Categorie: Mindset
- Onderzoek: sterktegerichte interventie wekt statische mindset op en verzwakt presteren
- Is het mogelijk om ouderdomsverziendheid tegen te gaan?
- Drie manieren van ik-ben-denken die schadelijk kunnen zijn
- Alternatieven voor ik-ben formuleringen
- Wanneer ego-uitputting niet van toepassing is
- Carol Dwecks mindsettheorie getest en grotendeels bevestigd
- Nieuwe mogelijkheden voor progressie op hogere leeftijd?
- Hoe de motivatie en mindset van leraren voorspelt hoe zij lesgeven
- Twee factoren die duurzame progressie mogelijk maken
- Dementerenden kunnen ook blijven leren
- Checklist groeimindset
- “Wat moeten we met de slechtheid van de mens?”
- Twee nieuwe onderzoeken over effecten van groeimindset-interventies met verschillende conclusies: hoe kan dit?
- Wat is een groeimindset niet?
- Wat zou je graag leuk willen leren vinden?
- Carol Dweck: De kracht van geloven dat je kunt verbeteren
- Groeimindsetinterventies met meer effect door neurofeedback
- Kritische analyse van Sisk et al. (2018) – twee meta-analyses over mindsets
- De veranderlijkheid en veranderbaarheid van persoonlijkheid
- Hoe kun je beter worden in waar je om geeft?
- Zelfoverschatting en de statische mindset
- Attributie en groeimindset
- Carol Dweck over de groeimindset (filmpje)
- Hoogbegaafdheid en de statische mindset
- 7 Mindsetrubrieken
- 3 Vragen en antwoorden over de groeimindset
- Hoe wiskundeangst bij ouders hun betrokkenheid bij het onderwijs van hun kinderen kan beïnvloeden (en hun prestaties)
- Misvatting 2: de theorie van mindset zegt dat iedereen of een fixed mindset of een groeimindset heeft
- Excellencisme: het realistische en gezonde alternatief voor perfectionisme
- Het belang van een groeimindset voor universitair docenten in exacte vakken
- Groeimindset staat op een stevige fundering maar we zijn het huis nog aan het bouwen
- Effectief Leiderschap in de Moderne Tijd: Nieuwe Inzichten uit Onderzoek
- Statische mindset over sociale status en pestgedrag
- Het veranderen van je persoonlijkheid
- Experiment: adolescenten leren hoe emoties kunnen worden beïnvloed, werkt
- Een groeimindset maakt managers effectiever
- Bevindingen van groeimindset-onderzoek toepassen op scholen
- Groeimindset-interventie verhoogt interesse in wiskunde en wetenschap
- De dubbelprocesaanpak naar progressie
- Hoe mindsets van docenten de interesse voor exacte studies beïnvloeden
- Een lerende houding is essentieel voor leiderschapsontwikkeling
- Toxische negativiteit: hoe overmatig negatieve denkstijlen ons belemmeren
- De psychologie van complimenteren
- Depressie bij jongeren: gratis, korte, en zelf uitvoerbare interventies kunnen helpen
- Misvatting 6: het verbeteren van leren en presteren is louter een kwestie van mindset
- Het leren gaat door na het presteren
- Mindset is ook belangrijk voor sociaal gedrag
- Zie jezelf als een werk in progressie
- Kritiek op het onderzoek naar mindsets
- Slimmer worden in 5 stappen
- Gemotiveerd Blijven tijdens de Pandemie: De Rol van Groeimindset en Autonomie-ondersteuning bij Thuisonderwijs
- Interview met Carol Dweck
- Paradigmaverschuiving in sociale wetenschap: de heterogeniteitsrevolutie
- Onderzoek: groeimindset hangt samen met bevlogenheid
- De talentbias – onbewust, veelvoorkomend en schadelijk
- De brede invloed van mindsets (animatie)
- Kennisquiz over progressiegericht werken (2)
- Het beïnvloeden van mindsets
- De effecten van bewondering en jaloezie
- Wat zijn de nadelen van overdreven complimenten aan kinderen?
- De leermindset: vier overtuigingen voor schoolsucces
- Zelfgestuurde persoonlijkheidsontwikkeling
- Kennisquiz over progressiegericht werken (1)
- Oefening: Deel je fantastische worsteling
- Hoe we vitaal oud kunnen worden
- Hoe onze stressmindset onze perceptie en reactie op stress verandert
- 3 Dimensies van effectief studeren
- Mathematical Mindsets: opwekken van groeimindsets in wiskundeonderwijs
- De groeimindset en intrinsieke motivatie dragen beide bij aan volharding
- De belemmerende effecten van impliciete zelfovertuigingen
- Waarom ik het woord ‘talent’ liever niet gebruik
- 10 Misvattingen over mindset
- Misvatting 1: de theorie van mindset zegt dat kan iedereen alles kan bereiken en leren
- Groeimindsetbevordering door waardenafsteming: betere prestaties, minder ongelijkheid
- Progressiegericht werken: model van betekenisvolle progressie
- Een groeimindset beschermt tegen negatieve effecten van een lage sociaal-economische afkomst
- Misvatting 3: er valt weinig te doen aan wat voor mindset je hebt
- Zelftheorieën en progressie
- Het wegoefenen van foutjes
- Kleuters zelfbeheersing aanleren via een verhaaltje
- Laten we onze mindset over de wereld veranderen
- Checklist: 7 vragen om je professionele ontwikkeling te ondersteunen
- De strategische mindset verbetert strategieën en prestaties
- Mindsetdagboek
- Antwoorden op vier kritische vragen over de groeimindset
- Blijven werken aan het ontwikkelen van je groeimindset en je autonome motivatie
- Hoe Reablement de ouderenzorg kan helpen verbeteren
- Kunnen zelfovertuigingstechnieken averechts werken?
- Misvatting 9: de theorie van mindset is alleen bruikbaar voor individuen
- Hoe je een groeimindset kunt opwekken (en wat je beter niet kunt doen)
- Een groeimindset over zelfregulatie
- Wanneer werken groeimindsetinterventies goed en wanneer minder goed?
- Eenvoudige interventie om de groeimindset van leraren te bevorderen
- Een subtiele progressiegerichte groeimindsetinterventie
- Onderzoek: groeimindsetinterventies door leraren werken
- Geloven in de ‘onuitputtelijkheid’ van wilskracht werkt
- Wat is je mindset over kansen?
- Wilskracht zien als gelimiteerd hangt samen met lage progressie en laag welbevinden
- De synergetische mindsets interventie
- Zijn we overgeleverd aan onze emoties?
- Een groeimindset over moraliteit
- Hoe een statische mindset met depressie samenhangt
- Groeimindset-interventie verbetert stressreacties van adolescenten
- Mindset: een blik uit twee tijdperken
- Mindsetinterventie voor kinderen verlaagt hun depressie
- Tegenspoed in de kindertijd: statische mindset, leerproblemen en internaliserende symptomen
- Hoe statische mindsets van docenten hun studenten belemmeren
- Korte interventie verlaagt kans op depressie
- Het geloof dat je je emoties kunt veranderen is goed voor je
- De relaties tussen sociaaleconomische status, mindsets en schoolprestaties
- Voorspellen motivatie en mindset levensuitkomsten van oudere mensen?
- Mindsets en stigma’s over geestelijke gezondheid en obesitas
- Mindset: man-vrouw verschillen en opleidingsniveau
- Groeimindset in het onderwijs: goed voor leerlingen en docenten
- 10 Suggesties voor een groeimindset tijdens de Corona-crisis
- Gebruik metacognitie om je stressmindset te veranderen en beter te functioneren
- Hoe ouders over falen denken, voorspelt de mindsets van hun kinderen
- De problemen met tweelingonderzoeken
- Door een psychologische bril kijken naar cultuur
- De groepsgroeimindset: groepen kunnen veranderen en verbeteren
- Cultures of growth: de vele voordelen van groeimindsetculturen
- Carol Dweck reflecteert op de groeimindset in het onderwijs
- Carol Dweck (2019): de keuze om het verschil te maken
- Hoe een statische mindset over persoonlijkheid samenhangt met depressie en psychische nood
- 3 Tips om als leraar zelf het voorbeeld te geven van een groeimindset
- “Dit is saai!” – uiting van ongemotiveerdheid of van een statische mindset?
- Kennisquiz over mindset (1)
- Hersenvitaminen: compact, interessant en bruikbaar
- In hoeverre draagt intellectuele bescheidenheid bij aan het leren van nieuwe dingen?
- Ondersteunende boodschappen van docenten versterken het effect van stressinterventies
- Hoe ik mijn angst voor het spreken voor groepen overwon
- Powerpointpresentatie over de Mindsettheorie
- Zelfkleinering en de statische mindset
- Docentgedragingen die boodschappen geven over hun mindset
- De leerzone en de presteerzone (animatie)
- Hoe robuust zijn onderzoeksbevindingen over de groeimindset?
- 3 Misverstanden over de groeimindset opgehelderd
- Mindset en interesses – kant en klaar of ontwikkelbaar?
- Enquête over mindset bij juniormentoren op een middelbare school
- De sociale besmettelijkheid van mindsets
- Duurzame inzet: effectief en voldoende lang
- Kiezen voor goed onderwijs en voor de groeimindset
- Organisatiemindset: wat zijn de kenmerken en consequenties?
- Niet je eigen mindset maar je lesaanpak hangt samen met de mindset van je leerlingen
- Mindset-interventies door oud-studenten
- Eenvoudige heranalyse van Li & Bates (2019) laat zien dat Mueller & Dweck (1998) niet wordt ontkracht maar juist bevestigd
- Impliciete bias buitenspel zetten (sidelining bias)
- National Study of Learning Mindsets: wanneer en voor wie verbetert een mindsetinterventie het presteren?
- Nieuw boek over de ontwikkelbaarheid van intelligentie
- Wat is de relatie tussen leerdoelen en intrinsieke motivatie?
- Presentatie mindset en motivatie
- “Gelooft u echt dat ik kan veranderen?”
- De groeimindset gaat samen met een besef van je eigen beperktheid
- Waarom herstellen we beter na falen wanneer we een groeimindset hebben?
- Organisatiemindsets voorspellen vertrouwen en betrokkenheid
- Wat is het effect van hoe ouders feedback geven op de prestaties van hun kinderen?
- Het mindset-betekenissysteem
- De straffende versus de empathische mindset
- Wekken persoonscomplimenten spieken op?
- Mindset en uitdagingen aangaan
- Cijferloos Leren: Beter Leren, Minder Prestatiedruk
- Misvatting 4: de theorie van mindset gaat alleen over intelligentie
- Klassiek onderzoek Mueller & Dweck (1998): de ondermijnende effecten van intelligentiecomplimenten
- De Inherence Bias bij Kleuters: Hoe Verklaren ze Prestatieverschillen?
- Korte online mindset-interventie verbetert schoolcijfers
- De groeimindset en het accepteren van verantwoordelijkheid
- Misvatting 5: mensen met een groeimindset zijn obsessief met leren bezig en willen altijd de beste zijn
- Aanmoedigingen die een groeimindset opwekken (Khan Academy onderzoek)
- Onderzoek: ouderen beter in corrigeren van gemaakte fouten dan jongeren
- Carol Dweck: “The Growth Mindset” | Talks at Google
- De dubbele groeimindset
- Empatische-mindset interventie bij leraren: minder schorsingen
- Kennisquiz over mindset (2)
- De rol van mindset en motivatie in de leerprestaties van brugklassers
- Positieve stereotypes kunnen prestaties ook ondermijnen
- De universele mindset en onderwijs als fundamenteel recht
- Valse groeimindset: oppervlakkig napraten van groeimindset-ideeën
- Alfie Kohns misleidende kritiek op Carol Dweck
- Hoe interpreteer jij het als je ergens veel moeite voor moet doen?
- Hoe verkleinen we de kans op sjoemelen?
- Overwinnen van stereotypen: de rol van intellectuele bescheidenheid en briljantheid-oriëntatie in onderwijs en werk
- Microklimaten in de klas: doelstructuren en docentenmindsets
- Schrijf de mindsettheorie nog niet af
- Een groeimindset maakt toekomstgericht
- Misvatting 7: het concept van de groeimindset gaat alleen over kinderen
- Hoe ontwikkel je volharding?
- Groeimindset: meer bereid anderen te helpen in hun ontwikkeling
- 5 Manieren waarop mindset relevant is in de hulpverlening en zorg
- De naturaliseerfout: denkfouten achter beweringen over de menselijke natuur
- Groeimindset en het verminderen van ongelijkheid in het onderwijs
- Hoe Motivatiestijlen en Mindset van Leraren Cognitief Begaafde Leerlingen Beïnvloeden
- Genen x omgeving: we kunnen intelligentie verwerven
- Misvatting 8: het concept van de groeimindset zet kinderen te veel onder druk
- Negatieve gevolgen van een statische mindset over persoonlijkheid
- Mindset-interventie voorafgaand aan universiteit helpt prestatieverschillen voorkomen
- Zelfhandicappen en Groeimindsetinterventies: Heterogeniteit in Effecten
- Kunnen we mentale inspanning leuk leren vinden?
- Misvatting 10: het concept mindset is niet relevant voor mensen met een verstandelijke beperking
- Hoe verhoudt de self-enhancement bias zich tot de negativiteitsbias?
- De mindset van de leraar
- Kennisquiz over mindset (3)
- Een paradox van groeimindsets: welzijn versus activisme
- Een not-yet toets
- De ontdekking van de groeimindset, 40 jaar geleden
- Zelfs Einstein worstelde!
- Opschalen van kleine psychologische interventies
- Kennisquiz over mindset (4)
- Wilskracht versus vrijwillige strategische zelfbeheersing
- Intellectuele bescheidenheid en het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden
- Carol Dweck: Leading Students Toward Contribution to Society
- Willen we echt goed worden dan moeten we zwoegen
- Carol Dwecks theorie over de fundamenten van persoonlijkheidsontwikkeling
- Neuroplasticiteit bij ouderen
- Studiebegeleidingsgesprek met een student (mindsetinterventie)
- Hoe de statische mindset de gevolgen van afwijzing verergert
- De vitaliteit bij autonome doelen wekt een groeimindset over wilskracht op
- Zelfhandicappen: jezelf belemmeren zodat je eventueel falen kunt wijten aan deze belemmering
- 8 Groeimindsetinterventies
- Hoe maak je een goede indruk?
- “Ik wil de moeilijke puzzel pakken!”
- Wil je mij vragen wat er goed gaat in mijn werk?
- Leren of etaleren, waar ben je op gericht?
- Ontmaskeraars ontmaskerd? Repliceerders hebben een belang bij het mislukken van replicaties en permitteren zich te veel vrijheden
- Drie bevindingen over groeimindsetculturen in organisaties en klassen
- Hoe bereid zijn we om het gesprek met andersdenkenden aan te gaan?
- De synergetische mindset interventie (animatie)
- Leidinggevende toont een groeimindset
- Is cultuurverandering mogelijk en wenselijk?
Hier wat ik zou doen: Mats heeft het besproken en Frank geeft aan dat zijn gedrag niet betekent dat hij…