Ik kwam een mooi voorbeeld tegen van het activeren van een leerling op een progressiegerichte manier.
Tineke geeft les aan middelbare scholieren op een internaat. Tijdens de periode waarin deze leerlingen op het internaat zitten werken zij een flink deel van de tijd zelfstandig aan hun vakken. Daar waar zij hulp en uitleg nodig hebben krijgen zij deze van Tineke en haar collega’s. Regelmatig worden er uiteraard ook toetsen afgenomen. Tineke maakt regelmatig gebruik van progressiegerichte technieken zoals groeimindset-interventies en autonomie-ondersteuning. Dagelijks maakt zij beknopte observatie-/reflectieverslagen -zowel voor zichzelf als voor de overdracht naar haar collega’s- waarin ze notities maakt van wat er die dag is gebeurd. Een van die recente notities heb ik gelezen en onthouden. Hij ging ongeveer als volgt:
Gisteren zag ik dat Laura het grootste deel van de tijd niet heeft gewerkt. Ze zat een flink deel van de tijd voor zich uit te staren. Aan het einde van de les ben ik even naar haar toegelopen. Eerst zei ik haar dat ik de indruk had dat het haar deze les nog niet zo goed gelukt was om lekker aan de slag te komen en ik vroeg haar of dat klopte. Ze zei dat dat inderdaad klopte. Toen vroeg ik of ze tevreden was over hoe ze de tijd had besteed waarop ze antwoordde dat ze niet tevreden was. Toen vroeg ik haar of ze zelf een idee had hoe het wat haar betreft beter zou kunnen zodat ze een meer tevreden gevoel zou kunnen hebben. Ze dacht even na en zei toen dat ze geen idee had. Toen vroeg ik haar: “Zou het misschien een idee zijn als we samen een planning maken van waar je mee aan de slag kunt?” (Dat vond ze een goed idee. We zijn daar toen 5 tot 10 minuten mee bezig geweest. Ik heb haar vooral vragen gesteld omdat ik wilde dat ze de planning zoveel mogelijk zelf zou maken. Dat waren vragen als: Weet je wat je moet doen? Hoeveel tijd heb je ervoor nodig? Waar zou je als eerste mee willen beginnen? Hoe wil je eraan werken?) Vandaag was ik nieuwsgierig hoe Laura de tijd zou besteden. Ze heeft de hele tijd gewerkt. Na afloop ben ik even langsgelopen en heb haar gevraagd: “Ik geloof dat het wel lekker liep vandaag, hè?” Ze glimlachte en zei dat ze inderdaad tevreden was.
Tineke’s aanpak spreekt me op verschillende manieren aan. Wat denk ik goed heeft gewerkt is de tentatieve toon waarop zij haar observaties deelde met Laura. Door niet streng en beoordelend met Laura te praten wekte ze geen weerstand op. Vervolgens heeft ze Laura goed weten te activeren door te vragen hoe tevreden ze was en wat haar eigen idee was over hoe het beter zou kunnen. Vervolgens kwam het voorstel om samen een planning te maken wat Tineke op een heel uitnodigende manier suggereerde. Bij het maken van de planning activeerde ze Laura zoveel mogelijk, opdat die het gevoel zou hebben dat het haar eigen planning was. Ik kan me voorstellen dat deze aanpak prettig en goed gewerkt heeft.
Leuk stuk, en bijzonder dat een leerkracht dit zo uitprobeerd bij een leerling. Zeker omdat de ‘rollen’, zo overduidelijk zijn; ‘ik ben docent en vertel je wat je moet leren’, ik kan me voorstellen dat het erg voor de hand ligt om autoritair op te treden. De openinsgvraag; ben je tevreden over hoe je jou tijd hebt besteed, zet mij ook aan tot het nog eens overwegen van in gesprek gaan met mijn coachee’s. Top!
Overigens enorm veel waardering voor de blogs!
Hallo Roel, Ja, mooi he? Het is zo prettig als docenten over dit soort vaardigheden beschikken!
Eerst schrik ik dat de interventie van Tineke aan het eind van de les wordt gepleegd; zo heeft de leerlinge inderdaad de tijd gehad om voor zich uit te staren. Dan lees ik verder en verschijnt er een lach op mijn gezicht: eigenlijk heb ik deze situatie zelf gisteren nog meegemaakt. Het is een feest der herkenning dat ik dan ook vragen stel in de trant van: ‘Wat word je volgende stapje om te komen tot een resultaat waarover je vandaag tevreden zult zijn?’
Of dat ik mijn studente op een flap-over de, door haar te maken, acties om binnen twee maanden te kunnen afstuderen op laat schrijven. Ik leid van achteren en zij acteert vanuit haar autonome motivatie.
Het is heerlijk coachen op een progressiegerichte manier!
Bedankt voor je reactie!