Wijzer kijken naar je eigen situatie door afstand te nemen

Wijzer kijken naar je eigen situatie door afstand te nemen

Door met afstand te kijken naar je eigen problemen, vanuit een derdepersoonsperspectief, kun je komen tot wijzere oordelen.

Een krachtig hulpmiddel voor het bereiken van progressie in veel situaties is de techniek van perspectiefwisselingen. Hiermee bedoel ik het kijken vanuit een derde persoonsperspectief naar de situatie. In progressiegericht coachen gebruiken we dit principe door perspectiefwisselingsvragen te stellen. Een voorbeeld van zo’n vraag is: “Waaraan zouden anderen over een tijdje kunnen merken dat je situatie beter is geworden?” In dit artikel beschrijf ik bewijs voor het motiverende effect van het visualiseren van een dergelijk derde-persoonsperspectief. In dit artikel beschrijf ik hoe je perspectiefwisselingen kunt benutten om moeilijke gesprekken voor te bereiden. Een nieuw onderzoek laat zien dat het vaak gemakkelijker is om te komen tot wijze beslissingen wanneer mensen een derde-persoonsperspectief innemen.Lees verder »

De combinatie van kritisch denken en hoop

De combinatie van kritisch denken en hoop

Hoop zonder kritisch denken leidt tot naïviteit en kritisch denken zonder hoop leidt tot cynisme. Om te overleven hebben we beide tegelijk nodig.Lees verder »

Mindfulness-meditatie verlaagt stress

Mindfulness-meditatie verlaagt stressMindfulness-meditatie heeft veel gezondheidsvoordelen. Nu lijkt duidelijk te worden dat dat vooral komt door een verlaging van de stressbeleving.

Eerder schreef ik al over onderzoek naar de positieve effecten van mindfulness-meditatie (MM). Dat onderzoek is volop in ontwikkeling. Dat MM positieve effecten heeft en welke dat ongeveer zijn blijkt uit overzichtspublicaties zoals deze en deze. Ook is er onderzoek dat laat zien dat MM leidt tot structurele (anatomische) veranderingen in het brein zoals dit onderzoek (verdikking rechter insula en  somatosensorische cortex), dit onderzoek (vorming van hersenwindingen), dit onderzoek (grotere dichtheid grijze stof in de hippocampus, de posterior cingulate cortex, de temporo-parietal junction en het cerebellum), dit onderzoek (zwakkere verbindingen tussen de dmPFC en de insula en amygdala). Daarnaast is er onderzoek dat laat zien dat MM de bloeddruk en stressbeleving verlaagt. Samengevat lijkt het erop dat MM allerlei goeds teweeg brengt maar er is nog geen duidelijk overzicht en geen duidelijke theorie over hoe MM deze positieve effecten nu precies teweeg brengt.Lees verder »

Laten we een druppel in de golven zijn

Als we horen over de diverse spanningen en problemen in de wereld kunnen we ons soms angstig en machteloos voelen. Is onze vrijheid serieus in gevaar door toedoen van religie-geïnspireerd terrorisme? Dreigt de opleving van extreem-rechts ons terug te werpen naar de tijd van de tweede wereldoorlog? Is er een serieuze oorlogsdreiging naar aanleiding van de situatie in Oekraïne? Zal de opwarming van de aarde op korte termijn ernstige verslechteringen teweeg brengen voor mens en milieu? Leidt de commercialisering van de gezondheidszorg ertoe dat we artsen niet meer kunnen vertrouwen?

Ik sprak laatst met iemand over één van deze onderwerpen en toen zei deze persoon: “Ik maak me er zorgen over maar ik zou niet weten wat ik als individu kan doen om de situatie beter te maken.” Een terechte opmerking denk ik. Sommige problemen spelen zich op zo’n grote schaal af dat we als individu weinig kunnen doen om ze op te lossen. Toen we het hierover hadden moest ik denken aan een uitspraak van Albert SchweitzerLees verder »

7 Mindsetrubrieken

Ben je docent of ouder en geïnspireerd door de groeimindset? Misschien zoek je dan wel eens naar manieren om kinderen te begeleiden. Een interessante manier om het gesprek aan te gaan met kinderen is met behulp van de Mindset Works Effective Effort Rubric. Dit is een eenvoudige matrix die helder, aan de hand van 7 rubrieken, de verschillen tussen een fixed mindset en een groeimindset beschrijft. Wat je kunt doen is samen met de leerling kijken naar deze matrix en hem of haar vragen hoe hij of zij op dit moment omgaat met de verschillende rubrieken. Deze rubrieken zijn: (1) uitdagingen aangaan, (2) leren van fouten, (3) accepteren van feedback en kritiek, (4) oefenen en verschillende strategieën uitproberen, (5) volharding (concentratie op de taak), (6) vragen stellen en (7) risico’s nemen. Lees verder »

Het wegbewegen van Parkinson-symptomen?

Het wegbewegen van Parkinson-symptomen?Al enkele malen heb ik geschreven over de voordelen van wandelen (zie hier, hier en hier). In mijn recensie van Erik Scherders boek Laat je hersenen niet zitten vat ik de voordelen van lopen, wandelen, zoals hij die beschrijft, samen. Dagelijks matig intensief bewegen, ten minste een half uur of zo, zorgt niet alleen voor een betere lichamelijke fitheid maar ook voor het gezonder houden van je hersenen waardoor je verstandelijk beter functioneert en specifieke mentale problemen minder snel optreden. Scherder citeert onderzoek waaruit het beeld naar voren komt dat de voordelen van bewegen vooral aangetoond zijn bij mensen die nog niet getroffen zijn door breinaandoeningen. Voor mensen die al wel een breinaandoening hebben, is er veel minder bewijs, deels omdat er gewoonweg heel weinig onderzoek is gedaan, deels omdat de resultaten van het onderzoek dat wel is gedaan, wat wisselend zijn. In Norman Doidges boek The brain’s way of healing staat een aansprekende casusbeschrijving van een Parkinson-patiënt John Pepper, die veel baat heeft bij lopen. Lees verder »

Resetten tijdens een gesprek

Resetten tijdens een gesprek

Heb je als coach of adviseur weleens meegemaakt dat je een gesprek aan het voeren bent met een coachee of een klant en dat je het gevoel hebt dat het gesprek niet helemaal lekker loopt? Iedereen maakt dat wel eens mee, denk ik. Het kan te maken hebben met het gevoel dat je eigen bijdrage in het gesprek niet zo goed is bijvoorbeeld omdat je vragen niet zo goed zijn of omdat je manier van reageren niet zo goed is. Ook kan het te maken hebben met het gevoel dat je gesprekspartners het gesprek niet zo nuttig of prettig vinden. Die indruk kun je bijvoorbeeld krijgen als ze wat fronsen, of wat weerstand lijken te vertonen. Zou je zulke momenten het gesprek niet even willen kunnen resetten? Nou, dat kan. Hier is een eenvoudige manier waarop je dat kunt doen. Lees verder »

Hoe we vitaal oud kunnen worden

De kennis over hoe we vitaal oud kunnen worden neemt toe. Natuurlijk hebben we dit niet volledig in de hand maar we kunnen de kans erop wel vergroten. Lees verder »

Leidinggevenden helpen om duidelijk te zijn

Leidinggevenden zijn soms niet zo duidelijk over wat zij verwachten van een medewerker en hopen dat een externe coach of trainer deze duidelijkheid kan bieden. Dat werkt vaak niet. 

Leidinggevenden vinden het niet altijd zo gemakkelijk om duidelijk te zijn over hun verwachtingen van medewerkers. Mogelijk heeft dit ermee te maken dat ze niet autoritair willen overkomen of omdat ze wel eens negatieve reactieve reacties hebben gehad op eerdere pogingen om duidelijk te zijn. Als coach kreeg ik eens het verzoek van een leidinggevende om een van zijn medewerkers te coachen. Ik vroeg wat of er wat hem betreft een doel van de coaching was en de leidinggevende reageerde in wat algemene (vage) termen. Ik herinner me niet meer precies wat hij zei -het is al bijna 15 jaar geleden- maar ik kreeg de indruk dat de coaching helemaal bedoeld was voor deze medewerker en dat de leidinggevende zelf geen specifieke doelen had met de coaching. Lees verder »

Attributie en groeimindset

Attributie en groeimindset

We kunnen vaak eenvoudig beïnvloeden hoe anderen hun falen interpreteren. Door dit te doen kunnen we het makkelijker maken voor hen om vol te houden.Lees verder »

Neuroplasticiteit en genezing

Nieuwe bevindingen over neuroplasticiteit zijn niet alleen in het algemeen belangrijk voor ons allen maar ook voor de genezing van breinaandoeningen.Lees verder »