In hoeverre draagt intellectuele bescheidenheid bij aan het leren van nieuwe dingen?

In hoeverre draagt intellectuele bescheidenheid bij aan het leren van nieuwe dingen? Kan het zo zijn dat intellectuele bescheidenheid ertoe leidt dat je eerder nieuwe uitdagingen opzoekt, beter je best doet en beter volhoudt bij tegenslag? Tenelle Porter en haar collega’s onderzochten dit. [um_loggedin show_lock=yes lock_text=”

De rest van dit artikel is alleen toegankelijk voor geregistreerde leden. U kunt zich gratis registreren en hebt dan toegang tot alle artikelen. Mocht u al een account hebben aangemaakt, gebruik dan deze link om in te loggen.

″]

Mastery gedrag

Onderzoekers Dweck & Leggett (1988) introduceerden de term mastery gedragingen. Hiermee bedoelden zij gedrag dat leidt tot het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden. Ze doelden met name op het opzoeken van uitdagingen en het volhouden na tegenslagen. Onderzoek heeft laten zien dat een groeimindset bijdraagt aan mastery gedrag (zie o.a. Burnette et al., 2013).

Intellectuele bescheidenheid

Tenelle Porter en haar collega’s (Porter et al., 2020) onderzochten of intellectuele bescheidenheid tevens een psychologische factor is die mastery behaviors voorspelt. Intellectuele bescheidenheid definieerden ze in hun onderzoek als het persoonlijk bewustzijn van de eigen intellectuele feilbaarheid en het waarderen van het intellect van anderen.

5 Onderzoeken

Ze deden vijf onderzoeken om de rol van intellectuele bescheidenheid bij mastery behaviors in kaart te brengen. In onderzoek 1 (N=142) investeerden degenen met een hogere intellectuele bescheidenheid meer moeite om te leren over een onderwerp dat ze aanvankelijk niet onder de knie hadden.

In onderzoeken 2 (N=103) en 3 (N=88) hadden middelbare scholieren met meer intellectuele nederigheid hogere mastery-reacties en meer door de leraar gerapporteerde mastery behaviors.

In onderzoek 4 (N=601) vertoonden intellectueel bescheiden middelbare scholieren meer masterygedrag bij een prestatietaak.

In onderzoek 5 (N=149) investeerden deelnemers, aangemoedigd om intellectueel bescheidener te zijn, meer moeite om iets te leren over een onderwerp dat ze aanvankelijk niet onder de knie hadden. De totale effectgrootte in de onderzoeken was 0,17, rekening houdend met groeimindset en geslacht, wat suggereert dat intellectuele nederigheid het streven naar meesterschap stimuleert.

Conclusie

Dit onderzoek liet zien dat intellectueel bescheiden leerlingen meer uitdaging zochten, meer inspanning leverden en meer volhielden bij tegenslag. Intellectuele bescheidenheid verklaarde extra variantie in mastery gedrag bovenop de invloed van een groeimindset en voegt dus iets betekenisvols toe.

Het lijkt verstandig om intellectuele bescheidenheid aan te moedigen in opvoeding en onderwijs. Het zou een goede bijdrage kunnen leveren aan leren en presteren.

[/um_loggedin]

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (0)