We moeten wetenschap, democratie en kapitalisme niet bestrijden maar de factoren die hen corrumperen

We moeten wetenschap, democratie en kapitalisme niet bestrijden maar de factoren die hen corrumperen

 

Wetenschap, democratie en kapitalisme, enkele lang gekoesterde systemen binnen de meest geavanceerde samenlevingen, in termen van gezondheid, welvaart, vrijheid en gelijkheid, worden meer en meer bekritiseerd. Ik erken dat er enkele ernstige problemen zijn rondom deze systemen maar ik denk niet dat we hen zelf als het probleem moeten zien.Lees verder »

Hoe kun je leerlingen motiveren voor deliberate practice?

Toppers in allerlei disciplines kennen de kracht van deliberate practice. Zij oefenen doelgericht met uitdagende taken, krijgen feedback en blijven herhalen tot fouten uit hun presteren verdwijnen. Door dit jarenlang te blijven doen blijven zij progressie boeken en door prestatieplafonds heen breken. Maar deliberate practice werkt niet alleen als je de top in een discipline wilt bereiken. De aanpak werkt op welk niveau je nu ook staat. Maar veel mensen benutten de kracht van deliberate practice nauwelijks of niet. In een nieuw onderzoek van Eskreis-Winkler et al. (2016) is gekeken hoe leerlingen ertoe gebracht konden worden om deliberate practice toe te passen en wat het effect hiervan op hun presteren was.Lees verder »

Hoe we door prestatieplafonds heen kunnen blijven breken

Deliberate practice is een manier van oefenen die heel uitdagend is maar tegelijk heel effectief. Vele onderzoeken hebben laten zien dat het langdurig toepassen van deliberate practice een belangrijke rol speelt in het bereiken van excellentie in allerlei disciplines. Deliberate practice heeft vier basiscomponenten: (1) doelgerichtheid: het individu heeft een duidelijk doel om specifieke onderdelen van zijn functioneren te verbeteren, (2) uitdagendheid: tijdens het oefenen probeert het individu steeds iets uit dat net boven het huidige vaardigheidsniveau ligt, (3) feedback: tijdens het oefenen ontvangt het individu onmiddellijke expert-feedback en (4) herhaling: het individu herhaalt de taak steeds tot de fout in het functioneren gecorrigeerd is. Lees verder »

Hoe we in schijnwaarheden blijven trappen

Hoe we in schijnwaarheden blijven trappenDe laatste jaren zijn er veel voorbeelden te zien van hoe we als mensen soms kunnen volharden in het geloven van dingen die niet waar zijn. Een willekeurige greep uit de enorm lange lijst van schijnwaarheden waar verrassend velen in geloven, is: het idee dat vaccins autisme veroorzaken, dat global warming een Chinese hoax is, dat homeopathische middelen werken en dat leerlingen allemaal hun unieke leerstijl hebben waaraan tegemoet gekomen moet worden in het onderwijs. Hoe kan het dat we zo gemakkelijk schijnwaarheden geloven?Lees verder »

Onderbrekingen verminderen de kwaliteit van je werk

Onderbrekingen verminderen de kwaliteit van je werk

Diverse auteurs hebben er de afgelopen jaren voor gepleit om tijdens je werkdag tijd te blokkeren om ongestoord te kunnen werken. Amabile & Kramer (2011) zeggen op basis van hun onderzoek dat dit een belangrijke voorwaarde is om progressie te bereiken in wat belangrijk voor je is. Newport (2016) stelt dat lang en geconcentreerd werken zonder afleidingen aan cognitief uitdagende taken leidt tot een dramatisch hogere productiviteit en tevredenheid. Onderzoek van Sophie Leroy heeft laten zien dat als je na een onderbreking weer verder gaat met je taak, er sprake te zijn van een zogenaamd aandachtsresidu. Hiermee wordt bedoeld dat je als je weer bent begonnen aan je taak, na een onderbreking, een deel van mentale energie nog besteed wordt aan waar je tijdens je onderbreking mee bezig was. Door de onderbreking is je concentratie na de onderbreking dus minder diep. Lees verder »

Ongemak als aanwijzing dat je aan het leren bent

Een jaar of 8 geleden voerden we een grote evaluatie van onze trainingen uit om een scherper zicht te krijgen wat nu het beste werkte in onze trainingen. We stuurde een e-mail naar alle deelnemers die de jaren daarvoor hadden deelgenomen aan onze trainingen met daarin een korte enquête. In die enquête legden we hen onze belangrijkste trainingsonderdelen voor en vroegen hen welke zij als het meest nuttig hadden ervaren. Op die lijst stonden onderdelen als: theoretische (powerpoint-)presentaties, groepsdiscussies, kijken naar voorbeeldgesprekken op video, oefenen met andere cursisten, oefenen met de trainers, oefenen met een live-cliënt, schrijf-opdrachten, intervisie-sessies, schriftelijke analyse-oefeningen, uitleg krijgen over technieken en uitleg krijgen over theorie.Lees verder »

Uit onze echokamer komen

Uit onze echokamer komenBinnen de sociale psychologie is al lang het proces van zelf-segregatie bekend (zie hier). Dit proces betekent dat mensen zich groeperen rondom een bepaald ideeëngoed en zich grotendeels afsluiten voor ideeën die daar haaks op staan. Er vormen zich dus groepen van gelijkgestemden. In deze groepen worden de denkbeelden van de deelnemers niet alleen gedeeld maar ook versterkt. Dit laatste komt omdat er geen corrigerende en modererende invloeden zijn binnen deze groepen. En als die er zijn, worden ze meestal snel gesmoord.Lees verder »

Hoe werkt deliberate practice?

Wat is de negativiteitsbias en hoe kunnen we ermee omgaan?

 

De negativiteitsbias (ook wel genoemd het negativiteitseffect) is het verschijnsel dat we negatieve gebeurtenissen en informatie gemakkelijker opmerken dan positieve, dat we er sterker door beïnvloed worden en dat we ze gemakkelijker herinneren. Hoewel niet ieder individu en niet iedere leeftijdsgroep even gevoelig is voor de negativiteitsbias treedt hij wel vaak op. Amabile & Kramer (2011) vonden bijvoorbeeld in hun onderzoek naar werkbeleving dat het effect van negatieve gebeurtenissen twee tot drie keer zo sterk was als het effect van positieve gebeurtenissen. Lees verder »

De groeimindset gaat hand in hand met een besef van onze eigen beperktheid

De groeimindset gaat hand in hand met een besef van onze eigen beperktheid

Een onrealistische en schadelijke overtuiging waar ik vaak over geschreven heb is de statische mindset (Dweck, 2006). In een statische mindset geloven we dat bepaalde capaciteiten en eigenschappen niet ontwikkelbaar zijn. Vanwege die overtuiging spannen we ons dan ook niet in om er beter in te worden en worden we er dan ook niet beter in. Een groeimindset is realistischer en werkt beter. In een groeimindset geloven we dat we onze eigenschappen en capaciteiten wel kunnen veranderen. Deze manier van denken inspireert ons om ons in te spannen en door te zetten en maakt de kans groter dat we inderdaad vooruit komen (lees meer over de mindsettheorie). Tegelijkertijd gaat een groeimindset hand in hand met een duidelijk besef van onze eigen beperktheid. Hoe kan dat?Lees verder »