Geloven in het zilveren randje verbetert prestaties

Nieuw onderzoek suggereert dat geloven dat elke wolk een zilveren randje heeft je prestaties ten goede kan komen. 

 Trainingen Progressiegericht Werken 

Reframen

Een techniek die door progressiegerichte coaches regelmatig gebruikt wordt is reframen. Reframen is het aanreiken van een positieve interpretatie van negatief gedrag of negatieve kenmerken van een persoon. Stelt iemand zich bijvoorbeeld fel op dan kun je dit zien als een uiting van grote betrokkenheid. Nog een voorbeeld: wanneer iemand zich passief opstelt dan kun je dit zien als een houding die veel ruimte biedt voor andere mensen om hun zegje te doen. Dit soort positieve interpretaties geven een positieve betekenis aan wat mensen doen of hoe mensen zijn. Reframen maakt het voor mensen meestal gemakkelijker om hun gedrag te veranderen zonder gezichtsverlies omdat ze minder de neiging zullen voelen om zich te verdedigen. Bij reframen ga je er dus vanuit dat er een positieve kant zit aan het negatieve gedrag van de persoon. 

Negatieve kenmerken hebben ook positieve kanten

Drie Amerikaanse psychologen deden een onderzoek dat de waarde van deze manier van interveniëren lijkt te bevestigen. Het artikel dat zij schreven suggereert dat geloven dat je negatieve persoonskenmerken gepaard gaan met positieve kanten je prestaties ten goede komt. Hier is een samenvatting van hun artikel:

Holding a silver lining theory: When negative attributes heighten performance – Alexandra Wesnouskya, Gabriele Oettingen, Peter Gollwitzer (2014)
Abstract: Holding a lay theory that a negative personal attribute is associated with a positive attribute (i.e., a silver lining theory), may increase effortful performance in the domain of the positive attribute. In Study 1, individuals readily generated personal silver lining theories when prompted to consider a negative attribute, and the majority of individuals endorsed them for themselves. In Studies 2 and 3, we investigated how believing in a silver lining theory affected performance using the specific silver lining theory that impulsivity was associated with creativity. In both a college (Study 2) and an online sample (Study 3), individuals induced to believe that they were impulsive and then given the specific silver lining theory that impulsivity was related to creativity showed greater effort-based creativity than those for whom the silver lining theory was refuted. In Study 4, individuals made to believe that they were impulsive and given the silver lining theory performed more creatively than those who received no information about a silver lining theory, indicating that the silver lining theory increased performance relative to baseline. Silver lining lay theories may allow people to compensate for a negative attribute by promoting effortful behavior in the domain of a positive attribute believed to be linked to that negative attribute.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (3)
  • Bruikbaar (1)