We kunnen leren van spijt. Daniel Pink heeft een nieuw boek geschreven met de titel The Power of Regret: How Looking Backward Moves Us Forward. Ik heb het boek zelf niet gelezen en alleen een interview bekeken waarin de auteur de belangrijkste idee├źn uit het boek uitlegt.

Spijt niet negeren maar ervan leren

Pink legt als eerste uit dat het idee dat we zonder spijt moeten leven en dat daar waar we spijt voelen, we dit moeten negeren, onverstandig is. Hij zegt dat spijt menselijk is en voortdurend voorkomt. Verder zegt hij dat spijt nuttig kan zijn voor ons als we er goed mee omgaan. Hij pleit ervoor dat we spijt onder ogen zien.

Pink zegt dat we niet gewend zijn om met negatieve emoties om te gaan. Daardoor kunnen we erdoor overweldigd raken als we er mee geconfronteerd worden. Daarom kunnen we geneigd zijn ze te negeren. Maar we kunnen ze beter onder ogen zien en ze analyseren om ervan te leren.

Bij het analyseren van spijt is het verstandig om te kijken naar de factoren waar je invloed op had en niet op de factoren waar je geen invloed op had. Stel, je neemt een beslissing en later blijken er allerlei negatieve onvoorziene consequenties van die beslissing te zijn. In dat geval is het verstandig om je vooral te richten op hoe je de beslissing hebt genomen en minder op de consequenties waar je geen invloed op had. We moeten de beslissing analyseren in de context van wat we toen wisten.

 

Trainingen Progressiegericht Werken

 

4 Soorten spijt

Pink deed grootschalig internationaal onderzoek naar spijt en kwam erachter dat we als mensen spijt hebben over dezelfde soorten dingen, namelijk:

  1. Funderingsspijt (foundational regrets): spijt over beslissingen over financie├źn, gezondheid, onderwijs en dergelijke. Beslissingen over dit soort onderwerpen worden vaak vroeg in het leven genomen en hebben vaak veel invloed op je latere leven en veel mensen voelen spijt over hoe ze die beslissingen hebben genomen.
  2. Durfspijt (boldness regrets): spijt over het niet het niet hebben gepakt van kansen in het leven, bijvoorbeeld op het gebied van relaties of banen. Pink zegt dat het aangaan van een risico en vervolgens falen in het algemeen tot minder spijt leidt dan het niet hebben genomen van het risico.
  3. Morele spijt: spijt over het nemen van een morele foute beslissing zoals valsspelen, vreemdgaan etc.
  4. Relatiespijt: over het niet zoeken van contact met andere mensen, bijvoorbeeld na een verwijdering.

Pink kwam erachter dat overal ter wereld deze soorten spijt optreden, en dat culturen of religiositeit er geen invloed op lijken te hebben. Een verrassende bevinding is dat hoog opgeleiden in het algemeen meer spijt over loopbaanbeslissingen blijken te hebben dan lager opgeleiden.

Les

Van het feit dat we veel vaker spijt hebben over wat we niet gedaan hebben dan over wat we wel gedaan hebben kunnen we volgens Pink leren dat we vooral actie moeten nemen. Van actie leren we dingen en als iets fout gaat hoeven we er meestal niet veel spijt van te hebben.

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (9)
  • Bruikbaar (0)