Mensen verschillen in hoe ze denken over emoties. Sommigen zien emoties als iets wat ons overkomt en waar we geen of nauwelijks invloed op hebben. Anderen zien emoties als iets waar we wel degelijk invloed op kunnen hebben. Eerder onderzoek heeft laten zien dat het geloof dat we emoties kunnen beïnvloeden samenhangt met welbevinden maar het is tot nu toe niet duidelijk hoe dit komt. Smith et al. (2017) voerden een experiment (N=1645) uit bij adolescenten om meer te weten te komen over de relatie tussen hoe we denken over emoties en hoe goed we ons voelen.
Het onderzoek
De onderzoekers maten via een online vragenlijst hoe de adolescenten dachten over de beïnvloedbaarheid van emoties. Vervolgens kreeg een deel van de adolescenten uitleg en instructie over dat emoties kunnen worden beïnvloed door te oefenen en over hoe zij dit konden uitvoeren. Een ander deel van de adolescenten vormde de controlegroep. Een maand later bleek dat de adolescenten uit de experimentele groep meer zeiden te geloven in de beïnvloedbaarheid van emoties. Ook rapporteerden ze zich beter te voelen op school. Hoe zij thuis voelden bleek overigens niet te zijn veranderd. Verder bleek uit het onderzoek dat deze twee effecten optraden ongeacht verschillen in geslacht, klas of etniciteit.
Waarom heeft de controle groep een hogere emot wellbeing gescoord dan de experimentele groep denk jij?
De wellbeingscore van de controlegroep is iets hoger dan die van de experimentele groep voorafgaande aan de interventie (zie plaatje rechts). Dit is puur toevallig aangezien de toewijzing aan de twee groepen at random heeft plaatsgevonden.