Hoe intelligente groepen nieuwe ideeën ontdekken en ervan leren

door | feb 24, 2014 | Progressiegericht werken | 1 reactie

In zijn nieuwe boek Social Physics introduceert MIT hoogleraar Alex Pentland de discipline sociale fysica, een big-data-benadering van sociale wetenschap. Deze discipline richt zich met name op hoe ideeën door groepen en gemeenschappen stromen (idea flow) en hoe sociaal leren plaatsvindt waardoor productiviteit en creativiteit mogelijk gemaakt worden. Het boek beschrijft veel grootschalige onderzoeken en veel kernconcepten uit de sociale fysica en het introduceert ideeën om groepen, organisatie, steden en maatschappijen effectiever te maken.

Collectieve intelligentie

Eén van de onderzoeken die in het boek worden beschreven is een onderzoek van Wooley et al (2010). Dit onderzoek heeft het bestaan aangetoond van een collectieve intelligentie die zich onderscheidt van de individuele intelligentie van de groepsleden. Deze collectieve intelligentie blijkt vooral bepaald te worden door twee factoren:

  1. de gelijkheid van conversational turn taking: hoe minder de conversaties werden gedomineerd door slechts weinig individuen, hoe intelligenter de groep was;
  2. sociale intelligentie: het vermogen om de sociale signalen van anderen te lezen.

Ideeënstroom

In een latere analyse van de gegevens van dit onderzoek vonden Wen en Pentland (2011) dat het patroon van de ideeënstroom het belangrijkste was voor het functioneren van groepen. De best presterende groepen hadden de volgende kenmerken:

  1. Veel ideeën: in de groepen werden veel korte bijdragen naar voren gebracht (in plaats van slechts enkele langdurige);
  2. Dichte interacties: continue, overlappende cycli van het naar voren brengen van ideeën en heel korte reacties daarop;
  3. Diversiteit van ideeën: iedereen droeg ongeveer in gelijke mate mee in ideeën en reacties.

Creatieve teams

In aanvulling hierop schrijft Pentland dat er twee dingen nodig zijn voor creatieve teams:

  1. een proces voor het ontdekken van ideeën (exploration);
  2. een proces voor het selecteren van nuttige ideeën en voor het vertalen van deze nuttige ideeën naar nieuwe normen en gedragingen (engagement).

De meest effectieve teams blijken te alterneren (oscilleren) tussen fases waarin teamleden interacteren met mensen buiten het team (exploration) en fases waarin teamleden intensief interacteren met elkaar (engagement).

Wat vind je van dit artikel?
  • Bruikbaar (1)
  • Interessant (0)

1 Reactie

  1. RL

    Interessant artikel! Als de ideeënstroom wordt bepaald door een gerichte ‘gezamenlijke vraag’ (zoals “Hoe kunnen wij – groep – bereiken dat – samenwerken – vrede sluiten, etc. . . ?”), lijkt dit model op herstelbemiddeling, een uiterst effectieve manier om een groep mensen (werk, buurt, familie) met conflicten en/of tegenstrijdige belangen, te brengen tot een gezamenlijk, voor allen aanvaardbaar toekomstplan met afspraken over ieders inzet.
    Voorwaarde, zoals altijd, is dat 1. men wil meedoen en 2. de juiste vraag formuleert. Daarvoor is een gerichte voorbereiding nodig.

    Antwoord

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

 

Voeg je bij 538 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser
  2. Coert Visser
  3. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Glenn et al. (2024) laat zien dat een hoger aandeel plantaardig eiwit ten opzichte…

  4. Coert Visser
  5. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Springmann et al. (2025) laat zien dat hervorming van de btw-tarieven op voedingsmiddelen aanzienlijke…

  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser
  9. Coert Visser
  10. Coert Visser
  11. Coert Visser