Hoe kun je leerlingen motiveren voor deliberate practice?

Toppers in allerlei disciplines kennen de kracht van deliberate practice. Zij oefenen doelgericht met uitdagende taken, krijgen feedback en blijven herhalen tot fouten uit hun presteren verdwijnen. Door dit jarenlang te blijven doen blijven zij progressie boeken en door prestatieplafonds heen breken. Maar deliberate practice werkt niet alleen als je de top in een discipline wilt bereiken. De aanpak werkt op welk niveau je nu ook staat. Maar veel mensen benutten de kracht van deliberate practice nauwelijks of niet. In een nieuw onderzoek van Eskreis-Winkler et al. (2016) is gekeken hoe leerlingen ertoe gebracht konden worden om deliberate practice toe te passen en wat het effect hiervan op hun presteren was.
De rest van dit artikel is alleen toegankelijk voor geregistreerde leden. U kunt zich gratis registreren en hebt dan toegang tot alle artikelen. Mocht u al een account hebben aangemaakt, dan kunt u hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.
2 Comments
Goed om dit weer te lezen. Ik blijf het wel lastig vinden om het zelfstandig praktisch vorm te geven. Hoe kom je, bijvoorbeeld bij het aanleren van progressie gericht werken, aan goede oefentaken incl. feedback, zonder dat je direct deelneemt aan een training.
Hoi Adriaan, Bedankt voor je vraag. Ik denk dat de vraag heel belangrijk is. Je kunt natuurlijk niet voortdurend aan trainingen blijven meedoen dus je hebt manieren nodig om zelf effectief te oefenen. Hier zijn een paar voor-de-vuist-weg ideeën:
1) oefenen met collega’s. Kies een oefendoel: iets wat belangrijk en moeilijk voor je is. Vraag de ander, als jouw ‘tegenspeler’/gesprekspartner jou precies te geven wat je wilt oefenen/lastig vindt. Probeer een stukje. Vraag feedback (wat ging goed, welke verbetersuggestie heb je). Probeer het opnieuw. Blijf goed opletten wat werkt en bouw dat uit. Ook perspectiefwisselingen werken bij dit soort oefenen vaak heel goed (https://progressiegerichtwerken.nl/de-kracht-van-perspectiefwisselingen/)
2) zelfstandig oefenen met schriftelijk materiaal: gebruik dialogen (zoals in onze boeken te vinden zijn. Lees wat de cliënt/medewerker zegt en dek de tekst eronder af. Bedenk wat jij als coach/leidinggevende zou zeggen. Laat dan pas je hand naar beneden gaan om te lezen wat de coach of leidinggevende in de case heeft gedaan. Dialogen op deze manier analyseren is vaak een beetje confronterend omdat je merkt dat het moeilijk is om te bedenken wat de progressiegerichte professional zegt. Maar is het erg leerzaam. Wat ook erg leerzaam kan zijn is om zelf een voor jou relevante progressiegerichte dialoog te schrijven.
3) zelfstandig oefenen door kennis te repeteren en toetsen. Veel cursisten zeggen er veel aan te hebben om bijvoorbeeld de 7 stappen uit hun hoofd op te zeggen. Een ander voorbeeld: leg aan jezelf uit wat voor soorten gewenste situatievragen er zijn. Of leg aan jezelf uit hoe je doorvraagt over de gewenste situatie. Of: schrijf op hoe je de cirkeltechniek gebruikt of hoe werkt positief nee zeggen? Hoe beter je de techniek in je systeem hebt hoe minder je tijdens je gesprekken over techniek hoeft na te denken en hoe meer je je aandacht dus kunt richten op wat er in het gesprek gezegd wordt.
4) breng jezelf in de positie van uitlegger. Als je een progressiegerichte collega hebt, kun je een oefening doen die we ‘bestellen van uitleg’ noemen. Het werkt als volgt. Jij bedenkt een onderwerp dat je nog niet helemaal begrijpt of overziet en je vraagt aan je collega dit onderwerp aan jou uit te leggen. Tegelijk mag je collega bij jou uitleg bestellen over een onderwerp dat hij of zij nog niet helemaal overziet. Vervolgens krijgen jullie beiden enige tijd om het onderwerp te bestuderen (via boeken, website, etc) en je uitleg voor te bereiden. Vervolgens geven jullie over en weer jullie uitleg.
Het zijn maar enkele ideeën. Waarschijnlijk zijn er nog meer vormen te denken. Wat je ook bedenkt, zorg voor doelgerichtheid en uitdagendheid (oefen iets specifieks wat je lastig vindt), zorg voor een of andere vorm van feedback en voor herhaling.