectuele bescheidenheid en het verwerven van nieuwe kennis.
De rest van dit artikel is alleen toegankelijk voor geregistreerde leden. U kunt zich gratis registreren en hebt dan toegang tot alle artikelen. Mocht u al een account hebben aangemaakt, dan kunt u hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.
2 Comments
Ook interessant is wat de oorzaak is voor de lagere scores in hoger onderwijs als het er in alles op lijkt dat intellectuele bescheidenheid ondersteunend is aan leren.
Hallo Ruud, ja, dat is een wat verrassende bevinding. Het kan te maken hebben met het feit dat het hier gaat om correlationeel onderzoek. Experimenteel onderzoek is nodig om preciezere informatie te verkrijgen over de relatie tussen intellectuele bescheidenheid en al dit soort variabelen.