Ontwikkel je attributiestijl
Door je attributiestijl te ontwikkelen kun je effectiever met tegenslag omgaan. Het onderkennen van problemen is belangrijk omdat het een teken is dat jij merkt dat er iets niet goed gaat. Dit kan voor jou de aanleiding zijn om in actie te komen om je situatie te verbeteren. Dit klinkt logisch, nietwaar? Wat is dan de reden dat het onderkennen van problemen geen vanzelfsprekendheid is in ons dagelijks leven? De reden kan veel te maken hebben hoe we problemen interpreteren. Als we problemen op een bepaalde manier interpreteren kan dit ons moedeloos maken. Sommige manieren van interpreteren kunnen een aanleiding vormen om negatief over onszelf te gaan denken. Hoe dit werkt, zal ik uitleggen aan de hand van de attributietheorie.
Modern leiderschap is wijs leiderschap
Wat is de essentie van leiderschap? Is de leider de persoon die de scherpste inzichten heeft en dus altijd weet welke beslissingen de beste zijn? Is de leider de persoon die daarom dus simpelweg kan bepalen wat anderen moeten doen? In een ver verleden zag leiderschap ongeveer op deze manier en sommigen geloven er nog steeds in. Maar het is een achterhaald model. De wetenschap van wijsheid komt met een realistischer model.
Lees verder »
Gesprekje tussen docent en leerling over rustig meedoen met de les
Hieronder kun je drie voorbeeldgesprekjes tussen een docent en een leerling lezen. In de eerste twee gesprekjes is de aanpak van de docent niet effectief, in het derde gesprekje wel.
Case: coaching met een projectleider die te snel in de uitvoering schiet
Hieronder kun je een voorbeeld van een progressiegericht coachingsgesprekje lezen met een projectleider die te snel in een uitvoerende rol terecht komt in zijn project. Hierdoor wordt hij te zwaar belast en is het voor hem ook moeilijk om zijn projectleidersrol goed uit te voeren. Lees verder »
Social Progress Index 2021
Elk jaar sinds 2014 publiceert The Social Progress Imperative een rapport over hoe het staat met sociale progressie in de wereld. Het rapport van 2021 is nu verschenen. Lees verder »
Uitvragen na oefeningen in een training
Hoe kun je uitvragen na oefeningen in een training? Bij progressiegerichte trainingen vragen we na ieder onderdeel van de training of het betreffende onderdeel nuttig was voor de deelnemer en zo ja, hoe het nuttig was. Hieronder kun je lezen waarom we dit doen en hoe je het kunt doen.
Lees verder »
Oefening: de waarderingsmuur
Regelmatig verzorgen wij progressiegerichte sessies voor teams. In dit soort sessies is altijd ruimte voor het bespreken van inhoudelijke onderwerpen die voor het team relevant zijn. Tevens is er nogal eens behoefte om elkaar beter te leren kennen en om elkaar feedback te geven. Een oefening die we de waarderingsmuur noemen komt aan beide doelen tegemoet. Hieronder leg ik uit hoe deze oefening in zijn werk gaat. Lees verder »
Stuurgesprek light
Gwenda Schlundt Bodien en ik zijn momenteel bezig met het schrijven van een boek over progressiegericht leidinggeven. In dat kader hebben we vele uitgebreide gesprekken met leidinggevenden die progressiegericht werken. Eén van hen, Paul Valkenburg, noemde in ons gesprek met hem de term ‘stuurgesprek light’. Lees hieronder wat hij hier mee bedoelt.
Verbeteren door te verwijderen, een onderbenutte strategie
Als je situaties, objecten of gedrag wilt verbeteren moet je bedenken hoe je dat wilt doen. Onderzoekers Adams et al. (2021) hebben onderzocht of mensen evenzeer geneigd zijn om die verbeteringen proberen te bereiken door dingen toe te voegen (additieve transformaties) of door dingen te verwijderen (subtractieve transformaties).
Kortom: hoe verbeter je een tekst? Hoe verbeter je een takenpakket? Hoe verbeter je een recept? Voegen mensen, als ze verbetering proberen te bereiken eerder componenten (woorden, taken, ingrediënten) toe of verwijderen ze eerder componenten? Lees verder »
Behandel mensen alsof ze zijn wat ze zouden moeten zijn
Recent moest ik denken aan een citaat van Johann Wolfgang von Goethe: “Behandel mensen alsof ze zijn wat ze zouden moeten zijn en je zult ze helpen te worden wat ze kunnen zijn.” Lees verder »
Beste Bram, Dank voor je reactie. Ik ken het model dat je noemt niet dus ik ga het zeker even…
Wat een helder artikel over het cyclisch model voor betekenisvolle progressie! Het legt mooi uit hoe motivatie, inspanning en monitoring…
Open link ► From “me” to “we”: How perspective shifts in language can shape children’s judgments about kindness, caring, and…
Open link ► Het artikel The Brilliance–Belonging Model: How Cultural Beliefs About Intellectual Ability Undermine Educational Equity (Bauer et al.,…
Open link ► Dit artikel stelt voor om zogenoemde dark traits te begrijpen als combinaties van twee componenten. De eerste…
Bedankt voor deze tip Judith, ik zsl het eens opzoeken
Dank weer voor dit verhaal. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook in de film Dangerous Minds waarin de lerares…
Zeker. Leuk je vandaag ontmoet te hebben, Bahman.
Interessant en het lijkt veel op oplossingsgericht werken
Beste Marjan, Onderzoek laat correlaties zien tussen bescheiden leiderschap en creativiteit/betrokkenheid. Bij mijn weten is er nog weinig bewijs voor…
Coert, bestaat er onderzoek als dit, specifiek gericht op topsport / prestatiegerichte organisaties?
In een essay in The Guardian schrijft neurobioloog Gina Rippon dat de sterke groei in autismediagnoses géén mode of overdiagnose…