Co-teaching is een regeling in Denemarken waarbij twee leerkrachten samen voor de klas staan. De aanpak lijkt beter te werken en is niet perse duurder.

Duaal leiderschap

Onlangs schreef ik over duaal leiderschap, waarbij de leiding van afdelingen of organisaties niet bij één maar bij twee personen ligt. Voordelen van duaal leiderschap die ik in dat artikel noem zijn:  als duo 1) zie je meer, 2) kun je gemakkelijker vanuit verschillende perspectieven denken, 3) is er meer flexibiliteit.

Duaal docentschap (co-teaching)

Op een Deense website kwam ik een artikel tegen waarin werd uitgelegd dat er in Denemarken een twee-leraren regeling is waaraan steeds meer gemeenten deelnemen. Deze regeling is van toepassing op zogenaamde folkeskolen, vergelijkbaar met de Nederlandse basisschool plus de onderbouw van de middelbare school. De blauwe gemeenschappen in het plaatje bovenaan dit artikel laat zien waar de co-teaching regeling al wordt gebruikt en het gebruik van de regeling breidt zich snel uit. Steeds meer gemeenten willen er gebruik van maken.

Bij co-teaching richt de ene leraar zich vooral op het lesgeven (bijvoorbeeld wiskunde) en de andere op de pedagogische kant. Deze tweede leraar heeft speciale kennis over het werken met leerlingen met speciale moeilijkheden of behoeften, zoals leermoeilijkheden, autisme of dyslexie. De inbreng van deze speciale kennis is een essentieel onderdeel van de regeling.

Voordelen

Een voordeel dat er lijkt te zijn, is dat de leerlingen beter gedijen omdat er meer aandacht voor hen is en meer rekening gehouden wordt met hun behoeften. Daarnaast is het gemakkelijker om traditioneel klassikaal onderwijs voor het schoolbord los te laten. In plaats daarvan wordt er in groepjes gewerkt aan verschillende taken. De groepjes leerlingen rouleren dan over die taken. De docenten verdelen hun aandacht samen over de groepjes.

Een ander belangrijk voordeel is dat de scholen inclusiever kunnen zijn. Leerlingen met specifieke problemen en behoeften kunnen door co-teaching vaak in het reguliere onderwijs blijven wat hun kansen in het vervolgonderwijs ten goede komt volgens onderzoekster Janne Hedegaard Hansen van Copenhagen University College. Verder hoeft de twee-lerarenregeling niet perse duurder te zijn. De reden hiervoor is dat vaak uitstroom naar het speciaal onderwijs kan worden voorkomen en dit speciaal onderwijs is vele malen duurder per leerling (ca. 8 keer zo duur).

Reflectie

Ik vind dit een interessant project en ik kan me voorstellen dat het goed werkt. Daarnaast lijkt het me erg leuk voor leraren om samen voor klassen te staan.

Of er in Nederland al vergelijkbare initiatieven zijn, weet ik niet. Mocht je het weten, dan zou ik er graag meer over horen.

 

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (15)
  • Bruikbaar (6)