Recent beschreef ik onderzoek van Kakkar & Sivanathan (2021) waaruit bleek dat dominant gedrag van leiders de neiging van ondergeschikten vermindert om elkaar te helpen in het werk. Bepaald gedrag van leiders kan ook juist het omgekeerde bewerkstelligen, dat medewerkers elkaar juist meer gaan helpen. Dit blijkt uit onderzoek van Zhang et al. (2020).
Intercollegiale hulp is waardevol
Dat medewerkers elkaar helpen heeft verschillende belangrijke voordelen. Het komt ten eerste de effectiviteit van individuen, teams en organisaties ten goede. Tweede draagt het bij aan de verbondenheid tussen medewerkers en hun werkplezier.
Hoe kunnen leidinggevenden intercollegiale hulp bevorderen?
Leidinggeven is een proces van sociale beïnvloeding. Leiders betrekken en mobiliseren medewerkers om doelen van de organisatie te bereiken. Een goede manier om anderen te beïnvloeden, is door voorbeeldgedrag. Zhang et al. vroegen zich af in hoeverre helpend gedrag van leiders zou kunnen bewerkstelligen dat medewerkers elkaar ook meer gaan helpen. Zij vroegen zich ook af of dit helpende gedrag ertoe zou leiden dat medewerkers meer tot bloei zouden komen op het werk.
Onderzoek: helpen door leidinggevenden leidt tot hulpbereidheid van medewerkers
Gedurende vijf dagen volgden zij 74 deelnemers via mobiele telefoons gebruikt om gegevens te verzamelen met behulp van de ervaringssteekproefmethode. Tijdens het onderzoek werden deelnemers gevraagd te reageren op items als “Vandaag was mijn leider/ik bereid om mij/mijn collega’s te helpen bij het oplossen van werkgerelateerde problemen”, “Vandaag was mijn leider/ik bereid om werkopdrachten voor mij/mijn collega’s op zich te nemen wanneer dat nodig was.”, “Vandaag zag ik mezelf voortdurend verbeteren” en “Vandaag had ik energie en spirit.”
De bevindingen van dit onderzoek waren als volgt. Helpend gedrag van leidinggevenden voorspelde helpend gedrag van medewerkers. Dit helpend gedrag van medewerkers voorspelde op zijn beurt weer hun floreren op het werk. De relatie tussen helpen door medewerkers en hun floreren werd gemodereerd door psychologische beschikbaarheid. De onderstaande figuur vat deze resultaten samen.
Reflectie
Leidinggevenden vervullen vele rollen. Een belangrijke rol van de leidinggevende is echter om medewerkers te helpen. Door zelf helpend gedrag te laten zien, kunnen leidinggevenden helpend gedrag bij medewerkers stimuleren. Dit leidt tot zowel taakgerichte als mensgerichte voordelen.
Open link
► Dit onderzoek van Yang et al. (2024) onderzocht hoe de waarneming van de motivatie van helpers (uit vrije wil of onder druk) de bereidheid van mensen beïnvloedt om anderen te helpen. In vier studies werd dit getest met vragenlijsten en scenario’s, zowel verzonnen als uit echte herinneringen. De resultaten toonden aan dat mensen meer bereid zijn om te helpen als ze denken dat ze eerder uit vrije wil zijn geholpen. Dit komt door een toename van dankbaarheid. Deze bevinding bleef hetzelfde ondanks andere factoren zoals leeftijd en geslacht van de deelnemers. Dit onderzoek versterkt het idee dat het waarnemen van hulp uit vrije wil de bereidheid verhoogt om goede daden door te geven aan anderen.
Open link
► Dit onderzoek (N=221) van HSU et al. (2024) onderzoekt de invloed van ondersteunend leiderschap op werkgerelateerde uitputting (job burnout) en beroepstoewijding (occupational commitment), en de bemiddelende rol van intrinsieke motivatie. De studie laat zien dat ondersteunend leiderschap direct minder werkuitputting en meer beroepstoewijding voorspelt. Intrinsieke motivatie speelt een significante bemiddelende rol in deze relaties. De bevindingen onderstrepen het belang van leiderschapssteun voor het welzijn van medewerkers en hun toewijding aan hun beroep, door te wijzen op de cruciale rol van intrinsieke motivatie als mediërende variabele.