Progressiegerichte principes en technieken zijn niet alleen bruikbaar bij individuele gesprekken en begeleiding van teams maar ook bij het begeleiden van organisatieverandering. Hier zijn enkele uitgangspunten die je kunt hanteren bij progressiegerichte organisatieverandering.
1. Deel besluitvorming / werk zo participatief mogelijk
Verandering is acceptabel wanneer mensen merken dat zij zelf (deels) kunnen invullen hoe de verandering ingevuld en vormgegeven wordt.
2. Geef heldere motiveringen
Geef heldere motiveringen voor doelen, regels en beslissingen. Verandering is sneller acceptabel als steeds goed wordt toegelicht wat het concrete verwachte belang (/voordeel) van de verandering is.
3. Benut het progressieprincipe
De misschien wel meest motiverende factor in werk is het gevoel hebben progressie te boeken in betekenisvol werk. Zie 5 tips om het progressieprincipe in praktijk te brengen.
4. Ondersteun de psychologische basisbehoeften
Kom tegemoet en ondersteun de behoefte aan autonomie, competentie en verbondenheid die mensen hebben.
5. Doe wat werkt
Ontdek en benut wat werkt in de context. Verandering zal sneller succesvol zijn als benut wordt wat werkt in de specifieke context.
6. Benut het perspectief van het individu
Verandering heeft meer kans van slagen indien resultaatgerichtheid altijd wordt gekoppeld aan sensitiviteit voor het perspectief van de betrokkenen.
7. Verander niet meer/sneller dan nodig
Werk steeds met concrete korte termijn doelen. Verandering is acceptabel wanneer deze stapsgewijs gaat en wanneer mensen zoveel mogelijk hun eigen tempo kunnen kiezen en wanneer zij merken dat wat goed werkt niet hoeft te veranderen.
8. Schep congruentie tussen inhoud en proces
De verandering is geloofwaardig indien de manier waarop de verandering wordt ingevoerd past bij datgene wat er gerealiseerd moet worden.
Dit is verplichte stuff ihkv decentralisatieoperaties: voor wethouders, raadsleden, ambtenaren, WMO-raden en uiteraard zeker voor clienten
Bedankt Bert!
Link naar artikel
► Volgens een rapport van de Academy of Management is de beste manier om teams verandering te laten omarmen, te focussen op wat er niet verandert. De bevindingen zijn gebaseerd op twee studies die managementonderzoekers in 2019 hebben uitgevoerd. Uit de resultaten bleek dat werknemers die minder communicatie kregen over wat constant zou blijven, zich meer twijfelachtig en resistent voelden tegen verandering. Aan de andere kant waren degenen die de verzekering kregen dat sommige dingen niet zouden veranderen eerder geneigd om de komende veranderingen te steunen. ► De auteurs stellen voor dat leiders een visie op continuïteit communiceren door niet alleen te benadrukken wat er zal veranderen, maar ook wat hetzelfde zal blijven. Deze aanpak helpt om een gevoel van samenhang, consistentie en continuïteit te behouden, waardoor mensen eerder geneigd zijn veranderingen te omarmen.
Open link
► Onderzoek van Huang & Aaker (2019) gaat in op continueringsgedrag: hoe mensen gedrag blijven vertonen dat aansluit bij behaalde doelen. Een reeks van zes studies, uitgevoerd met meer dan 1600 deelnemers, toonde aan dat het gebruik van de reismetafoor, in tegenstelling tot de bestemmingsmetafoor, het continueringsgedrag positief beïnvloedt. Mensen in de reisconditie focusten meer op het proces en hun persoonlijke groei, wat leidde tot het voortzetten van hun doelgerichte gedrag. Daarentegen hadden degenen in de bestemmingsconditie minder neiging om hun doelgerichte gedrag voort te zetten, omdat ze voornamelijk gericht waren op de uitkomst. Het onderzoek benadrukt het belang van het kiezen van de juiste metafoor bij het nastreven en onderhouden van doelen.