Amy Wrzesniewski en Barry Schwartz hebben een opiniestuk geschreven in de New York Times over effectieve motivatie (lees hier). In dat stuk onderscheiden zij twee soorten motivatie: interne en instrumentele motivatie.
Open link ► Dit artikel van Van Quaquebeke en Gerpott (2023) laat zien dat kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere…
Een jaar of tien geleden had ik een discussie met een “beloningsexpert” van, ik meen, Ernst & Young. Ik vroeg hem in hoeverre prestatiebeloningen (bonussen) de interne motivatie kapot maken. Ik herinner me die discussie nog levendig, aangezien mijn mond zo’n beetje openviel. Zijn antwoord? “Dat vinden wij niet interessant, daar doen wij niets mee. Wij gaan er vanuit dat dat geen rol speelt”.
Ik zei nog, “man, hier zit vijftig jaar psychologisch onderzoek in”, maar het mocht niet baten.
En nu zitten we dus met parlementaire enquêtes, financiële industrieën die zijn verziekt omdat te weinig mensen het werk gewoon leuk vinden (en dus gelijk vliegen als de buurman meer biedt) en meerdere organisaties – ook publieke – die worden geleid door CEO’s zonder interne motivatie.
Ja, ik denk dat er een tijd is geweest dat veel mensen die dit soort systemen ontwierpen niet zozeer bezig waren met de vraag of ze werkten. Hun aandacht ging vooral uit naar hoe je moest ontwerpen en invoeren. Impliciet ging men er vanuit dat ze natuurlijk werkten!