8 Autonomie-ondersteunende praktijken voor het opvoeden van peuters
Autonomie-ondersteuning is nuttig in vele contexten zoals leidinggeven, lesgeven en opvoeden. Onderzoek biedt aanwijzingen dat autonomie-ondersteuning door ouders er aan bijdraagt dat kinderen goed functioneren, zich goed ontwikkelen en zich goed voelen. Een onderzoek van Andreadakis et al. (2019) onderzoekt hoe ouders autonomie-ondersteuning kunnen bieden aan peuters in situaties waarin peuters dingen moeten doen die belangrijk zijn maar niet interessant voor hen, zoals opruimen, in bad gaan, handen wassen, etc. [um_loggedin show_lock=yes lock_text=”
De rest van dit artikel is alleen toegankelijk voor geregistreerde leden. U kunt zich gratis registreren en hebt dan toegang tot alle artikelen. Mocht u al een account hebben aangemaakt, gebruik dan deze link om in te loggen.
″]Hoe laat je peuters belangrijke maar oninteressante activiteiten uitvoeren?
De onderzoekers lieten ouders (N = 182) beschrijven welke praktijken ze gebruiken wanneer ze hun peuters vroegen om belangrijke maar oninteressante activiteiten uit te voeren. Ouders beoordeelden 26 potentieel autonomie-ondersteunende praktijken, samen met een bekende schaal die meet in hoeverre zij een positieve houding hebben tegenover autonomieondersteuning.
8 Autonomie-ondersteunende praktijken
Via correlationele analyses en factoranalyses werden 8 autonomie-ondersteunende praktijken voor het opvoeden van peuters geïdentificeerd. De eerste vier praktijken hebben betrekking op empathie, de laatste vier op overig aspecten van autonomie-ondersteuning.
- Hoor je peuter als hij / zij protesteert (d.w.z. luister naar wat hij / zij te zeggen heeft)
- Laat je peuter zien dat u begrijpt dat hij / zij geïrriteerd is door je verzoek
- Houd rekening met de wensen van je peuter wanneer je je verzoek indient
- Erken de gevoelens van je peuter met een geluid en / of door het gevoel een naam te geven
- Leg de reden(en) achter je verzoek uit (d.w.z. zeg waarom het belangrijk is om het te doen) door een korte uitleg te geven
- Als je peuter vraagt waarom hij / zij het moet doen, leg dan uit waarom het belangrijk is
- Beschrijf het probleem (bijv. Het is moeilijk om met al dit speelgoed op de grond rond te lopen)
- Laat je peuter zien wat je wilt dat hij / zij doet door het zelf ook te doen (zet bijvoorbeeld je eigen hoed op; was je handen met hem / haar)
[/um_loggedin]
Open link ► Het APA-rapport "Using Psychological Science to Understand and Fight Health Misinformation" benadrukt hoe psychologische wetenschap kan helpen…