In 1997 verraste de Amerikaanse komiek Bob Newhart het publiek met een absurde sketch over een therapeut, Dr. Switzer, wiens adviesmethode op het eerste gezicht volledig belachelijk lijkt. Deze humoristische weergave belicht echter een diepere waarheid over gedragsverandering.

Trainingen Progressiegericht Werken

De sketch: therapie in 5 minuten

Catherine betreedt de kamer en ontmoet Dr. Switzer, die haar over zijn unieke tariefstructuur vertelt: $5 voor de eerste vijf minuten, maar daarna is de sessie gratis. Hij verzekert haar dat hun gesprek niet langer dan vijf minuten zal duren. Wanneer Catherine haar probleem deelt, een angst om levend in een doos begraven te worden en een aanhoudende claustrofobie, geeft Dr. Switzer haar een eenvoudig en direct advies: “Stop ermee!”

Catherine is in de war door dit advies. Dr. Switzer bevestigt dat hij letterlijk bedoelt dat ze moet stoppen met bang zijn. Wanneer Catherine andere problemen aankaart, zoals boulimia en destructieve relaties, herhaalt Dr. Switzer zijn advies: “Stop ermee!” Aan het einde van de sessie, wanneer Catherine haar frustratie over de behandeling uit, vraagt Dr. Switzer of ze denkt dat de therapie te snel gaat. In reactie op haar bevestiging geeft hij haar tien woorden die alles zullen verhelderen: “Stop ermee, of ik begraaf je levend in een doos!”

Het belang van ophouden met wat niet werkt

Deze sketch zorgt voor lachsalvo’s vanwege de absurde situatie. De therapeut lijkt totaal niet geïnteresseerd in zijn cliënt en zijn advies is belachelijk simplistisch. Maar humor kan ons aan het denken zetten over de werkelijkheid.

Vroeger was mijn overtuiging dat het veel belangrijker was om te weten wat wél werkt dan wat niet werkt. Mijn aanname was dat door te focussen op wat werkt, je vooruitgang zou boeken, terwijl het niet-werkende gedrag vaak min of meer vanzelf zou vervagen of uitdoven.

Ik denk nog steeds dat een focus op doen wat werkt heel waardevol is. Maar ik denk niet meer dat het niet werkende altijd vanzelf verdwijnt. Wil je gezonder gaan eten dan volstaat het niet om vaker broccoli te eten. Het is ook nodig om minder chips te eten. Wil je gezonder leven dan volstaat het niet om meer te bewegen. Het is ook nodig om te stoppen met roken of het beperken van je alcoholgebruik.

Wil je dat je leerlingen beter gemotiveerd worden, dan is het niet alleen nodig om hen meer keuzevrijheid te geven maar ook om op te houden met het dreigen met straf als ze iets verkeerds doen. Wil je dat je leerlingen meer gaan geloven in hun vermogen om te leren dan is het niet alleen nodig om procescomplimentjes te geven maar ook om te stoppen met het praten in termen van aangeboren talent.

Niet alleen “Doen Wat Werkt” maar ook “Stoppen met Wat Niet Werkt”

Steve de Shazer, één van de grondleggers van de oplossingsgerichte aanpak, zei ooit:

Het is goed om te weten wat niet werkt, maar het is echt nuttig om te weten wat wel werkt.

Nu zou ik daarvan maken:

Het is nuttig om te weten wat werkt, zodat je daar meer van kunt gaan doen. Maar het is net zo belangrijk om te weten wat niet werkt, zodat je daarmee op kunt houden.

Vooruitgang hangt vaak niet alleen af van meer doen van wat werkt, maar ook van stoppen met wat niet werkt. We moeten meestal op twee fronten tegelijk werken. Het ene front is het opbouwen van wat waardevol is; het andere front is het afbouwen van wat schadelijk is.

Deze hilarische sketch, hoewel absurd, herinnert ons op een humoristische manier aan dit belangrijke principe.

Lees meer:

 

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (3)
  • Bruikbaar (0)