Twee componenten van positiever communicerenNegativiteit in gesprekken kan druk zetten op de relatie en de samenwerking bemoeilijken. Negativiteit, zoals kritiek en verwijten, brengt mensen al gauw in een verdedigende houding. Terwijl ze die verdedigende houding hebben, is hun vermogen tot genuanceerd en creatief denken tijdelijk minder groot. In plaats daarvan zullen ze misschien hun gedrag waarvoor ze bekritiseerd werden proberen te rechtvaardigen. En de kans bestaat ook dat de tegenaanval in zullen zetten door de andere persoon ook te bekritiseren. Als er in een gesprek iets negatiefs tegen mensen gezegd wordt, is hun eerste reflex vaak om iets negatiefs terug te zeggen. De inhoud van wat zeggen wordt negatiever en de manier waarop ze praten wordt ook negatief-emotioneler.

De rest van dit artikel is alleen toegankelijk voor geregistreerde leden.

U kunt zich gratis registreren en hebt dan toegang tot alle artikelen.

Mocht u al een account hebben aangemaakt, gebruik dan deze link om in te loggen.

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (14)
  • Bruikbaar (12)