“Wat heb je nodig?” is een overschatte vraag

door | jan 14, 2024 | Progressiegericht werken | 4 reacties

"Wat heb je nodig?" is een overschatte vraag

In onze gesprekken met leidinggevenden, coaches en docenten horen we hen vaak de vraag noemen: “Wat heb je nodig?” Ook in oefeningen tijdens trainingen horen we mensen deze vraag vaak stellen. Een enkele keer kan deze vraag nuttig zijn maar meestal is het niet zo’n goed idee om deze vraag te stellen.

De “Wat heb je nodig?” vraag wordt vaak gesteld is in stuursituaties en in hulpsituaties maar in beide soorten situatie kan de vraag averechts werken.

Niet geschikt voor stuursituaties

In stuursituaties is de “Wat heb je nodig?” vraag zelden of nooit aan de orde. Stuursituaties zijn situaties waarin je duidelijk maakt wat je verwacht van de andere persoon. Bij progressiegericht sturen bestel je als het ware bij de andere persoon het gedrag dat nodig is.

Bij progressiegericht sturen gebruik je vragen als: “Hoe kun jij ervoor zorgen dat je X voor elkaar krijgt?” en “Wat kun jij doen om een bijdrage te leveren aan X?” Door dit soort vragen activeer je de andere persoon. De persoon begrijpt duidelijk dat er van hem of haar iets verwacht wordt.

Als je in een stuursituatie de “Wat heb je nodig?” vraag stelt, schep je een andere verwachting, namelijk dat de persoon bij jou iets mag bestellen dat hij of zij nodig heeft, in plaats van andersom.

Overschat in hulpsituaties

Ook in hulpsituaties is de “Wat heb je nodig?” vraag overschat. Hulpsituaties zijn situaties waarin je iemand wilt ondersteunen in het bereiken van zijn of haar eigen doelen. Het stellen van vragen kan in dergelijke situaties heel waardevol zijn.

In progressiegericht helpen gebruiken we vragen zoals in de CPW 7-stappen aanpak. Maar de “Wat heb je nodig?” vraag werkt vaak ook in hulpsituaties niet zo goed om twee redenen.

Ten eerste veronderstelt de vraag dat iemand weet wat hij of zij nodig heeft om het doel te bereiken maar dit is vaak niet het geval. Als het waarschijnlijk is dat iemand een vraag niet kan beantwoorden, kun je hem beter niet stellen (dit is het “don’t ask, can’t tell” principe).

Ten tweede kan de vraag de suggestie geven dat er iets van buitenaf moet worden toegevoegd aan de persoon of de situatie om het doel te bereiken. Maar als je mensen via de 7 stappen helpt, blijkt vaak dat ze al eerdere successen hebben beleefd en dat dit hen op ideeën brengt voor hoe ze progressie kunnen boeken om hun doel te bereiken. Dit werkt meestal beter, onder andere omdat op deze manier hun gevoel van competentie ondersteund wordt.

“Wat heb je nodig?” kan soms nuttig zijn

In specifieke situaties kan de “Wat heb je nodig?” vraag nuttig zijn. Dat is vooral het geval wanneer mensen zelf goed weten wat ze proberen te bereiken en zelf aangeven dat ze iets nodig hebben. Als iemand bijvoorbeeld de taak krijgt om iets nieuws op te gaan zetten, dan kun je als leidinggevende bijvoorbeeld vragen wat de persoon nodig heeft in termen van budget, informatie, fysieke ruimte, apparatuur, etc.

Lees ook:

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Bruikbaar (23)
  • Interessant (16)

4 Reacties

  1. Fredrike Bannink

    Helemaal mee eens! Ik nodig anderen ook vaak uit die toch nog veelgebruikte vraag om te zetten naar: Hoe kan/ga jij ervoor zorgen dat….

    Antwoord
  2. Karin-Ruth

    Ik snap je en ik ben het ook met je eens. En toch…. waarom voelt de ‘wat heb je nodig’-vraag behulpzamer dan de ‘hoe ga je ervoor zorgen’-vraag? Die voelt afstandelijker…

    Antwoord
  3. Coert Visser

    Hallo Karin-Ruth,
    Bedankt voor je reactie! Ik begrijp dat de vraag “Wat heb je nodig?” behulpzamer en persoonlijker kan overkomen. Deze benadering benadrukt inderdaad onze bereidheid om te ondersteunen en bij te dragen aan de behoeften van anderen. Velen van ons neigen naar deze vraagstelling, gedreven door een sterke motivatie om hulp te bieden.

    Maar in situaties waarin sturing vereist is, blijkt de vraag “Hoe kun je ervoor zorgen?” effectiever. Deze formulering plaatst de verantwoordelijkheid daar waar deze hoort: bij de persoon die het doel moet bereiken. Het stimuleert individuen om zelf over oplossingen en acties na te denken, wat hun gevoel van autonomie en competentie versterkt. Zoals toegelicht in het artikel, kan de vraag “Wat heb je nodig?” soms averechts werken, niet alleen in sturende maar ook in ondersteunende situaties. Omdat je aangeeft het met deze redenering eens te zijn, zal ik dit punt niet verder uitdiepen.

    Antwoord

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

 

Voeg je bij 524 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser
  2. Coert Visser
  3. Coert Visser
  4. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2024) laat zien dat een hogere inname van plantaardige vetten, vooral…

  5. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Kahleova et al. (2024) laat zien dat het volgen van een vetarm veganistisch dieet…

  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser