Presentatie progressiegericht werken
Vandaag verzorgde ik een gastcollege over progressiegericht werken voor derdejaars studenten psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hier kun je presentatie bekijken.
Trainingen Progressiegericht Werken |
Vandaag verzorgde ik een gastcollege over progressiegericht werken voor derdejaars studenten psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hier kun je presentatie bekijken.
Trainingen Progressiegericht Werken |
Open link ► De Amerikaanse filosoof Daniel Dennett is onlangs op 82-jarige leeftijd overleden. Dennett stond bekend om zijn unieke…
Open link ► Dit onderzoek richt zich op de vraag of jonge mannen in Nederland conservatiever worden ten aanzien van…
► Francesca Gino wordt nu ook beschuldigd van plagiaat: https://www.science.org/content/article/embattled-harvard-honesty-professor-accused-plagiarism
Bedankt Anne-Marie!
Dank u voor deze reactie. In deze tijd waar racisme genormaliseerd wordt een teken van moed en inzicht. In verbondenheid,…
Open link ► Dit onderzoek van Wald et al. (2024) gaat over hoe mensen vaak meningsverschillen hebben en hoe zeldzaam…
Open link ► Dit onderzoek van Epley et al. (2023) belicht hoe prosociaal gedrag, het uitvoeren van handelingen die bedoeld…
Open link ► Dit onderzoek, uitgevoerd door Zhao en Epley (2022), onderzoekt de terughoudendheid van mensen om hulp te vragen,…
Beste Onno, Bedankt voor je reactie en fijn dat je het artikel interessant vond. Ik denk dat er inderdaad raakvlakken…
Heel interessant. Ik heb iets vergelijkbaars wel overdacht bij reflecties over mijn eigen gedrag. Tevens vraag ik mij af of…
Bedankt Judith! (Mede namens Mats, die het ook gelezen heeft en nuttig vindt).
Hier wat ik zou doen: Mats heeft het besproken en Frank geeft aan dat zijn gedrag niet betekent dat hij…
Bezoek ook www.progressfocused.com
2 Comments
Allereerst mijn bewondering voor jullie werk, maar dat weet je.
Je kent de attributie-benadering in de motivatieliteratuur. Waar ik mee zit is een variant of een onderdeel van de statische mindset. Er zijn mensen (veelal vrouwen) die hun succes blijven attribueren naar toeval. “Ik heb mijn kunstje weer geflikt (succes), na veel inspanning en zenuwen, maar ik blijf steeds bang dat ik door de mand val, dat ik eigenlijk niets weet ofwel ten onrechte mijn diploma heb gehaald (gekregen)” (geen trots of tevredenheid na succes). Dus gebrek aan zelfvertrouwen. Hoe krik je dat nu op gebruik makend van de mindsets. Ze geloven wel dat ze hun capaciteiten kunnen ontwikkelen, dat hebben ze al bewezen, maar ze geloven het niet echt, ze geloven niet in zichzelf. Het is duidelijk geen groeimindset, maar ze herkennen zich niet goed in de statische mindset zoals geformuleerd. Niet dat ik er niet uitkom, maar ik vraag me af of jullie dit ook tegenkomen en hoe je er dan mee omgaat.
Groet Peter de Kuijer
Beste Peter, misschien is dit wel een interessant stukje om te lezen: https://progressiegerichtwerken.nl/carol-dweck-reflecteert-op-de-groeimindset-in-het-onderwijs/ (zie ook de link naar het originele Engelse artikel)