Suggesties na sessie 4
Hieronder vinden jullie nog een paar aanvullende suggesties n.a.v. de laatste sessie:
- Lees Naar een betere definitie van leerlingbetrokkenheid (mèt agentische betrokkenheid)
- Lees: de les interessanter maken
- Lees deze artikeltjes over de logische consequentie aanpak: 1, 2, 3, 4
- Luister: podcast de logische consequentie-aanpak en lees dit artikel: lichte straf of logische consequentie
- Lees meer over De plus achter de min: hoe vraag je door?
- Lees in het boek Progressiegesprekken hoofdstuk 2 en 3 over motivatie
Presentatie: Presentatie Logische consequentie aanpak
Suggesties na sessie 3
Onze suggestie is om 3 van de volgende 6 huiswerktips uit te voeren voor de volgende keer.Hieronder vinden jullie weer zes nieuwe suggesties. Zou je er drie willen kiezen om te doen?
- Lees Het leren-en-presteren-model en Reflectie en zelfreflectie: belangrijk onderdeel van de leerzone
- Lees Hoe progressiegerichte intervisie de wijsheid in een team kan stimuleren
- Lees Progressiegericht nee zeggen: verzoek, belang, alternatief,
- Luister naar deze podcast: hoe formuleer je de rationale?
- Bekijk dit Eduardo Briceño over de leerzone en de presteerzone en Progressiegericht Nee zeggen
- Probeer eens een progressiegericht lesbezoek uit met iemand anders die ook deze training volgt en benut het volgende voorbeeld ter inspiratie: https://progressiegerichtwerken.com/wp-content/uploads/2021/06/progressiegericht-lesbezoek.pdf
Suggesties na sessie 2
Onze suggestie is om 3 van de volgende 6 huiswerktips uit te voeren voor de volgende keer.
Suggesties
- Lees/bekijk/luister naar een aantal van de bijdragen over het monitoren van progressie die je via deze link kunt vinden en lees in het boek Progressiegesprekken hoofdstuk 8 over het alternatief voor beoordelingsgesprekken. Lees ook schaffen we toetsen beter af en opmerkingen of cijfers Bespreek met iemand die deze training ook volgt wat/hoe deze informatie bruikbaar is voor het monitoren van progressie van leerlingen.
- Lees “Dit is saai!” – uiting van ongemotiveerdheid of van een statische mindset?
- Bekijk deze animatie over waar groeimindset interventies met name nuttig zijn en luister naar deze podcast over drie samenhangende groeimindsetinterventies
- Lees Hoogbegaafdheid en de statische mindset en De mindset van de leraar
- Lees De CPW 7-stappenaanpak en 3 progressiegerichte pijlers en Marcs herexamen
- Bedenk progressiegerichte huiswerksuggesties voor leerlingen en lees dit artikel ter ondersteuning daarbij
Video/presentatie:
- Eduardo Briceno over de groeimindset
- Dave Paunesku over het modelleren van een groeimindset
- Austin’s butterfly
Suggesties na sessie 1
Buddykoppels: zoek een buddy op in de groep en wissel samen uit hoe je (een onderdeel van) progressiegericht werken wilt gaan uitproberen.
Onze suggestie is om daarnaast 3 van de volgende 6 huiswerktips uit te voeren voor de volgende keer.
Suggesties
- Lees meer over de zelfdeterminatietheorie, bijvoorbeeld over autonomie en structuur (hier of hier), over de nadelen van controle en dwang (hier of hier), de logische-consequentie-aanpak of agentische betrokkenheid.
- Verdiep je in progressiegericht helpen door te luisteren naar deze podcast en maak vervolgens een (wandel)afspraak met iemand anders die ook deze training volgt. Voer tijdens die afspraak een progressiegericht help-gesprek aan de hand van de De CPW zeven stappen aanpak
- Lees 6 principes van progressiegericht sturen en bekijk Progressiegericht sturen in vogelvlucht (video)
- Lees in het boek Progressiegesprekken hoofdstuk 2, 3 en 4 over motivatie en psychologische basisbehoeften. Maak na afloop een paar aantekeningen van wat je met name interessant en bruikbaar vindt in wat je hebt gelezen. Vertel je buddy wat je hebt opgeschreven.
- Bekijk de inhoudsopgave van het Handboek Progressiegericht Coachen en zoek er één ding uit dat je nieuwsgierig maakt. Lees de paragraaf of het hoofdstuk over dat onderwerp en noteer na afloop op wat voor idee het je heeft gebracht.
- Verdiep je in progressiegericht sturen door deze animatie te bekijken, naar deze podcast te luisteren en dit artikel te lezen. Probeer daarna een paar stuurvragen te formuleren voor vaak voorkomende situaties in jouw werk waarin sturen aan de orde is.
Video/presentatie:
- Bekijk deze video van Ed Deci over autonomie-ondersteuning. Vervolgens kun je deze samenvatting bekijken inclusief een toelichting over autonomie en structuur en nadelen van het gebruik van ‘control’.
- Sturen
Deze internetpagina
Deze internetpagina is alleen bedoeld voor jullie groep en dient ter ondersteuning bij de training. Op deze pagina komen artikelen, podcasts, filmpjes en suggesties te staan.
Data
De training bestaat uit vier sessies:
- Sessie 1 op 30 maart van 10.00-16.00 uur in Vianen
- Sessie 2 op 22 april van 13.00-16.30 uur online via Zoom
- Sessie 3 op 25 mei van 10.00-16.00 uur in Vianen
- Sessie 4 op 9 juni van 13.00-16.30 uur online via Zoom
Het adres waar de fysieke trainingssessies plaatsvinden is Centrum Progressiegericht Werken, Centrum Progressiegericht Werken, Gebouw Le Palmier, Lange Dreef 15, Vianen. Vanaf kwart voor tien staat de koffie/thee klaar. Er wordt een lunch verzorgd.
Wat kun je lezen?
Ben je nog niet zo bekend met progressiegericht werken? Dan is onze suggestie om even te grasduinen op de volgende twee websites en enkele artikelen die je met name aanspreken te lezen.
Boeken
Op de eerste trainingsdag krijg je twee boeken, die we gaan gebruiken ter ondersteuning bij de training. Telkens na afloop van een trainingsdag geven we je suggesties welke stukjes je kunt lezen ter voorbereiding op de volgende trainingssessie.
Wat kun je doen ter voorbereiding?
Als je je wilt voorbereiden op de eerste dag dan vind je hieronder twee suggesties. Zou je er eentje uit willen kiezen en die willen doen?
- Voer op onze twee sites in het zoekvenster een zoekterm in (zeven stappen, motivatie, progressie, groeimindset) en lees op elke site 1 artikel dat je interessant lijkt. De sites kun je hier vinden: Coert’s site en Gwenda’s site
- Let de komende weken aan het einde van een paar dagen op welke (kleine) progressie je die dag hebt geboekt in iets dat belangrijk voor je is. Maak een notitie van die (kleine) progressie en lees de aantekeningen vlak voor de eerste trainingsdag even door.
Open link ► Dit artikel van Van Quaquebeke en Gerpott (2023) laat zien dat kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere…
Open link ► Dit artikel van King, Haw en Wang (2024) laat zien dat het bieden van behoefte-ondersteunend onderwijs, dat…
Beste Juf, kan ik me heel goed voorstellen!
Samen met mijn collega heb ik twee jaar zo mogen werken. In een woord geweldig. Voor jezelf als leerkracht maar…
Een reden waarom de negativiteitsbias sterker werkt bij zelfselectie, kan ook zijn dat het te maken heeft met attributie. Als…
Open link ► Dit artikel van Zhao et al. (2024) laat zien dat een hogere inname van plantaardige vetten, vooral…
Open link ► Dit artikel van Kahleova et al. (2024) laat zien dat het volgen van een vetarm veganistisch dieet…
Bedankt voor je waardevolle suggestie, Marcel. Ik heb het artikel aangepast en pleit er nu in voor de term kwaadaarige…
Het gebruik van de term "donker" voor iets slechts kan weer onbewuste connotaties oproepen die problematisch kunnen zijn. Het koppelen…
Open link ► Dit artikel van Reeve en Cheon (2024) laat zien dat leraren kunnen leren om autonomie-ondersteunend les te…
Recente onderzoeken tonen een significante afname in de voorspellende waarde van intelligentietests voor werkprestaties. Ondanks dit worden deze tests nog…
Ik denk dat het iets te kort door de bocht is om te stellen dat intelligentietesten een mindere correlatie hebben…