Slecht nieuws: hoe breng je het?

Gwenda Schlundt Bodien heeft een artikel geschreven over onderzoek naar hoe je slecht nieuws het beste kunt brengen. In dat artikel gaat ze in op vragen als hoe snel je het moet brengen en in hoeverre het nodig is het eerst in te leiden.

Trainingen Progressiegericht Werken

Hieronder zet ik een aantal hoofdpunten uit het artikel op een rijtje:

  1. Breng het slechte nieuws snel en duidelijk. Brengers van slecht nieuws zijn vaak geneigd een sandwich-aanpak te volgen: beginnen met iets positiefs, dan de negatieve mededeling, dan weer een positieve opmerking. Maar ontvangers hebben de voorkeur om het slechte nieuws snel en duidelijk te horen.
  2. Soms zijn korte buffers nuttig. Buffers zijn inhoudelijke (“De uitslag van de test is binnen….”) of procesmatige (“Ik moet even iets met je bespreken…”) inleidinkjes op de mededeling. Onderzoek suggereert dat bij fysieke onderwerpen (medische informatie, fysiek gevaar etc.) het best geen buffer gebruikt kan worden en bij sociale onderwerpen (relatie verbreken, afwijzen voor een functie, etc.) wel.
  3. Geef een toelichting. Bij slecht nieuws is het belangrijk een toelichting/uitleg te geven. Enkele onderzoeken suggereren dat het goed is deze uitleg eerst beknopt te geven en dan je nieuws te vertellen. Belangrijk blijft om het slechte nieuws snel te brengen.
  4. Het hoeft niet vloeiend. Het even moeten zoeken naar je woorden en ‘eh…’ zeggen is bij het brengen van slecht nieuws eerder iets goeds dan iets slechts. Ontvangers lezen eruit af dat het nieuws ook jou raakt.

In het artikel van Gwenda kun je meer uitleg lezen en verwijzingen naar onderzoek.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (2)
  • Bruikbaar (2)