Moeten verkopers oneerlijk zijn?

door | okt 16, 2022 | Progressiegericht werken | 4 reacties

Moeten verkopers oneerlijk zijn?

Moeten verkopers oneerlijk zijn? Is bedrog in de commercie acceptabel of zelfs nodig om succesvol te zijn? Jaren geleden sprak ik met iemand die een product verkocht dat goed voor de gezondheid zou zijn. Hij vertelde me dat hij op de verpakking vermeldde: “Klinisch getest!” Lachend voegde hij eraan toe: “Ha, ha, klinisch getest! Dat mag je er gewoon opzetten maar dat betekent helemaal niets!” Hij sprak het uit op een kijk-eens-hoe-slim-ik-ben toon. Onderliggend aan een dergelijke houding, is de gedachte dat als je iets verkopen wil, een beetje misleiding moet kunnen en misschien zelfs noodzakelijk is. Het lijkt me een dubieuze redenering. Ik snap wel dat de verkoper wil verkopen maar het lijkt me dat de koper niet misleid wil worden.

Trainingen Progressiegericht Werken

Gevaarlijke overtuiging: geld verdienen rechtvaardigt bedrog

In dit artikel uit 2016 beschreef ik vijf gevaarlijke overtuigingen. Nummer 4 in dat lijstje was “dat commercie los dient te staan van moraliteit”. Ik gaf de volgende toelichting:

Donald Trump is waarschijnlijk een goed voorbeeld van iemand die deze overtuiging heeft. Wanneer hij geconfronteerd wordt met beschuldigingen van immoreel gedrag verdedigt hij zich soms door te zeggen dat hij deze dingen heeft gedaan als zakenman. Deze mindset gaat er vanuit dat het niet betalen van belastingen, het niet betalen van rekeningen en het misleiden van klanten voorbeelden zijn van goed ondernemerschap. Het is de mentaliteit van: elk geld is goed geld. De mate waarin deze mindset zich heeft verspreid in de zakenwereld is zorgwekkend. Slechts één belangrijk voorbeeld van hoe deze mindset grote schade oplevert, is de farmaceutische industrie (zie hier en hier).

► Geld verdienen rechtvaardigt niet het toebrengen van schade aan individuen en aan de maatschappij. Moreel gedrag sluit het verdienen van geld niet uit. Zaken doen en moraliteit moeten altijd hand in hand gaan met elkaar.

We associëren bedrog normaal gesproken met incompetentie

Brian Guniaa en Emma Levine (2019) deden een onderzoek naar zelfzuchtig bedrog in organisaties. Zelfzuchtig bedrog, ofwel bedrog uit eigenbelang, anderen bewust misleiden om er zelf beter van te worden, komt veel voor in organisaties. We keuren dit soort bedrog in het algemeen af en we associëren het met incompetentie. Wie vals moet spelen is blijkbaar niet deskundig of competent genoeg om op een eerlijke manier goed werk te verrichten en succes te bereiken.

In welke mate zijn functies commercieel?

Guniaa & Levine onderzochten of we bij functies met een verkooporiëntatie dit type misleiding wellicht niet associëren met incompetentie maar juist met competentie. In een eerste onderzoek brachten ze in kaart in welke mate mensen een verkooporiëntatie in functies aan de orde vinden. Met andere woorden: in welke mate vinden mensen functies commercieel? De onderstaande figuur toont de resultaten:

In de verkoop associëren we bedrog met competentie

In verschillende vervolgonderzoeken en toonden zij aan dat hun verwachting correct was. Mensen associëren bedrog in functies met een hoge verkooporiëntatie (bijvoorbeeld verkoop, investeringsbankieren, marketing) inderdaad met competentie, niet met incompetentie.

Als gevolg hiervan blijken we voor dit soort functies geneigd te zijn om mensen aan te nemen die meer geneigd zijn om te misleiden en bedriegen. Dit kan een verklaring zijn waarom we zelfzuchtig bedrog veel tegenkomen in organisaties.

Commercie rechtvaardigt niet misleiding

De auteurs uiten hun zorgen over deze bevindingen en pleiten ervoor om de veronderstelde link tussen misleiding en verkoop te doorbreken. Ik ben het hier mee eens.

Perfecte eerlijkheid bestaat niet en in bepaalde omstandigheden is een leugentje acceptabel of misschien zelfs goed (lees meer hierover).

Maar liegen om te verkopen is een schadelijke vorm van liegen. Het is kortzichtig om te denken dat commercie misleiding rechtvaardigt. Iemand betaalt op enig moment de prijs voor die oneerlijkheid.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (1)
  • Bruikbaar (0)

4 Reacties

  1. Coert Visser

    Af en toe kom ik de term SALESTIJGER tegen, bijvoorbeeld in een wervingscampagne (“Salestijgers gezocht!”).

    Wat zegt het nou over je visie op verkoop dat je de verkoper met een tijger vergelijkt?

    De metafoor ‘salestijger’ kan verkoop zien als een jacht waarbij de klant de ‘prooi’ is. Dit suggereert een eenzijdige dynamiek waarbij de verkoper klanten ‘beschadigt’ of uitbuit, in plaats van oprecht te mikken een wederzijds voordelige transactie en duurzame relatie.

    Een gezondere kijk op verkoop draait om het creëren van waarde en het opbouwen van langetermijnrelaties.

    Antwoord
  2. Coert Visser

    Open link

    ► Elke keer dat ik de reclame van ‘Old Amsterdam’ kaas op tv zie, denk ik aan de vraag die centraal staat in dit artikel: Is bedrog in de commercie acceptabel of zelfs nodig om succesvol te zijn?

    ‘Old Amsterdam’ is een merk dat, ondanks wat de naam en reclames suggereren, niet zo oud is en niet uit Amsterdam komt. De tv-commercials van het merk maken gebruik van gemanipuleerde beelden die suggereren dat de kaas al bestond in de jaren twintig en dertig, terwijl het merk pas in 1985 werd geregistreerd.

    Bovendien is de kaasfabriek van Westland, de maker van Old Amsterdam, gevestigd in Huizen, niet in Amsterdam. Er wordt ook verwezen naar een nepkaaswinkel die in een commercial van 2022 werd getoond.

    Ondanks de marketing van Old Amsterdam als een oude kaas, beweren kaasexperts dat het eigenlijk een snelgerijpte Goudse kaas is die slechts acht maanden rijpt, in plaats van de gebruikelijke 10-12 maanden voor traditionele oude kazen.

    ► We moeten af van het idee dat bedrog in commercie acceptabel en nodig is.

    Antwoord
  3. Gerrit

    Ik denk dat je gelijk hebt Coert. Geldt ook voor veel producten in het zorg en welzijns domein

    Antwoord

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

 

Voeg je bij 525 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser
  2. Coert Visser
  3. Coert Visser
  4. Coert Visser
  5. Coert Visser
  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser
  9. Coert Visser

    Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2024) laat zien dat een hogere inname van plantaardige vetten, vooral…