De progressiegerichte cirkeltechniek is een van de meest populaire technieken bij deelnemers aan onze trainingen. Dit heeft te maken met hoe eenvoudig de techniek werkt en hoe flexibel hij in te zetten is. Hij is bijvoorbeeld te gebruiken in intakegesprekken, in coachingsgesprekken en in bijeenkomsten met teams. Maar wat velen niet weten is dat hij ook in stuurgesprekken te gebruiken is.
Ik hoorde een mooi voorbeeld in een training progressiegericht werken die ik gaf aan studentbegeleiders in een ROC. Een van de begeleiders, die al wat langer werkt met progressiegerichte technieken, vertelde hoe zij een stuurgesprek met een stagiaire had aangepakt via de cirkeltechniek. De aanleiding voor het gesprek was dat de stagiaire aan een aantal eisen nog niet in voldoende mate had voldaan. Het doel van het gesprek was dat de stagiaire aan de slag zou gaan om alsnog aan die eisen te gaan voldoen.
De begeleidster structureerde het gesprek via de cirkeltechniek. In de binnencirkel had zij genoteerd welke dingen de stagiaire al had bereikt en aan welke eisen de stagiaire al had voldaan. Ze noemde deze al bereikte punten stuk voor stuk op. Daarna beschreef ze wat er in de buitencirkel stond. In de buitencirkel stonden 2 of 4 punten die nog bereikt moesten worden. Ze legde uit welke punten dit waren.
Vervolgens bracht ze het gesprek op hoe de stagiaire ervoor zou kunnen zorgen dat de dingen die nu in buitencirkel stonden naar de binnencirkel konden worden verplaatst. Ze vroeg: “Welk punt dat in buitencirkel staat wil je als eerste naar de binnencirkel gaan verplaatsen?” Toen de stagiaire er een koos, vroeg ze: “Wat voor ideeën heb je om dit voor elkaar te gaan krijgen?” Zo ging het gesprek nog een tijdje verder. Het was een duidelijk, prettig en effectief gesprek. En verrassend eenvoudig.
Hallo Coert,
Weer een interessante bijdrage. Ik denk dat deze techniek heel goed te gebruiken is in functioneringsgesprekken. Het lijkt me een positieve manier om te bespreken wat er al goed gaat en waar de medewerker nog mee aan de slag moet. Een functioneringsgesprek is een tweerichtingsgesprek, dus de cirkel moet ook voor de leidinggevendeingevuld worden. Enig idee hoe je dat het best zou kunnen aanpakken?
Ik denk zelf bijvoorbeeld dat de medewerker in de binnencirkel kan aangeven wat er organisatorisch (of qua leidinggeven) helpt om zijn werk zo goed en prettig mogelijk uit te voeren, en in de buitencirkel waar hij/zij nog behoefte aan heeft om optimaal te kunnen functioneren.
Op die manier heeft het functioneringsgesprek een positieve insteek en ziet de medewerker het als een moment om te leren, in plaats van ‘bedreigende’ feedback. Wat nog niet loopt zoals het moet, wordt in ieder geval niet als kritiek gebracht. Bovendien zou het de medewerker stimuleren om zelf ook zaken in te brengen (wat vaak niet optimaal gebeurt).
Ik denk dat feedback geven via de cirkeltechniek ook goed kan werken. Zeker als je als feedbackontvanger zelf met dit voorstel komt. Je kan dan bijv. vragen in hoeverre je een onderwerp in de cirkel dichterbij heb gebracht door je te laten observeren op dit punt. Heb nog niet getest of dit werkt