Een boek dat door de jaren heen een belangrijke invloed op me heeft gehad is “Een echte professional” van David Maister (de Engelse titel is “True professionalism“) . In dat boek pleit David – blijkbaar totaal niet bang om gezien te worden als naïef of idealistisch – ervoor om je werk te benaderen op een ethische, ambitieuze en principiële manier. Ik ken dit boek als sinds het verscheen in 1997 en ik ben het nog steeds eens met het overgrote deel van wat er in staat; en ik ben er nog steeds door geïnspireerd. En misschien nog belangrijker: ik heb het gevoel dat het werkt. Hier zijn 20 citaten uit het boek (ik heb het boek in het Engels gelezen dus mijn vertaling wijkt mogelijk wat af van de officiële Nederlandse vertaling).
-
- Een echte professional voelt geen druk om een nota voor een klant op te drijven, wetend dat elke reductie in omzet die wordt veroorzaakt door efficiënt te zijn ruimschoots zal worden gecompenseerd door de reputatie die verdiend wordt door eerlijk en betrouwbaar te zijn.
- Professionals moeten beslissen met betrekking tot welke onderwerpen ze bereid zijn om aan anderen “het recht om te zeuren” (nagging rights) te verlenen.
- Werkelijk visionaire (en succesvolle) bedrijven hebben ontdekt dat er geen conflict bestaat tussen het streven naar winst en het hebben van een doel dat verder gaat dan winst.
- Mensen geven niet om hoeveel jij weet totdat zij weten hoeveel jij ergens om geeft.
- ‘Professional’ is niet een label dat je aan jezelf geeft – het is een beschrijving waarvan je hoopt dat anderen vinden dat het van toepassing is op je.
- Hou op met studenten te leren dat ze de besten en slimsten zijn.
- Het nobele pad wint inderdaad maar alleen als je bereid bent om de investering over een lange periode te maken.
- Richt je erop om het beste te zijn wat je kunt zijn in wat je wilt doen.
- Succes is een gevolg van doen waar je van geniet. Als je er niet van geniet, hoe kan het dan succes heten?
- Wat belangrijk is is dat wat inspireert tot volharding en vastbeslotenheid – met andere woorden dat waar je om geeft.
- Wanneer voelde je je het meest voldaan? Wanneer imponeerde je jezelf, of was je het meest trots op jezelf?
- Meer dan enige andere factor zijn het de mensen met wie we omgaan die de kwaliteit van ons werkleven bepalen.
- Wat je doet met je declarabele tijd bepaalt je huidige inkomen maar wat je doet met je niet-declarabele tijd bepaalt je toekomst.
- Niemand kan jou leiding geven als je hen niet de toestemming geeft om dat te doen. Maar als je geïnteresseerd bent om zo goed als je kunt te presteren dan denk ik dat er goede redenen zijn om die toestemming te verlenen.
- Voordat een leider geaccepteerd kan worden, laat staan succesvol kan zijn, moeten autonome professionals het ermee eens zijn om beïnvloed te worden door die persoon.
- Jouw taak als leider is om anderen te helpen te slagen, niet om alleen maar naar je eigen succes te streven. Als ik jouw motieven niet vertrouw, doet niets anders er toe – omdat mijn eerste zorg jouw integriteit is.
- Ik zal jouw invloed, begeleiding en leiding accepteren indien (en alleen dan) ik geloof dat jij en ik gelijke doelen hebben.
- Ik zal jouw begeleiding en kritiek niet accepteren tenzij jij ondersteunend en zorgzaam bent. Aan de andere kant moet je steeds veeleisend zijn.
- Of je waarden wel of niet werken wordt in belangrijke mate bepaald door of er consequenties verbonden zijn aan het niet naleven ervan.
- Als jouw cliënten hun vrienden niet actief vertellen over jou dan is je werk misschien niet zo geweldig als je denkt.
Ik hoop dat ze je aanspreken en zou het leuk vinden als je me vertelt welke je het meest nuttig vindt.
0 reacties