De kracht van perspectiefwisselingen
Vrijwel iedereen heeft met enige regelmaat te maken met uitdagende of lastige gespreks- of overlegsituaties. Ik geef twee voorbeelden. Veel managers zien af en toe op tegen gesprekken die zij met medewerkers moeten voeren bijvoorbeeld als de betreffende medewerker niet helemaal goed functioneert. Veel medewerkers zien wel eens op tegen een gesprek met een klant dat zij moeten voeren bijvoorbeeld als de klant ontevreden is of als de klant onredelijke eisen stelt. Het vaak heel verstandig zulke gesprekken voor te bereiden. Een goede voorbereiding kan je helpen om een goed idee te krijgen over wat je wilt bereiken in het gesprek en over hoe je wat je bedoelt goed onder woorden kan brengen. Ook kun je door een goede voorbereiding je eigen emoties wat reguleren zodat je je in het gesprek niet meer laat leiden door deze negatieve emoties dan door wat je wilt bereiken en door wat werkt. Een ding dat vaak bijzonder goed werkt tijdens de voorbereiding van lastige gesprekken is het gebruik van perspectiefwisselingen.
De rest van dit artikel is alleen toegankelijk voor geregistreerde leden. U kunt zich gratis registreren en hebt dan toegang tot alle artikelen. Mocht u al een account hebben aangemaakt, dan kunt u hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.
3 Comments
Hoi Coert,
Vorige week plaatste ik een discussie op linkedin over het progressiegericht omgaan met besluiten van anderen. In het weekend bedacht ik me dat dit alles te maken heeft met perspectiefwisseling.
Perspectiefwisseling gebruik ik ook om besluiten van anderen met in eerste instantie nadelige consequenties voor mij beter te begrijpen en accepteren. Ik probeer eerst te begrijpen wat dat besluit voor de ander mogelijk maakt en kijk vervolgens wat dit voor mij mogelijk maakt.
Hallo Ronald, Ja, dat is een mooi voordeel van perspectiefwisselingen!
[…] kun je bijvoorbeeld doen door middel van de techniek van implementatie-intenties, door middel van rollenspellen met perspectiefwisselingen en door […]