Er is een nieuw artikel van Carol Dweck verschenen met als titel Carol Dweck Revisits the ‘Growth Mindset‘. Het onderwerp is, natuurlijk, de groeimindset. Maar dit is niet het zoveelste artikel waarin het verschil tussen de groeimindset en de fixed mindset wordt uitgelegd. Dit artikel bevat een paar interessante reflecties van Dweck op haar werk en de manier waarop het in scholen wordt toegepast.
Het gaat niet alleen om inspanning
Ten eerste schrijft ze dat soms gedacht wordt dat de groeimindset alleen maar om het leveren van inspanning gaat wat een misverstand is. Inspanning is belangrijk maar dat geldt ook voor het vragen om input en hulp en ook om het uitproberen van verschillende leerstrategieën. Bovendien: inspanning is niet het doel maar een middel tot het doel van leren.
Sluipt de self-esteem benadering er weer in?
Ten tweede deelt zij haar zorg dat de self-esteem benadering (die de groeimindset juist probeerde tegen te gaan) misschien langzaam maar zeker weer naar binnensluipt in de groeimindset aanpak. Dit zou kunnen gebeuren wanneer docenten en ouders vermijden om eerlijk te praten over prestatieproblemen en kinderen prijzen voor inspanning ongeacht of zij leren of niet.
Is het label sociaal wenselijk geworden?
Ten derde noemt zij haar zorg dat de groeimindset een sociaal wenselijk label aan het worden is, iets waarvan mensen makkelijk kunnen beweren dat zij hem hebben terwijl ze ondertussen gedrag laten zien dat niet past bij de groeimindset.
Hoe ga je om met statische mindset gedachten?
Dweck schrijft dat we de statische mindset niet moeten proberen in de ban te doen of bij onszelf te ontkennen en dat we op zijn best op weg kunnen zijn naar een groeimindset. Wanneer we elementen van een statische mindset in onszelf herkennen – en zij denkt dat dat waarschijnlijk altijd tot op zekere hoogte het geval zal zijn – dan kunnen we ze onderkennen en er mee werken en er iets aan doen.
Ik raad je aan het hele artikel hier te lezen.
0 reacties