De Ontwikkeling van Wijsheid. Over de geschiedenis en wetenschap van wijsheid

De Ontwikkeling van Wijsheid. Over de geschiedenis en wetenschap van wijsheid.

Coert Visser (2021),  Hardcover, 240 pagina’s, 9789079750115

De zoektocht naar wijsheid is bijna zo oud als de mensheid zelf. Al duizenden jaren geleden hebben filosofen, theologen en schrijvers inspirerende antwoorden geformuleerd op de vraag wat wijsheid is en hoe je het ontwikkelt en toepast. Tegelijk blijft er verwarring vanwege de grote verscheidenheid aan perspectieven op wijsheid. Sinds enkele decennia is er aandacht van wetenschappers voor het onderwerp. En dat helpt. Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (12)
  • Bruikbaar (2)

Interview met Judith Glück

Judith Glück is hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit van Klagenfurt in Oostenrijk. Ze is één van de toonaangevende wetenschappers in het opkomende gebied van wijsheidswetenschap. Ze begon dit onderwerp ruim 20 jaar geleden te bestuderen, waar ze werkte met de pionier van de wijsheidswetenschap Paul Baltes aan het Max Planck Instituut in Berlijn. Haar onderzoek heeft zich gericht op hoe leken tegen wijsheid aankijken, hoe wijsheid zich ontwikkelt, hoe deze kan worden gemeten, op situationele determinanten van wijsheid en op de relatie tussen wijsheid en waarden en intuïties. Samen met haar collega Susan Bluck introduceerde ze het MORE Life-ervaringsmodel van wijsheid. In dit interview vraag ik naar een verscheidenheid aan onderwerpen, zoals wat wijsheidswetenschap is, wat wijsheid zelf is, waarom wijsheid nu misschien meer dan ooit nodig is in de wereld, en hoe wijsheidswetenschap kan bijdragen aan vooruitgang in de wereld. Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (0)
  • Bruikbaar (0)

Loslaten van Leerstijlen

Video over een van de hardnekkigste mythes in onderwijs: dat leerstijlen bestaan en dat ze bepalen hoe je moet lesgeven.

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (25)
  • Bruikbaar (21)

De professional was niet in vorm. De ander vond het toch nuttig!

De professional was niet in vorm. De ander vond het toch nuttig!

Verschillende deelnemers aan eenzelfde gesprek kunnen dit gesprek heel verschillend beleven. In progressiegerichte gesprekken en sessies vindt dit ook plaats. Wat we regelmatig tegenkomen is dat progressiegerichte professionals het gevoel hadden dat ze niet goed in vorm waren en dat de sessie niet bepaald goed verliep. De andere betrokkenen kunnen echter een heel andere ervaring hebben en een heel andere herinnering aan het gesprek. Hieronder kun je drie kleine voorbeelden lezen waarbij dit aan de orde was.
Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (3)
  • Bruikbaar (3)

Checklist wijs redeneren

Checklist wijs redeneren

Veel problemen die we in het dagelijks leven tegenkomen vragen niet alleen om intelligentie, kennis en vaardigheden maar ook om wijsheid. Dit is vooral het geval bij zogenaamde slecht gestructureerde problemen. Slecht gestructureerde problemen zijn problemen waarbij sprake is van een aantal lastige kenmerken. Zo is er vaak sprake van onvolledige, tegenstrijdige en onduidelijke informatie. Ook is er vaak onduidelijkheid over doelen. Betrokkenen zijn het vaak niet eens over hoe belangrijk het vraagstuk is over wat er precies bereikt moet worden. Ook hebben betrokkenen vaak tegengestelde overtuigingen, meningen en belangen. En als klap op de vuurpijl kan er nog sprake van onderling wantrouwen zijn tussen betrokkenen. Via de onderstaande checklist kun je in dit soort situaties wijzer kunt denken en doen. h

Lees verder »

Wat vind je van dit artikel?
  • Interessant (4)
  • Bruikbaar (2)

 

Voeg je bij 547 andere abonnees
 

► UPDATES & REACTIES

  1. Coert Visser
  2. Coert Visser
  3. Coert Visser
  4. Coert Visser
  5. Coert Visser
  6. Coert Visser
  7. Coert Visser
  8. Coert Visser

Archieven