Behandel mensen alsof ze zijn wat ze zouden moeten zijn
Recent moest ik denken aan een citaat van Johann Wolfgang von Goethe: “Behandel mensen alsof ze zijn wat ze zouden moeten zijn en je zult ze helpen te worden wat ze kunnen zijn.” Lees verder »
De Ontwikkeling van Wijsheid. Over de geschiedenis en wetenschap van wijsheid
De Ontwikkeling van Wijsheid. Over de geschiedenis en wetenschap van wijsheid.
Coert Visser (2021), Hardcover, 240 pagina’s, 9789079750115
De zoektocht naar wijsheid is bijna zo oud als de mensheid zelf. Al duizenden jaren geleden hebben filosofen, theologen en schrijvers inspirerende antwoorden geformuleerd op de vraag wat wijsheid is en hoe je het ontwikkelt en toepast. Tegelijk blijft er verwarring vanwege de grote verscheidenheid aan perspectieven op wijsheid. Sinds enkele decennia is er aandacht van wetenschappers voor het onderwerp. En dat helpt. Lees verder »
Interview met Judith Glück
Judith Glück is hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Klagenfurt in Oostenrijk. Ze is één van de toonaangevende wetenschappers in het opkomende gebied van wijsheidswetenschap. Ze begon dit onderwerp ruim 20 jaar geleden te bestuderen, waar ze werkte met de pionier van de wijsheidswetenschap Paul Baltes aan het Max Planck Instituut in Berlijn. Haar onderzoek heeft zich gericht op hoe leken tegen wijsheid aankijken, hoe wijsheid zich ontwikkelt, hoe deze kan worden gemeten, op situationele determinanten van wijsheid en op de relatie tussen wijsheid en waarden en intuïties. Samen met haar collega Susan Bluck introduceerde ze het MORE Life-ervaringsmodel van wijsheid. In dit interview vraag ik naar een verscheidenheid aan onderwerpen, zoals wat wijsheidswetenschap is, wat wijsheid zelf is, waarom wijsheid nu misschien meer dan ooit nodig is in de wereld, en hoe wijsheidswetenschap kan bijdragen aan vooruitgang in de wereld. Lees verder »
Loslaten van Leerstijlen
Video over een van de hardnekkigste mythes in onderwijs: dat leerstijlen bestaan en dat ze bepalen hoe je moet lesgeven.
De professional was niet in vorm. De ander vond het toch nuttig!
Verschillende deelnemers aan eenzelfde gesprek kunnen dit gesprek heel verschillend beleven. In progressiegerichte gesprekken en sessies vindt dit ook plaats. Wat we regelmatig tegenkomen is dat progressiegerichte professionals het gevoel hadden dat ze niet goed in vorm waren en dat de sessie niet bepaald goed verliep. De andere betrokkenen kunnen echter een heel andere ervaring hebben en een heel andere herinnering aan het gesprek. Hieronder kun je drie kleine voorbeelden lezen waarbij dit aan de orde was.
Lees verder »
De vele verrassende voordelen van online trainingen
Online trainingen blijken vele verrassende voordelen te hebben. Bovendien zijn veel aarzelingen die we met zijn allen van tevoren hadden ongegrond gebleken. Lees hieronder onze ervaringen.
Lees verder »
Beginnen met standaardcasussen en contrasterend leren
In onze trainingen progressiegericht werken bieden we deelnemers veel gelegenheid om te oefenen met verschillende technieken en methodieken. Hieronder ligt ik twee dingen toe aan hoe we dat oefenproces meestal vormgeven: beginnen met standaardcasussen en contrasterend leren.
Lees verder »
Stiltes laten vallen: onderschatte gespreksvaardigheid
Het laten vallen van stiltes is een onderschatte gespreksvaardigheid. Lees hier wat enkele belangrijke voordelen van het benutten van stiltes in gesprekken zijn.
Lees verder »
Checklist wijs redeneren
Veel problemen die we in het dagelijks leven tegenkomen vragen niet alleen om intelligentie, kennis en vaardigheden maar ook om wijsheid. Dit is vooral het geval bij zogenaamde slecht gestructureerde problemen. Slecht gestructureerde problemen zijn problemen waarbij sprake is van een aantal lastige kenmerken. Zo is er vaak sprake van onvolledige, tegenstrijdige en onduidelijke informatie. Ook is er vaak onduidelijkheid over doelen. Betrokkenen zijn het vaak niet eens over hoe belangrijk het vraagstuk is over wat er precies bereikt moet worden. Ook hebben betrokkenen vaak tegengestelde overtuigingen, meningen en belangen. En als klap op de vuurpijl kan er nog sprake van onderling wantrouwen zijn tussen betrokkenen. Via de onderstaande checklist kun je in dit soort situaties wijzer kunt denken en doen. h
Individuele coaching en training
Naast trainingen over progressiegericht werken bestaat ook de mogelijkheid om bij ons individuele coaching en training te volgen (zie hier). Een dergelijk traject kan op verschillende manieren ingevuld worden en diverse voordelen hebben.
Lees verder »









Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…
Zeker. Leuk je vandaag ontmoet te hebben, Bahman.
Interessant en het lijkt veel op oplossingsgericht werken
Beste Marjan, Onderzoek laat correlaties zien tussen bescheiden leiderschap en creativiteit/betrokkenheid. Bij mijn weten is er nog weinig bewijs voor…
Coert, bestaat er onderzoek als dit, specifiek gericht op topsport / prestatiegerichte organisaties?
In een essay in The Guardian schrijft neurobioloog Gina Rippon dat de sterke groei in autismediagnoses géén mode of overdiagnose…