Wat is jouw fantastische worsteling?Een interessante gedachte die Carol Dweck tijdens een lezing eens deelde, was dat een belangrijk onderdeel van het cultiveren van een groeimindset bij kinderen neerkomt op het uitstralen van een nieuw waardensysteem. In plaats van het waarderen van snelle en gemakkelijke dingen pleit Dweck ervoor om moeilijke dingen te waarderen. Ooit zei ze hierover dat ergens je best voor doen en volhouden bij tegenslag betekent dat je ergens om geeft.

 

Fantastische worsteling

Met dit in gedachte pleit ze ervoor om met elkaar om de tafel te gaan zitten en elkaar te vragen: “Wie had er vandaag een fantastische worsteling?” Vervolgens is het de bedoeling dat iedereen iets vertelt over waar hij of zij nu mee worstelt. Door dit te doen wordt duidelijk wat jij belangrijk vindt en dat jij je best doen om tegenslagen te overwinnen om dit voor elkaar te krijgen. Door dit te delen met andere mensen stel je je tevens kwetsbaar op. Daardoor maak je het voor anderen gemakkelijker om zich ook kwetsbaar op te stellen. Door met elkaar te praten over fantastische worstelingen kun je veel van elkaar leren. Het delen van fantastische worstelingen vergt enigszins een groeimindset omdat je niet te bang moet zijn dat anderen je zwak of dom vinden omdat jij ergens mee worstelt. Tegelijkertijd creeërt het delen van fantastische worstelingen een groeimindset, zowel van jezelf als van anderen in je groep. Door de worsteling te delen maak je duidelijk dat je de waarde ziet van het leveren van inspanning en het doorzetten bij tegenslag, wat een groeimindset impliceert.

 

Oefening

Probeer het maar eens uit. Je kunt dat privé doen door voor jezelf eens achter je computer te gaan zitten en op te schrijven welke fantastische worsteling je nu doormaakt. Schrijf op wat er moeilijk aan is voor je en ook wat er belangrijk aan is om de worsteling succesvol te doorstaan. Natuurlijk kun je vervolgens jezelf helpen door progressiegerichte vragen te stellen zoals de gewenste situatievraag (“hoe wil ik dat de situatie er uit komt te zien?”), de platformvraag (“Wat heb ik al bereikt?”) en de eerdere successenvraag (“Wanneer is het me al een beetje gelukt om voor elkaar te krijgen wat ik nu probeer voor elkaar te krijgen en hoe deed ik dat toen?”).

Je kunt het natuurlijk ook doen zoals Dweck suggereert en één of meerdere vrienden of collega’s opzoeken en met elkaar voorbeelden van fantastische worstelingen te delen.

Als je het probeert, zou ik het erg leuk vinden om te horen hoe het je beviel en wat het opleverde.

 

Meer over progressiegericht werken

Print Friendly, PDF & Email
Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (6)
  • Bruikbaar (4)