Om goed te leren en presteren is het noodzakelijk om je goed te kunnen concentreren. In dit eerdere artikel legde ik al eens uit wat de voordelen zijn van een diepe concentratie en wat de nadelen zijn van onderbroken worden en afgeleid worden tijdens je werk. Focus is dus belangrijk. Ook is het belangrijk om te beseffen dat je je niet de hele dag lang goed kunt concentreren. Opgeteld kun je je, zo suggereert onderzoek, misschien een uur of 4 à 5 echt goed concentreren. Langer concentreren levert niet alleen niets extra’s op, het kan ook schadelijk zijn. Het kan leiden tot mentale uitputting.
Bruikbare, leuke en positieve tips Coer!
Denk even na hoeveel tijd een taak vraagt
Begin er met plezier en concentratie aan, voor een vast stukje tijd
Dan ben je er vaak al ver mee, verrassend maar leuk
Zo kwam ik aan bij mijn tweede werkgever
Die leerde mij alles af
Alles moest nu, meteen af, en alles tegelijk
Dat was pas stoer
En dat was commercieel
Ik heb het nog ver geschopt daar, maar:
Nu weet ik weer wat aandacht en goed werk brengt
Zelfstandig en onafhankelijk en succesvol, en los van dwang door matige engerds met een target
Gelukkig, maar helaas:
Deskilling, uitmergelen van werknemers, routiniseren en dwang
Onder de mottos van stoer, de oorlog winnen
Helaas “moet” het nog steeds,
Bij de meeste “bedrijven”
Hallo Pieter,
Bedankt voor je reactie. Wat je schrijft over commerciële druk, dwang en stoere motto’s: ja, ik denk dat dit soort dingen wijdverbreid zijn. Vaak zijn de mensen die dit soort dwang uitoefenen zelf ook binnen dit soort organisatieculturen opgegroeid, denk ik.
Ik heb weleens gedacht dat er binnen de advieswereld vaak gewerkt werd/wordt volgens het motto: elke omzet is goede omzet. Met andere woorden: het maakt niet uit wat voor opdracht je binnenhaalt, als het maar geld oplevert. Als dit soort principes leidend zijn, levert dat natuurlijk geen motiverende werkcontext op.
Maar ik denk dat veel mensen binnen commerciële bureaus die zo werken niet eens zozeer bewust iets slechts doen. In plaats daarvan denk ik dat ze het zelf zo geleerd hebben en het gewoon als een vanzelfsprekend onderdeel van de harde realiteit van zakelijke dienstverlening zien.