Het leren-en-presteren-model

door | apr 7, 2017 | Progressiegericht werken | 3 reacties

Het leren-en-presteren-model

Naar aanleiding van mijn artikel Checklist: 7 vragen om je professionele ontwikkeling te ondersteunen heb ik verschillende gesprekjes gehad met mensen over het belang van het onderscheid maken tussen leren en presteren. Mijn gesprekspartners vonden dit onderscheid interessant en waardevol en hadden belangstelling voor de drie fases die ik noem: de voorbereidingsfase, de uitvoeringsfase en de reflectiefase. De algemene reactie die ik daarop kreeg was dat dit een verhelderende driedeling is en meerdere mensen zeiden dat ze bewuster wilden gaan voorbereiden en reflecteren.

Het leren en presteren model

Om dit te ondersteunen heb ik een schema gemaakt dat het leren-en-presteren-model weergeeft. Per fase heb ik vijf punten op een rijtje gezet. In de uitvoeringsfase zijn dat vijf aandachtspunten om in de gaten te houden. In de voorbereidings- en reflectiefase zijn het vijf vragen die je kunt gebruiken. Hieronder staan ze afgebeeld.
Het leren-en-presteren-model

Verzoek: probeer en evalueer

Ik zou het leuk vinden als je dit model zou willen uitproberen. Dat kun je doen door een taak in gedachten te nemen die belangrijk voor je is in je werk en waarover je het gevoel hebt dat je er wel meer over zou willen leren of er beter in zou willen worden. Mijn suggestie is om het model uit te printen (hier is het plaatje). Het maakt niet uit in welke stap (voorbereiding, uitvoering, reflectie) je begint. Kies maar een beginpunt en loopt door de punten heen en pas ze bewust toe. Maak aantekening terwijl je dit doet. Probeer de cyclus minstens één keer te doorlopen maar doe het liever meerdere keren. Schrijf na afloop op of het gebruiken van dit model nuttig voor je is geweest.

Ik zou het leuk vinden om daarover iets te horen. Vond je het model als geheel nuttig? Sprongen er specifieke onderdelen uit die vooral nuttig waren. Heb je suggesties of vragen naar aanleiding van je ervaring? Je kunt me mailen op coertfvisser50@gmail.com.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (2)
  • Bruikbaar (2)

3 Reacties

  1. Bram van der Oord

    concentratie op de taak en gerichtheid op het vermijden van fouten; bij die concentratie op de taak kan ik me iets voorstellen, houdt je bij de les, geeft focus en volharding etc.
    bij het vermijden van fouten heb ik wat meer moeite, omdat di voor mij minder lijkt te passen bij het progressiegericht werken; ik begrijp dit niet zo goed
    voor mij werkt dan beter dat ik op zoek ga naar de gewenste situatie, gewenst resultaat of gedrag
    maar wellicht zie ik iets over het hoofd

    Antwoord
  2. Coert Visser

    Beste Bram,
    Dank je opmerking. Je vraag is begrijpelijk, omdat het vermijden van fouten in eerste instantie minder progressiegericht kan lijken. Progressiegericht werken gaat immers vooral over focus op bereikte en verder te bereiken progressie. Toch speelt het vermijden van fouten daarin ook een belangrijke rol, vooral wanneer het gaat om bewust achterwege laten van ineffectief gedrag of ineffectieve patronen die progressie in de weg kunnen staan.

    Een paar voorbeelden:
    1. Autonomie-ondersteunend leidinggeven: Dit draait niet alleen om dingen doen zoals keuzevrijheid bieden, luisteren en vragen stellen, maar ook om bewust niet doen wat autonomie ondermijnt. Denk bijvoorbeeld aan het vermijden van een autoritaire toon of het opleggen van onnodige controle.
    2. Een groeimindset cultiveren: Dit betekent niet alleen procesgerichte feedback geven, successen normaliseren en inspanning waarderen, maar ook het bewust vermijden van fouten zoals persoonsgerichte complimenten (“Jij bent slim!”) of stereotypen die een statische mindset kunnen bevorderen.

    Kortom, het vermijden van fouten past bij progressiegericht werken omdat het gaat om het bewust afleren en achterwege laten van wat niet werkt. Juist door die ‘fouten’ te vermijden, creëer je ruimte om effectiever te handelen en progressie te boeken.

    Ik hoop dat dit ons perspectief enigszins verduidelijkt.

    Antwoord

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

 

Voeg je bij 532 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser
  2. Coert Visser
  3. Coert Visser
  4. Coert Visser
  5. Coert Visser

    Beste Bram, Dank je opmerking. Je vraag is begrijpelijk, omdat het vermijden van fouten in eerste instantie minder progressiegericht kan…

  6. concentratie op de taak en gerichtheid op het vermijden van fouten; bij die concentratie op de taak kan ik me…

  7. Coert Visser
  8. Coert Visser
  9. Coert Visser