Het leren-en-presteren-model

Naar aanleiding van mijn artikel Checklist: 7 vragen om je professionele ontwikkeling te ondersteunen heb ik verschillende gesprekjes gehad met mensen over het belang van het onderscheid maken tussen leren en presteren. Mijn gesprekspartners vonden dit onderscheid interessant en waardevol en hadden belangstelling voor de drie fases die ik noem: de voorbereidingsfase, de uitvoeringsfase en de reflectiefase. De algemene reactie die ik daarop kreeg was dat dit een verhelderende driedeling is en meerdere mensen zeiden dat ze bewuster wilden gaan voorbereiden en reflecteren.

Trainingen Progressiegericht Werken

Het leren en presteren model

Om dit te ondersteunen heb ik een schema gemaakt dat het leren-en-presteren-model weergeeft. Per fase heb ik vijf punten op een rijtje gezet. In de uitvoeringsfase zijn dat vijf aandachtspunten om in de gaten te houden. In de voorbereidings- en reflectiefase zijn het vijf vragen die je kunt gebruiken. Hieronder staan ze afgebeeld.
Het leren-en-presteren-model

Verzoek: probeer en evalueer

Ik zou het leuk vinden als je dit model zou willen uitproberen. Dat kun je doen door een taak in gedachten te nemen die belangrijk voor je is in je werk en waarover je het gevoel hebt dat je er wel meer over zou willen leren of er beter in zou willen worden. Mijn suggestie is om het model uit te printen (hier is het plaatje). Het maakt niet uit in welke stap (voorbereiding, uitvoering, reflectie) je begint. Kies maar een beginpunt en loopt door de punten heen en pas ze bewust toe. Maak aantekening terwijl je dit doet. Probeer de cyclus minstens één keer te doorlopen maar doe het liever meerdere keren. Schrijf na afloop op of het gebruiken van dit model nuttig voor je is geweest.

Ik zou het leuk vinden om daarover iets te horen. Vond je het model als geheel nuttig? Sprongen er specifieke onderdelen uit die vooral nuttig waren. Heb je suggesties of vragen naar aanleiding van je ervaring? Je kunt me mailen op coertfvisser50@gmail.com.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (2)
  • Bruikbaar (2)